BasBQ
Beef en Steak

Frittata met tomaat & voorjaarsgroenten (Jamie's VEG)

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.859
Wat een dag.
Een groot deel van NL vrij, en wat een weer werd ons geschonken..
Voor vandaag stond een Frittata (mijn keus) op het menu.
Voorjaarsgroenten, dat mag wel op zo'n dag als vandaag, licht frisse wind maar een heerlijk zonnetje.
Dit resulteerde tot een heerlijk klimaat achterin de tuin onder het zonnescherm!

Zowaar mijn vriendin gaf eigenlijk aan.. uhh Sander, dit zouden we van de bbq kunnen maken.
Ik werd enthousiast en keek het recept eens door.. Oke! Oke!
Maar helaas.. wederom een gemis van de skillet.
Ik was er klaar mee, naar de Intratuin gereden, skillet gekocht (en mijn 2e gratis bbq/bastard boek opgehaald).
Een mooie skillet van 'cast iron' met 2 korte handvaatjes en 2 scheuttuiten, geweldig mooi.
Gereinigd, in de olie gezet en direct op de braai om wat uit te walmen, daarna direct door en gebruiken.
Hopelijk vergeeft de pan mij, en blijft er zo mooi als dat hij nu is..

Afin, De bbq stond aan:
20200505163222_IMG_4442.jpg

Ook het boek met recept lag klaar. Dit recept is uit VEG van Jamie Oliver.
Iedereen kent de chef, boek staat echt vol geweldige vegetarische recepten, echt een aanrader.
20200505163550_IMG_4444.jpg


Ecobrasa's waren heet, we konden gaan beginnen.
Een mooie temperatuur van 140-150 graden aangehouden.
20200505164535_IMG_4445.jpg


Tomaten ontdaan van het 'nat' en besprenkeld met zout, peper en oregano.
In mijn hartstikke nieuwe skillet. (25x25cm)
Maar dan echt, nog geen uur in mijn bezit. haha
20200505172412_IMG_4447.jpg


Ff afblussen met een mooie rakker die mijn schoonvader meenam;
20200505174046_IMG_4448.jpg

Oh die was zo lekker..

De tomaten zeker een goede anderhalf uur laten liggen om ze goed te drogen, dat ging niet helemaal zoals gehoopt..
Maar goed.. we gaan er voor want we zijn inmiddels al een beetje voorbij etenstijd aan t gaan..
Tomaten uit de skillet gehaald, vervolgens mocht het groene asperge-ei-erwt-parmezaan-munt-mengsel in de skillet.
De temp moest van 140 naar 200 graden, dat braaf gedaan.. Hots die schuiven open.
20200505183547_IMG_4452.jpg
20200505183617_IMG_4454.jpg


Hierna mochten direct de tomaten er weer terug op, ricotta er tussen geplaatst worden.
Zo mocht de deksel weer gesloten worden en mocht het 18 minuten verder garen.

20200505183917_IMG_4455.jpg


Zo, toen was het ondertussen even tijd voor een nieuw flesje, van hetzelfde bier.
Wat een kleur joh, dikke vette aanrader @Bram en @Sander72
20200505184324_IMG_4458.jpg


Ook hadden we nog zelfgemaakte kruidenboter in de vriezer, dus daar een deel van uitgehaald om straks naast de frittata te serveren met wat brood (brood later afgebakken op de bbq).
20200505185042_IMG_4459.jpg


Maar helaas... Het ging mis hier.
Ik ben geen jokkebrok, dus dat zal ik ook hier onder een 'schuilnaam' niet gaan doen.
Ik kreeg het ei niet gaar, althans, het bleef erg nat bovenop..
Twijfels, twijfels!
Is het nu nattigheid uit de tomaten alsnog? of is dat van de ricotta?
Is het nattigheid, of rauw ei?
Wachten.. wachten.. weer kijken.
Nee, het blijft rauw ei. Ik mis bovenwarmte!

Vergeef me vrienden van het vuur.. (ik weet dat jullie dat doen <3 )
Ik heb (het was inmiddels al bijna half 8..) de oven op grillstand 3 gezet.
Skillet uit de bbq, onder de hete grill.
Na 4 minuten kwam hij er zo mooi onder uit..
Ik baal zo dat het me niet gelukt is met de weber..
Heb ik niet genoeg geduld gehad, of was het echt dat laatste zetje bovenhitte, ik weet t niet.
Voor het oog was hij nu in ieder geval wel schitterend:

20200505192515_IMG_4460.jpg

20200505192519_IMG_4461.jpg

20200505192534_IMG_4462.jpg


Maar helaas, mijn stuk (hoek) was wel mooi en goed, die van mijn schoonouders was erg nat en nog net niet stevig genoeg.
Ik ben bang dat ik de skillet een keer 180 graden had moeten draaien op de bbq.
Ook denk ik dat de weber 57 te groot is waardoor dit recept toch echt meer hitte van boven verwacht.

Smaken waren overigens geweldig.
Onze zongedroogde tomaat-basilicum kruidenboter op brood vulde dit recept mooi aan. (mocht er interesse zijn deel ik het graag)

We hebben weer wat dingen geleerd, ik ga mijn skillet vaker gebruiken en we hebben zo veel gelachen deze avond.
Gezelligheid, lekkere wijn, lekker bier, vrolijke dreumes, dankbare schoonouders, een en al happy hier..
Het voelde als een geweldige zondag, waar het hart warm van wordt.
(en dat op een dinsdag..)

Dit recept wordt hier in huis nog eens herhaald, enkel uit de oven, om te zien hoe het resultaat dan is.
Bedankt voor het lezen allemaal.
 
Sander, dat ziet er heerlijk uit. Denk dat ik dat ook eens ga proberen. Mooi Cornet glas voor je bier.
 
Wat een mooie run Sander. En een heerlijk verhaal. Je hebt wederom een mooi vegetarisch gerecht van de Q weten te toveren. Ik ga dit toch eens aan de vrouw laten zien. Die zit me steeds uit te dagen om eens wat vegetarisch te maken.
Ik denk dat je briketten tegen het einde aan liepen en op raakte. Om even flink wat hitte toe te voegen zou je wat houtskool in je starter aan kunnen maken. En zodra deze loei heet is op de briketten dumpen. Dan komt er een hoop stralingswarmte vrij waardoor je ook bovenwarmte hebt.
En La Trappe Isid'or van onze Koningshoeven is heerlijk. En de Koningshoeven is een geweldig mooie locatie om te vertoeven en een rondleiding te genieten. Heb nog een mooie grote fles isid'or koud staan. Die moet ik dringend eens degusteren :cool:
 
Ziet er heerlijk uit, ik heb het boek ook en moet deze maar eens snel maken als ik het zo zie!

Heb je de temp gemeten in de deksel of op het rooster?
Was de haring echt alleen aan de bovenkant minder of door het hele gerecht?
Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat de 57 te groot was, het kost alleen iets meer brandstof....


Verstuurd met Tapatalk
 
Sander, dat ziet er heerlijk uit. Denk dat ik dat ook eens ga proberen. Mooi Cornet glas voor je bier.
Bedankt! Mijn favoriete glas, altijd lekker ruim en voelt goed in de hand..

Wat een mooie run Sander. En een heerlijk verhaal. Je hebt wederom een mooi vegetarisch gerecht van de Q weten te toveren. Ik ga dit toch eens aan de vrouw laten zien. Die zit me steeds uit te dagen om eens wat vegetarisch te maken.
Ik denk dat je briketten tegen het einde aan liepen en op raakte. Om even flink wat hitte toe te voegen zou je wat houtskool in je starter aan kunnen maken. En zodra deze loei heet is op de briketten dumpen. Dan komt er een hoop stralingswarmte vrij waardoor je ook bovenwarmte hebt.
En La Trappe Isid'or van onze Koningshoeven is heerlijk. En de Koningshoeven is een geweldig mooie locatie om te vertoeven en een rondleiding te genieten. Heb nog een mooie grote fles isid'or koud staan. Die moet ik dringend eens degusteren :cool:
Haha Bram, je laat een hoop zien aan de vrouw, maar wanneer ga je ook eens iets namaken? :p:ROFLMAO:
Ja opzich had ik het idee dat de ketel heet genoeg was, die zat op de dome-thermometer rond de 230-240 bij het laatste stuk..
Rondleiding is nog wel een leuke om te doen ja, over een tijdje....


Ziet er heerlijk uit, ik heb het boek ook en moet deze maar eens snel maken als ik het zo zie!

Heb je de temp gemeten in de deksel of op het rooster?
Was de haring echt alleen aan de bovenkant minder of door het hele gerecht?
Ik heb nog nooit het gevoel gehad dat de 57 te groot was, het kost alleen iets meer brandstof....
Bedankt!
Ja ik stond vanmorgen onder de douche en bedacht me waarom heb ik niet gewoon het rooster gemeten?
Ik zat constant te hoog op de dome-thermometer, maar misschien niet hoog genoeg..
Kan zeker ook zo zijn dat ik dus constant te laag zat hoor, ik zei het toevallig vanmorgen nog tegen mijn vriendin..

Garing was eerst bovenop, en achteraf had hij dus aan één kant iets verder gemogen nog, nog steeds iets te nat.
 
Gewoon nog een keer proberen

Volgens mij is het ook geen straf om te blijven proberen met Jamie gerechten ..

Verstuurd met Tapatalk
 
Haha Bram, je laat een hoop zien aan de vrouw, maar wanneer ga je ook eens iets namaken? :p:ROFLMAO:

Hahaha. Niet zo hè Het probleem is dat de vrouw dan alles in de keuken gaat maken
En niet alles wat ik BBQ komt hier op t forum. Dat zou een dagtaak gaan worden haha.
 
nou, lekker hoor. dat smaakt goed lijkt me.

mooi spul he, zo'n skillet ;)
 
Wauw ik had graag aangeschoven, dit ziet er echt voortreffelijk uit en dat zal een smaak explosie zijn geweest! Jammer dat het niet helemaal gegaan is zoals je wilde, gewoon nog een keer of anders 2 tegelijk, 1 in de *v*n en 1 op de bbq..............ter vergelijking ;)
 
Ha Sander, goh, die Isi d'Or, is dat wat? Haha, die is hier al jaren favoriet hoor! Mooi verhaal, ik hou daar van! Ik denk dat je met wat meer hitte ook in de Weber een mooi resultaat kan halen, maar eerlijk is eerlijk, in een kamado is bovenwarmte en mooi egaal indirecte warmte door een platesetter wel een stuk makkelijker en comfortabeler te regelen. Leuk gerechtje, zal ik ook eens gaan proberen! Veel kookplezier!
 
Mooi gerecht.
En door te schrijven wat niet goed gegaan is tips gekregen voor de volgende keer
 
Terug
Bovenaan Onderaan