BasBQ
Beef en Steak

Frikandellen, frikadellen, freakadellen!

Ik kook ze in water met een schep buisman.(zoetmaker voor koffie)

Doen jullie dat ook of gebruiken jullie alleen water.
 
Hendrik Willem zei:
Lees hier over koken in de buis ik weet niet of je pvc buis of een metalen buis bedoeld maar maakt niet uit maar je moet je wel afvragen of dit geen gezondheids risico met zich meebrengt ik denk door pvc te verwarmen inkokend water er toch bepaalde stoffen vrijkomen die je niet in je lichaam wel hebben.Ik had pas een recept gezien van iemand en die kookte na dat ze uit dat buisje kwamen 6 a 7 minuten in water van 80 graden en als ze afgekoeld waren deed hij ze in de vriezer. Daarna als hij ze bakte zat er een lekker korstje op.Succes verder met je fricandellen.

Helemaal correct, in PVC zitten weekmakers die er bij verhitting uitkomen. Dat wil je niet in je lichaam hebben. Zeer kankerverwekkend. Daarom heb ik ook aluminium buis gebruikt welke ik 2x vooraf uitgekookt heb. Ook op stalen buis zitten stoffen die niet gezond zijn. RVS wordt vaak gebeitst, stalen buis ingevet. Uitkoken is daarom altijd goed.
 
Gabor zei:
JohanD zei:
Ik zie op de foto's dat je ze er uit haalt voordat je ze gekookt hebt. Ik kookte ze in de buis, daarna in de vriezer of koelkast om op te stijven.

Blijven ze in de buis steviger? Wij hebben ze nog "afgerold" nadat ze uit de buis kwamen, maar tijdens het koken neigen ze te breken dus misschien is in de buis koken een beter plan.

Ik weet niet of ze steviger blijven in de buis maar zo houden ze wel de vorm tijdens het koken. Ik liet ze zo op een snijplank glijden vanuit de buis. Zo blijven ze mooi in vorm en kan je ze in de vriezer plaatsen.
 
Had er een stuk of 20 ingevroren, aantal op BBQ gedaan en aantal in frituur voor de kinderen vanavond. Met heel veel pijn in mijn hart moet ik stellen dat ze uit de frituur beter of misschien makkelijker te bereiden zijn, betere en egale korst, any way, leuk experiment! Ga ze volgende keer in de buis koken johan, ze vielen ook op de BBQ te makkelijk uit elkaar (zelfs als ze niet helemaal ontdooid zijn maar das toch ook kwestie van compressie denk ik). Of  misschien iets minder paneermeel de volgende keer? Blijft een leuk project, wordt zeker vervolgd ;)





Weer bakkie op btw, maar nu vanaf PC met echt toetsenbord, gaat me beter af ;)
 
;) ik ook. Het binden is lastig en ik weet ook niet hoe dit exact moet. Ik had er niet veel problemen mee maar is heb ze ook met 2 tangen beetgepakt om te draaien op de Q en daarna gelijk in een broodje gelegd. Ik denk dat je even moet kijken naar de verhouding van b.v. Spiff burgers voor de binding met varkensvlees. Dit zal wel een handvat geven denk ik.
 
Wat was de maat van je fricandellen Gabor 32 mm ik kon het niet vinden maar ja soms lees ik wel eens te vlug.
 
Hendrik Willem zei:
Wat was de maat van je fricandellen Gabor 32 mm ik kon het niet vinden maar ja soms lees ik wel eens te vlug.

30mm buis, ik had een meter in 5 stukken van 20cm laten zagen. Geloof dat ik ergens had gelezen dat de gemiddelde frikandal 16-17cm is en een diameter heeft van 30mm.
 
Gabor zei:
Hendrik Willem zei:
Wat was de maat van je fricandellen Gabor 32 mm ik kon het niet vinden maar ja soms lees ik wel eens te vlug.

30mm buis, ik had een meter in 5 stukken van 20cm laten zagen. Geloof dat ik ergens had gelezen dat de gemiddelde frikandal 16-17cm is en een diameter heeft van 30mm.
. Bedankt voor je antwoord Gabor en ik zag ook dat jij een Butcher Boy Kamado hebt  bevalt deze je want ik vind hem wel prijsgunstig vergeleken bij sommige anderen als de big green egg en de primo.
 
Hij bevalt me uitstekend Henk, geen spijt van de aanschaf gehad. Hij is idd een stuk gunstiger geprijsd dan de BGE en de Primo. Primo heb ik nog nooit live gezien, de BGE wel en je ziet wel wat verschil in m.n. de afwerking, daarin is BGE iets netter, maar schokkend is het zeker niet. Ik durf geen oordeel te vellen over de kwaliteit van het keramiek en of die van een BGE beter is, ik heb geen verstand van klei. Chinezen kunnen nou eenmaal prima kopi?ren.

Ik heb hem nu een half jaar en lange en korte sessies gedaan, gaat allemaal zonder problemen. Een temperatuur van 350C haalt ie ook prima dus pizza hoort ook tot de mogelijkheden.

Als je meer wilt weten of wat foto's wilt zien dan hoor ik het wel.
 
Gabor zei:
Hij bevalt me uitstekend Henk, geen spijt van de aanschaf gehad. Hij is idd een stuk gunstiger geprijsd dan de BGE en de Primo. Primo heb ik nog nooit live gezien, de BGE wel en je ziet wel wat verschil in m.n. de afwerking, daarin is BGE iets netter, maar schokkend is het zeker niet. Ik durf geen oordeel te vellen over de kwaliteit van het keramiek en of die van een BGE beter is, ik heb geen verstand van klei. Chinezen kunnen nou eenmaal prima kopi?ren.

Ik heb hem nu een half jaar en lange en korte sessies gedaan, gaat allemaal zonder problemen. Een temperatuur van 350C haalt ie ook prima dus pizza hoort ook tot de mogelijkheden.

Als je meer wilt weten of wat foto's wilt zien dan hoor ik het wel.
Gabor nog een vraag waar heb jij deze BBQ gekocht.
 
Geweldig verhaal en mooi experiment, ga ik zeker eens proberen! Badankt voor het delen
 
Terug
Bovenaan Onderaan