BasBQ
Beef en Steak

Frikandellen, frikadellen, freakadellen!

 
 

Gabor

Pitmaster
Berichten
503
N.a.v. de frikandellen van Johan wilden wij dit ook proberen, kids zijn er gek op (en wij zelf ook natuurlijk!).

Als basis hier naar gekeken (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=4201.0
) maar zelf nog eea angepast nav onderzoek op internet, compressie en niet te lang koken blijken cruciaal voor het slagen van de frikandel! Vuur en rook verkoopt frikandelkruiden dus ide ook maar geprobeerd, moest echter wel het zout van bovengenoemd recept bij na de eerste frikandel hadden we besloten, die was te smakeloos, je proefde lichtes frikandelsmaak maar hij was te flauw. We hebben er eerst 2 geprobeerd alvorens de productieband te starten, beste een klus mar leuk om te doen en met een geslaagd resultaat. Zie foto?s.

Oja, wij zijn steeds korter gaan koken, max 4 minuten omdat bleek hoe langer je ze voorgaart, des te makkelijker ze breken? vriezen ze toch in voor de komende dagen en dan vallen ze zeker niet meer uit elkaar (hopen we haha).

De eerste frikandel die uit de frituur kwam smaakte beter dan die van de BBQ, we wilden graag deze methode vergelijken. Normaliter wint de BBQ maar bij frikandellen gaart het sneller of beter in de frituur is onze eerste indruk maar misschien nog wat meer experimenteren of tips van anderen kunnen ons wellicht verder helpen op weg naar de perfecte frikandel!

Ballen happen is inmiddels geaccepteerd, wij willen dat ook voor de frikandel toegangelijk maken haha. We hebben iig enorm genoten en gelachen tijdens de bereiding!

Dank voor het kijken.

Recept:
? 900 gram kipfilet (incourant)
? 600 gram varkenslappen (incourant)
? 20 gram zout
? 2 theelepeltjes peper
? 1,5 theelepeltje piment
? 2 theelepeltjes nootmuskaat
? 4 theelepeltjes uienpoeder
? 250 gram paneermeel
? 200 ml slagroom

De kruiden zijn vervangen door de frikandelkruiden van vuur en rook, naar mijn idee mag er iets minder paneermeel in...







 
Ik mis wel foto's van je frikandellen op de barbecue!
 
noskos zei:
Ik mis wel foto's van je frikandellen op de barbecue!

Goed punt, vergeten te nemen  :-[, was flink werken om die pijpen te vullen dus ff aanpoten, waren ook met buikspek bezig ernaast (momofuku's pork buns - jouw recept) dus was met zijn 2en hard doorwerken om alle (kinder)buiken te vullen hier. Ca. 25 rollen gemaakt en 6 broodjes pork :D, zal daar ook nog draadje van maken. Was iets gaar dus we hebben hem gepulled maar wel erg lekker!
 
Nou, ok vooruit, geloven we je op je blauwe ogen ;)
 
Laat ik nou net bruine hebben maar wel hele eerlijke haha. Morgen gaan er 20 op de Q dus zal die nog ff posten ;)
 
Nou dan geloven we je nog niet ;)
 
Haha, nou voel ik enige druk voor morgen Dennis maar vooruit, speciaal voor jou ga ik hem posten ;)

Al ga ik me wel meer focussen op de moinks, ribs, zalm en lomo trapo uiteraard, maar voor de hongerige kindermonden gaan de Boskoopse frikandellen er zeker op!
 
Leuk dat je ze ook maakt. Ik ben er aan begonnen omdat ik "Wat anders wou doen met rundvlees". De foto uitdaging van Nosmo. Ik heb ze niet gekookt maar de temperatuur van het water op 80 gr gehouden. Ik kan me voorstellen dat met kip en varkensvlees meer smaak toegevoegd moet worden. Ik heb ze voordat ik ze op d Q legde nog even ingevroren om zo meer binding te krijgen.
 
We waren echt geinspireerd door jouw recept johan ;) We hebben eerst paar geprobeerd met kruiden en zout met verschillende hoeveelheden en daarna de bulk gedaan. Best een werk die buizen vullen, aanstampen en er uit halen. Wat bleek, mijn cocktail stamper voor mojito's en caipirinj paste perfect dus die misbruikt. We hebben echt paar uur lol gehad met die dingen :)
 
Gabor zei:
We waren echt geinspireerd door jouw recept johan ;) We hebben eerst paar geprobeerd met kruiden en zout met verschillende hoeveelheden en daarna de bulk gedaan. Best een werk die buizen vullen, aanstampen en er uit halen. Wat bleek, mijn cocktail stamper voor mojito's en caipirinj paste perfect dus die misbruikt. We hebben echt paar uur lol gehad met die dingen :)

Mijn dochter vond het ook heel leuk om te doen. Ik zie op de foto's dat je ze er uit haalt voordat je ze gekookt hebt. Ik kookte ze in de buis, daarna in de vriezer of koelkast om op te stijven. Hierna heb ik ze gegrild.
 
Wij me 2 mannen gedaan en geloof me me, blj dat de 2kg  was haha, zienomn. b\voorbee, maar is het stuk bewerken door de bank genomen du e bojven
JohanD zei:
Gabor zei:
We waren echt geinspireerd door jouw recept johan ;) We hebben eerst paar geprobeerd met kruiden en zout met verschillende hoeveelheden en daarna de bulk gedaan. Best een werk die buizen vullen, aanstampen en er uit halen. Wat bleek, mijn cocktail stamper voor mojito's en caipirinj paste perfect dus die misbruikt. We hebben echt paar uur lol gehad met die dingen :)

Mijn dochter vond het ook heel leuk om te doen. Ik zie op de foto's dat je ze er uit haalt voordat je ze gekookt hebt. Ik kookte ze in de buis, daarna in de vriezer of koelkast om op te stijven. Hierna heb ik ze gegrild.
,
 
Gabor zei:
Wij me 2 mannen gedaan en geloof me me, blj dat de 2kg  was haha, zienomn. b\voorbee, maar is het stuk bewerken door de bank genomen du e bojven
JohanD zei:
bakkie op Gabor?  :)
 
Ik denk het Leo....en jij? Whoehaaaa! Jij maakt er ook een zooitje van ;)
 
Leo zei:
Gabor zei:
Wij me 2 mannen gedaan en geloof me me, blj dat de 2kg  was haha, zienomn. b\voorbee, maar is het stuk bewerken door de bank genomen du e bojven
JohanD zei:
bakkie op Gabor?  :)

Auw, das geen mooie haha, tijdens de noeste arbeid zijn er idd een paar flessen gesneuveld ja maar ik heb ook vaak ruzie met het toetsenbord van mijn laptop, leuk zo'n ultraplat ding maar ik zit er vaak naast  ;D
 
JohanD zei:
Ik zie op de foto's dat je ze er uit haalt voordat je ze gekookt hebt. Ik kookte ze in de buis, daarna in de vriezer of koelkast om op te stijven.

Blijven ze in de buis steviger? Wij hebben ze nog "afgerold" nadat ze uit de buis kwamen, maar tijdens het koken neigen ze te breken dus misschien is in de buis koken een beter plan.
 
Haha, moet dat "achter de PC zitten" misschien niet te letterlijk nemen :)
 
Mooi project......ik haal ze toch liever in de supermarkt, gezien alle moeite.  ::)
 
Lees hier over koken in de buis ik weet niet of je pvc buis of een metalen buis bedoeld maar maakt niet uit maar je moet je wel afvragen of dit geen gezondheids risico met zich meebrengt ik denk door pvc te verwarmen inkokend water er toch bepaalde stoffen vrijkomen die je niet in je lichaam wel hebben.Ik had pas een recept gezien van iemand en die kookte na dat ze uit dat buisje kwamen 6 a 7 minuten in water van 80 graden en als ze afgekoeld waren deed hij ze in de vriezer. Daarna als hij ze bakte zat er een lekker korstje op.Succes verder met je fricandellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan