BasBQ
Beef en Steak

Fredstone?

 
 
 

janvh

Pitmaster
Berichten
693
In de zoektocht naar een nieuwe pizzasteen, kwam ik onder andere ook een 'fredstone' tegen.
Na wat googlen naar wat dit nou precies is, kwam ik niet veel verder dan een verhaaltje over een Deense bakker die Frederik heet die de steen heeft uitgevonden, en dat het daarom een fredstone heet. Ik zou hem er bijna om kopen... šŸ˜…
Kan iemand mij wijzer maken?
Is dit gewoon een pizzasteen zoals alle anderen, of zijn er verschillen? De prijs verschilt iig behoorlijk, je bent al gauw 70 euro kwijt, waar je voor een 'gewone' pizzasteen voor de helft daarvan ook wel uit komt.
 
Er schijnt een betere hitte verdeling in te zitten .dit komt door de unieke samenstelling van het
Keramisch composiet.
Het is maar net wat je er voor over hebt , denk je het vaak te gebruiken zou ik voor deze gaan .
 
hmm oke, het komt nog steeds sterk over als een verkooppraatje moet ik zeggen...
Misschien heeft iemand ervaringen met de fredstone vs. pizzasteen?
 
De samenstelling van het materiaal is vrij geheimzinnig, het is een soort composiet.
Het schijnt dat die bakker op zoek is gegaan naar het meest geschikte materiaal om deegwaar op te kunnen bereiden boven open vuur.
Het is een erg poreus materiaal wat ondanks zijn lichte gewicht erg veel hitte in zich opslaat.
De poreuze structuur maakt o.a. dat alle warmte niet direct aan het oppervlak gaat zitten waardoor de bodem niet verbrand (zoals bij een stalen pizzasteen).
De Fredstone kan niet tegen vocht, dus wanneer je hem niet gebruikt moet hij vochtvrij worden opgeborgen.
Ook zou ik je afraden om de aangebrande restjes er na de tijd af te schuren, je schuurt zo een stuk uit de steen weg omdat hij zo poreus is.
Gewoon de volgende keer met de andere kant naar boven leggen, dan brandt de andere kant mooi schoon.
Ik heb er zelf eentje voor op mijn Primo die ik ben gaan gebruiken nadat ik eerst een gewone (dunne) pizzasteen had.

Je kan de hele tijd door blijven gaan met pizza's bakken, je haalt de ene er af en legt de volgende er op, zonder dat hij opnieuw de warmte in zich moet opslaan, dat maakt het echt ideaal.
Ik raad hem zelf zeker aan bij andere mensen, zo heeft mijn buurman er inmiddels ook eentje voor op zijn Weber, met volle tevredenheid.
 
Ook schijnt de Fred Stone geen last te hebben van thermische shock waardoor goedkope stenen nog weleens uit elkaar willen spatten.
 
De samenstelling van het materiaal is vrij geheimzinnig, het is een soort composiet.
Het schijnt dat die bakker op zoek is gegaan naar het meest geschikte materiaal om deegwaar op te kunnen bereiden boven open vuur.
Het is een erg poreus materiaal wat ondanks zijn lichte gewicht erg veel hitte in zich opslaat.
De poreuze structuur maakt o.a. dat alle warmte niet direct aan het oppervlak gaat zitten waardoor de bodem niet verbrand (zoals bij een stalen pizzasteen).
De Fredstone kan niet tegen vocht, dus wanneer je hem niet gebruikt moet hij vochtvrij worden opgeborgen.
Ook zou ik je afraden om de aangebrande restjes er na de tijd af te schuren, je schuurt zo een stuk uit de steen weg omdat hij zo poreus is.
Gewoon de volgende keer met de andere kant naar boven leggen, dan brandt de andere kant mooi schoon.
Ik heb er zelf eentje voor op mijn Primo die ik ben gaan gebruiken nadat ik eerst een gewone (dunne) pizzasteen had.

Je kan de hele tijd door blijven gaan met pizza's bakken, je haalt de ene er af en legt de volgende er op, zonder dat hij opnieuw de warmte in zich moet opslaan, dat maakt het echt ideaal.
Ik raad hem zelf zeker aan bij andere mensen, zo heeft mijn buurman er inmiddels ook eentje voor op zijn Weber, met volle tevredenheid.

Thanks, hier heb ik wat aan! :)
 
Da's niet het mooie van dit forum, je vind hier altijd wel iemand met ervaring :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan