BasBQ
Beef en Steak

Frambozen Charlotte

 
 
 
 

Frits

Administrator
Forumleiding
Berichten
19.965
IMG_2202.JPG


Ingredi?nten:
  • 400 gram frambozen
  • sap van 1 citroen
  • 8 blaadjes gelatine
  • 500 ml creme fra?che
  • 100 gram suiker
  • 200 ml slagroom
  • 16 tot 20 lange vingers
  • hoge verstelbare taartring

Werkwijze:

Stel de taartring in op 16 a 18 cm doorsnede en zet het op een vlak bord.

Was de frambozen en leg de 10 mooiste appart om later mee te garneren.

IMG_2179.JPG


Pureer de rest samen met het sap van de citroen en strijk het geheel door een zeef.

IMG_2180.JPG


IMG_2183.JPG


Week de gelatine ongeveer 5 minuten in koud water.

IMG_2184.JPG


Klop de creme fra?che en de suiker 3 tot 4 minuten met de mixer

IMG_2185.JPG


Roer hierna de frambozenpuree erdoorheen. Knijp de gelatine licht uit en los hem op in een pan op laag vuur. Let op de gelatine mag niet koken want dan verliest het zijn geleerkracht!

IMG_2186.JPG


Neem de pan van het vuur.

IMG_2187.JPG


Roer eerst een paar eetlepels frambozen door de gelatine om het aan elkaar te laten wennen en mix het daarna in zijn geheel. Zet het een kwartier in de koelkast om wat op te stijven.

Klop de slagroom stijf en spatel dit door de gelerende frambozenroom.

IMG_2189.JPG


Smeer de onderste rand in met de frambozenroom en szet dan de rand vol met de lange vingers. De room zorgt ervoor dat ze niet gelijk omvallen.

IMG_2190.JPG


Vul hem op met de rest van de frambozenroom.

IMG_2191.JPG


Laat hem nu 4 uur afgedekt opstijven in de koelkast.
Maak de taartring los van de Charlotte en doe er een strik om en garneer met de bewaarde frambozen.

IMG_2203.JPG


Dit recept stond in het maandblad Foodies

Bedankt voor het kijken.






 
Hey Frits, wat een leuk en lekker recept weer, bedankt;-)
 
Had ik eigenlijk al een keer gezegd dat ik hem mooi vind?!? ;) Bij deze dan, ik vind hem mooi!!!!
 
Wat een ongelooflijk mooie reportage Frits! Kan zo een kookboek in...
Ziet er uit om direct je tanden in te zetten.
 
Heb hem net gemaakt voor vanaaf, alleen dan met aardbeien.
Ben benieuwd hoe ie word :)
 
Ik zag op pascal z'n foto (twitter of facebook) dat die ook aan de onderkant een beetje was uitgelopen, nou ben ik altijd een mierenneuker met dat soort dingen, zou je dat niet kunnen voorkomen door de onderkant van de ring met plastic te bekleden, dus aan de buitenkant? Ik zag ze dat bij Masterchef Professional ook regelmatig doen. Hoe stevig is die Charlotte, zou je hem kunnen optillen als ze is opgesteven om dat folie er af te halen?
 
Als de Charlotte niet te groot, lees zwaar, moet je hem wel iets kunnen optillen.

Met een stukje folie zou je het moeten kunnen verhelpen.
 
noskos zei:
Ik zag op pascal z'n foto (twitter of facebook) dat die ook aan de onderkant een beetje was uitgelopen, nou ben ik altijd een mierenneuker met dat soort dingen, zou je dat niet kunnen voorkomen door de onderkant van de ring met plastic te bekleden, dus aan de buitenkant? Ik zag ze dat bij Masterchef Professional ook regelmatig doen. Hoe stevig is die Charlotte, zou je hem kunnen optillen als ze is opgesteven om dat folie er af te halen?

Ik had zelf een ring ge-DIY'd van een strookje karton met bakpapier erom.
Werkte prima, maar dat uitlopen kon ik niet voorkomen. de pudding zelf was helaas in het midden niet helemaal stijf geworden, dus optillen was bij mij iig niet gelukt...
 
Dit vond ik een hele mooie taart, maar helaas geen verstelbare taartring in het assortiment (yet :))
En dat moesten we toch ook proberen vond ik, maar dan gewoon in een 22 cm taartvorm:

P1020987.JPG

Wij hadden dit nog in de vriezer, en hier kan het ook mee leek me.

P1020994.JPG

En zo zag het er uit, erg lekker (en de volgende keer dus met halve lengte lange vingers :). Dit waren alle vingers uit een pak van de Coop.

Frits, bedankt voor het recept !

(Ik heb wel wat minder creme fraiche gebruikt (2 bekertjes) en iets meer slagroom (250ml), en de slagroom ook nog iets gezoet (ongeveer 3 eetl suiker).

Wim.
 
Terug
Bovenaan Onderaan