Beef en Steak

Fotowedstrijd Mei 2021; Curry fiesta "Rood, Geal en Greun".

Peter64

BBQ Junkie
En dan komt eindelijk een einde aan een natte en koude mei maand. A ja, ook nog wat maken voor de fotowedstrijd.
In mijn keukenkast kwam ik een boek tegen dat enkele jaren geleden de zuivering van culinaire boeken van heeft overleefd.
Ik ben normaal niet van het indiaas en thais, maar dit boek heeft de benodigde inspiratie opgeleverd.
Ik heb het idee opgevat om 3 verschillende kleine curry gerechten te maken, in de kleuren rood, geel en groen.
- Groene curry met gestoofde kip en groenten (nat)
- Gele groentencurry (halfnat)
- Rode curry met garnalen en tomaat (droog)

IMG_4380.jpg
IMG_4376.jpg
IMG_4377.jpg
IMG_4378.jpg

Voorbereiding: Maken van de rode, groene en gele curry.
- Rode curry. Pittig, met een stevige vleug koriander. Mild van smaak.
- Groene curry. Scherper als de rode. Wellicht wat veel knoffielook. Milder in koriander smaak als de rode.
- Gele curry. Raar waar waar. Deze heeft de scherpste smaak. Ondanks een halvering van de hoeveelheid pepers tov de groene curry.

IMG_4364.jpg

IMG_4367.jpg

Op de Q:'
Ik ga twee Q's gebruiken. De W57 op houtskool en een temperatuur > 200 C voor het roerbak- en aanbraad werk. De W47 als "warmhoud- & sudder Q" op een beetje houtskool en rond de 150 C. houden. (lukt niet helemaal).
De kip wordt gestoofd in de kleine DO, skillet voor de groenten en de garnalen.

Groene curry met kip en groentjes.

Ui aanbakken, groene curry erbij, kokosmelk erbij en doorroeren. 2 kipfilets en wat groenten erbij. Ff proeven en nog wat aangevuld met curry. Even door laten stoven en vervolgens verplaats naar de "warmhoud- & sudder Q".

IMG_4632.JPG
IMG_4634.JPG

IMG_4640.JPG

Gele groenten curry.
Skillet goed heet gestookt. Diverse groenten geroerbakt. Daarna de gele curry erbij en een klein scheutje kokosmelk. Doorgaren en indirect zetten. Wel ff proeven en nog wat curry erbij gedaan. Niet iedereen is fan van te scherp. Groenten curry overgeschept in een kleinere pan.

IMG_4635.JPG
IMG_4637.JPG

Rode curry met garnalen en tomaat.
Skillet schoon gemaakt en opnieuw heet gestookt. Garnalen vooraf in de rode curry gemarineerd. Deze nu op hoge temperatuur gebakken en vervolgens apart gelegd. Tomaat gebakken met limoen en de garnalen weer terug in de pan. (foto is missing)

IMG_4638.JPG

IMG_4641.JPG

Resultaat.
Een opstelling bedacht en deze vooraf uitgeprobeerd. Poging ondernomen om zowel de drie gerechten, de drie curry's en de hoofdingrediënten in 1 beeld te krijgen.
Kwam ik toevallig bij de toko nog en thais biertje tegen.

IMG_4370.jpg

Bordje.

IMG_4374.jpg

Bedankt voor het lezen.
Was weer een leuke opdracht. Uitdaging om andere inspiraties te zoeken.

Wat leuk dat je drie verschillende curry's hebt gemaakt! Zal vast goed gemaakt hebben. Welke curry was uiteindelijk favoriet?

Wat een feest al die kleurtjes Peter, heel mooi gedaan, ziet er zalig uit allemaal!

Je hebt jezelf overtroffen Peter. Wat een festijn 😍 hier had ik maar al te graag aangeschoven om voldaan en tevreden te vertrekken. Top! Succes met de wedstrijd 🎉

Wat leuk dat je drie verschillende curry's hebt gemaakt! Zal vast goed gemaakt hebben. Welke curry was uiteindelijk favoriet?
Dag Sabine,
Is lastig te zeggen. Voor deze combi is de gele mijn favoriet.

De kleuren van’t legioen
Lekker 3 verschillende smaken

Mooie reportage Peter 🤩 het ziet er allemaal zeer smakelijk uit, ik hou wel van al die verschillende gerechtjes, mijn complimenten.

Prachtige maaltijd zeg, erg leuk met die 3 kleuren. Had ik zeker gelust.

Mooie gerechten Peter.

Terug
Bovenaan Onderaan