Beef en Steak

Fotowedstrijd: Coq au bière

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jet
  • Startdatum Startdatum
Wauw, Wauw, Wauw: prachtig gerecht en dan ook nog eens met één van mijn favoriete bieren. Fantastisch

Het 2.0 recept zie ik graag tegemoet.

Persoonlijk zou ik voor witte wijn gaan, ik vind het met witte wijn veel "frisser" smaken en beter combineren met de rest van de ingrediënten.
We hebben het een paar keer geprobeerd met rode wijn maar vonden het minder smaken en ik vond het er ook niet echt appetijtelijk uitzien ;)
Je moet gewoon doen wat je lekker lijkt ;) het is alweer 34 jaar geleden dat ik dit gerecht voor het eerst at en eet het nog vrij regelmatig en vind het nog steeds fantastisch :love: maar dan wel met witte wijn of nu ook de bier variant 🥰

Ga ik zeker eens doen! Ik heb nu als "benchmark" een (online) recept gevolgd van een française die in Australië woont en die gebruikte rode wijn, maar ook best veel bloem. Dat laatste gebruik ik normaliter eigenlijk NOOIT om saus in te laten dikken (normaliter ook geen maizena en zo); ik heb een grote (12QT) DO en had een grote portie gemaakt: 8 grote hele kippenpoten (drumstick + dij aan elkaar) en die eerst een uurtje gerookt en voorgegaard met appelhout en riant in de rub, 3 potten goede runder bouillon (ja runder, niet kip, voor een donkerder en dieper smakend resultaat), 2 blikjes tomatenblokjes, 1 zakje sjalotjes, 2 hele flessen rode wijn (Shiraz) en een flinke lading champignons bij, en natuurlijk knoflook, laurier, tijm en rozemarijn (geen zout toegevoegd, wegens de rub en bouillon!) en iets van 15 eetlepels bloem.
Het resultaat was heerlijk maar wel te "bloemerig"; een volgende keer zie ik dat niet zo zitten en zal ik inderdaad eens proberen hoe 'ie wordt met witte wijn.

-O.

Terug
Bovenaan Onderaan