BasBQ
Beef en Steak

Forel advies

 
 
 

Cageman

Vuurmaker
Berichten
76
BBQ liefhebbers,

Vandaag voor het eerst in m?n leven vis op. Meer om m?n BBQ skills uit te breiden en vis moet zwemmen.
Forelletje bij de visboer gehaald, citroentje ertussen en op een plankje in de BBQ.
Velletje kwam er mooi van af en in spare-ribs termen fall off the bone.
Nu vind ik de smaak best flauw.
Hoe kan ik een forel lekkerder krijgen ? Wij houden hier wel van kruidig/pittig.
Of moet ik een andere vis proberen ??

127dee03a5f21e41668e087237bef09a.jpg



Biergondi?r of Bourgonbierder achter de Bastard.
 
Volgens mij kun je forel een pekel bad geven, zelf nooit gedaan maar wel eens ergens gelezen.

Persoonlijk, vind ik dat vis niet te extreem gekruid hoort te zijn. Maar op smaak brengen is natuurlijk belangrijk. Voor forel betekent dat (vind ik) vrij stevig grof zout (ik gebruik ongemalen zeezout) in de buikholte. Ook zou ik er lekker wat aromaten aan toevoegen. Dus naast citroen ook wat knoflook en een takje tijm, dille, rozemarijn. Net wat je lekker vindt. En tot slot een goeie olie, die helpt de smaken van je aromaten over te dragen naar je vis.

En met forel zou ik ook zeker wat hout erbij roken. Hoeft niet veel te zijn want forel pakt de rooksmaak makkelijk op. Ik heb nog nooit zo'n plankje gebruikt, maar kan me niet voorstellen dat het effect erg sterk is (tov rook).

Verder, niet te veel hitte (droogt vis snel van uit) maar ook niet te weinig (dan doen je aromaten niet zoveel). Ik zit denk ik meestal op zo'n 150 tot 180 graden.

Gewoon blijven experimenteren ;-)
 
RuudH zei:
Volgens mij kun je forel een pekel bad geven, zelf nooit gedaan maar wel eens ergens gelezen.

Persoonlijk, vind ik dat vis niet te extreem gekruid hoort te zijn. Maar op smaak brengen is natuurlijk belangrijk. Voor forel betekent dat (vind ik) vrij stevig grof zout (ik gebruik ongemalen zeezout) in de buikholte. Ook zou ik er lekker wat aromaten aan toevoegen. Dus naast citroen ook wat knoflook en een takje tijm, dille, rozemarijn. Net wat je lekker vindt. En tot slot een goeie olie, die helpt de smaken van je aromaten over te dragen naar je vis.

En met forel zou ik ook zeker wat hout erbij roken. Hoeft niet veel te zijn want forel pakt de rooksmaak makkelijk op. Ik heb nog nooit zo'n plankje gebruikt, maar kan me niet voorstellen dat het effect erg sterk is (tov rook).

Verder, niet te veel hitte (droogt vis snel van uit) maar ook niet te weinig (dan doen je aromaten niet zoveel). Ik zit denk ik meestal op zo'n 150 tot 180 graden.

Gewoon blijven experimenteren ;-)
[/quote


Zo heb ik ze onlangs gerookt, heerlijk. :)
Van uit een You Tube video.

https://www.youtube.com/watch?v=0yqbPErHUuo&t=198s

Ger?ucherte Forellen aus dem Kugelgrill.
 
op de bbq nog niet gedaan.
Maar.... zelf laat ik bij vis de citroen achterwegen en zeker tijdens het koopproces.
vis kan garen met uitsluitend citroensap. dus waarom dubbel werk willen doen.

heb je toch graag de smaak er van ,ben je beter af met enkel de zeste van een onbespoten citrusvrucht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

 
Hans zei:
RuudH zei:
Volgens mij kun je forel een pekel bad geven, zelf nooit gedaan maar wel eens ergens gelezen.

Persoonlijk, vind ik dat vis niet te extreem gekruid hoort te zijn. Maar op smaak brengen is natuurlijk belangrijk. Voor forel betekent dat (vind ik) vrij stevig grof zout (ik gebruik ongemalen zeezout) in de buikholte. Ook zou ik er lekker wat aromaten aan toevoegen. Dus naast citroen ook wat knoflook en een takje tijm, dille, rozemarijn. Net wat je lekker vindt. En tot slot een goeie olie, die helpt de smaken van je aromaten over te dragen naar je vis.

En met forel zou ik ook zeker wat hout erbij roken. Hoeft niet veel te zijn want forel pakt de rooksmaak makkelijk op. Ik heb nog nooit zo'n plankje gebruikt, maar kan me niet voorstellen dat het effect erg sterk is (tov rook).

Verder, niet te veel hitte (droogt vis snel van uit) maar ook niet te weinig (dan doen je aromaten niet zoveel). Ik zit denk ik meestal op zo'n 150 tot 180 graden.

Gewoon blijven experimenteren ;-)
[/quote


Zo heb ik ze onlangs gerookt, heerlijk. :)
Van uit een You Tube video.

https://www.youtube.com/watch?v=0yqbPErHUuo&t=198s

Ger?ucherte Forellen aus dem Kugelgrill.

http://www.bbqgenootschap.nl/forum/index.php?topic=20926.msg316009#msg316009



Even opgezocht
 
Forel kun/moet je pekelen. Ik zelf laat ze altijd een nacht in de pekel. De volgende ochtend haal ik ze eruit en spoel ik ze goed af. Als je niet te lang lang wil pekelen (ca. 2 uur) dan is het gebruikelijk dat je op een emmer water (10 ltr.) 500 gram zout doet. Je kunt als kruiden kiezen voor kruidnagel, jeneverbessen en natuurlijk laurier. Viskruiden kan eventueel ook.
Wil je topic niet te veel vervuilen maar toch ff een paar pica's opgezocht :D :D

SvA0c6L.jpg

drogen na het pekelen.

cPABfZM.jpg

En roken maar
 
Ah kijk. Dit is bruikbare info! Pekel gebruik je eigenlijk specifiek voor roken toch? Ik heb m'n forellen nooit gepekeld, maar ook nog nooit echt gerookt. Enkel gebakken/gegrild met wat rook hout erbij.

Ik heb er nog 2 in de vrieskist, die worden binnenkort maar eens echt gerookt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan