- Berichten
- 8.047
Lieve BBQ Vrienden!
Gisteren was het vaderdag en in het weekend daarvoor viel mijn 54ste verjaardag samen met een geweldige BBQ-klus bij mensen thuis in een prachtige ruime tuin. Het was echt een droom-klus waarbij ik mocht koken voor 6 mannen die heel erg hielden van lekker eten en drinken en graag meegenomen wilde worden in koken met een kamado. Ik had een mooi 5 gangen BBQ-menu samengesteld waar we van warm roken en roosteren tot grillen en pizzasteen gingen. Heel erg goed geslaagd maar natuurlijk wel serieus hard werken... van inkoop tot alles opruimen en afwassen was wel een mooi lang weekendje werk.
Dus wat ik wilde met vaderdag? Geen kadootjes en geen polonaise, maar gewoon lekker koken achterin de tuin, biertje en wijntjes erbij, Happy Days. Natuurlijk vond ik vroeger een macaroni ketting of een zelf gekleide asbak ook erg leuk, maar tegenwoordig geniet ik eigenlijk meer van de huiselijke gezelligheid dan van tastbare kado's. Samen herinneringen maken!
Het was heerlijk warm weer dus het was genieten in de tuin!
Mooie IPA van Uiltje en een gezellig kletspraatje met Buurman Coen die zich afvroeg waarom de barbecue nog niet aan was... ik hou van die man!
Dus hop, wokkeltje erin en lekker samen naar de vlammen kijken.
Hij wilde ook wel een blonde rakker met me degusteren, dus ik trok een passende open voor ons beide:
Een heerlijke droog frisse Maneblusser van Het Anker. Da's een hele fijne op een zonnige dag!
Toen begon ik met wat voorbereidingen voor het eten, ik had erg mooie oesters en daar wilde ik een mooi botertje bij maken. Deze bij elkaar en klaar.
Lekker wat groene spargels grillen en daarna wegzetten met wat zout en olijfolie. Zalig.
Ik maakte ook een tomaten salade met feta en kalamata olijf, maar dat is niet gebeurd.
Deze sappige New England IPA heeft een hele treffende naam!
Daar mochten de oesters aanrukken... ik had er 8 en besloot te starten met een rauwe versie met wat citroensap, vooral als je daar lekker lang op kauwt komt de zoete toets mooi door in het zilte sap. Wij houden daarvan. De kinderen gelukkig ook! Maar ik wilde er dus ook graag 4 garen op de Q. Mijn vrienden bij Smit Vis tipte dat je de oesters in een minuut of 10 kon roken zodat ze net als mosselen vanzelf open gingen, maar dat gebeurde niet... dus werd het Plan B:
Open maken en het kruidenbotertje er dan op de Q alvast op doen... dat was potdikkie geweldig! Ik vond die bereiding misschien nog wel lekkerder dan rauw uit de schelp. Maar mijn dames juist weer niet... zoon Thijs vind alles lekker en wil niet kiezen. Ook goed. Vandaag geen zorgen.
Voordat ik de tonijn ging afgrillen eerst een lekker vet wit wijntje:
Een mooie houtgerijpte en daardoor lekkere boterige Chardonnay, lekker koel en die gleed zo naar binnen!
Mooie roze gegrilde tonijn met 24 maanden gelagerde Rotterdamse Soja. Geweldig!
Daarnaast had ik nog twee lams-rackjes al een tijdje indirect gelegd met de rook van Zweedse kers. Toen die een kern van 48 hadden heb ik het gietijzeren rooster opgestookt en de koteletjes lekker hard aan gegrild tot mooi:
Kwestie van smaak, maar ik vind dit voor lam echt de perfecte cuisson:
Ik had er een munt en knoflook sausje bij gemaakt op basis van volle yoghurt, maar dat was niet helemaal mijn ding... de kinderen genoten daarvan, maar ik hield het liever puur. Beetje van die overgebleven knoflook boter ernaast was ook zalig!
Oh ja, daar dronken we een goed glas rood bij. Een Zuid Afrikaanse Cinsault en Pinotage, bijzondere combi maar een beetje gekoeld tot ca. 18°C was erg lekker drinken... we hadden als dessert wat gegrild desembrood met een epische lopende Epoise en een mooie Roquefort. Daar gruwelt De Dochter van, maar heej... het was Vaderdag!
Het was erg fijn allemaal, volgend jaar weer!
Liefs
Gisteren was het vaderdag en in het weekend daarvoor viel mijn 54ste verjaardag samen met een geweldige BBQ-klus bij mensen thuis in een prachtige ruime tuin. Het was echt een droom-klus waarbij ik mocht koken voor 6 mannen die heel erg hielden van lekker eten en drinken en graag meegenomen wilde worden in koken met een kamado. Ik had een mooi 5 gangen BBQ-menu samengesteld waar we van warm roken en roosteren tot grillen en pizzasteen gingen. Heel erg goed geslaagd maar natuurlijk wel serieus hard werken... van inkoop tot alles opruimen en afwassen was wel een mooi lang weekendje werk.
Dus wat ik wilde met vaderdag? Geen kadootjes en geen polonaise, maar gewoon lekker koken achterin de tuin, biertje en wijntjes erbij, Happy Days. Natuurlijk vond ik vroeger een macaroni ketting of een zelf gekleide asbak ook erg leuk, maar tegenwoordig geniet ik eigenlijk meer van de huiselijke gezelligheid dan van tastbare kado's. Samen herinneringen maken!
Het was heerlijk warm weer dus het was genieten in de tuin!
Mooie IPA van Uiltje en een gezellig kletspraatje met Buurman Coen die zich afvroeg waarom de barbecue nog niet aan was... ik hou van die man!
Dus hop, wokkeltje erin en lekker samen naar de vlammen kijken.
Hij wilde ook wel een blonde rakker met me degusteren, dus ik trok een passende open voor ons beide:
Een heerlijke droog frisse Maneblusser van Het Anker. Da's een hele fijne op een zonnige dag!
Toen begon ik met wat voorbereidingen voor het eten, ik had erg mooie oesters en daar wilde ik een mooi botertje bij maken. Deze bij elkaar en klaar.
Lekker wat groene spargels grillen en daarna wegzetten met wat zout en olijfolie. Zalig.
Ik maakte ook een tomaten salade met feta en kalamata olijf, maar dat is niet gebeurd.
Deze sappige New England IPA heeft een hele treffende naam!
Daar mochten de oesters aanrukken... ik had er 8 en besloot te starten met een rauwe versie met wat citroensap, vooral als je daar lekker lang op kauwt komt de zoete toets mooi door in het zilte sap. Wij houden daarvan. De kinderen gelukkig ook! Maar ik wilde er dus ook graag 4 garen op de Q. Mijn vrienden bij Smit Vis tipte dat je de oesters in een minuut of 10 kon roken zodat ze net als mosselen vanzelf open gingen, maar dat gebeurde niet... dus werd het Plan B:
Open maken en het kruidenbotertje er dan op de Q alvast op doen... dat was potdikkie geweldig! Ik vond die bereiding misschien nog wel lekkerder dan rauw uit de schelp. Maar mijn dames juist weer niet... zoon Thijs vind alles lekker en wil niet kiezen. Ook goed. Vandaag geen zorgen.
Voordat ik de tonijn ging afgrillen eerst een lekker vet wit wijntje:
Een mooie houtgerijpte en daardoor lekkere boterige Chardonnay, lekker koel en die gleed zo naar binnen!
Mooie roze gegrilde tonijn met 24 maanden gelagerde Rotterdamse Soja. Geweldig!
Daarnaast had ik nog twee lams-rackjes al een tijdje indirect gelegd met de rook van Zweedse kers. Toen die een kern van 48 hadden heb ik het gietijzeren rooster opgestookt en de koteletjes lekker hard aan gegrild tot mooi:
Kwestie van smaak, maar ik vind dit voor lam echt de perfecte cuisson:
Ik had er een munt en knoflook sausje bij gemaakt op basis van volle yoghurt, maar dat was niet helemaal mijn ding... de kinderen genoten daarvan, maar ik hield het liever puur. Beetje van die overgebleven knoflook boter ernaast was ook zalig!
Oh ja, daar dronken we een goed glas rood bij. Een Zuid Afrikaanse Cinsault en Pinotage, bijzondere combi maar een beetje gekoeld tot ca. 18°C was erg lekker drinken... we hadden als dessert wat gegrild desembrood met een epische lopende Epoise en een mooie Roquefort. Daar gruwelt De Dochter van, maar heej... het was Vaderdag!
Het was erg fijn allemaal, volgend jaar weer!
Liefs