BasBQ
Beef en Steak

Flat Ribs - Smookey Goodness style

 
 
 

Veen

Stoker
Berichten
284
Hi all,

Afgelopen maandag zoals velen de BBQ weer aan gehad voor een mooie Low & Slow Flat Rib sessie.
Hierbij het verslag:

Allereerst bij Beef&Steek in Ter Aar een mooi stuk van bijna 1700 gram gehaald



Nadat het stuk ontdooit was de vetlaag er af gesneden en vervolgens in de SG's Beefelicious rub gezet. Dit een beetje aangedikt met extra zwarte peper korrels





's Morgens rond de klok van 09:30 de Q aan om op temperatuur te komen. Na klein half uur was hij al netjes op 115 graden, dus kon het stuk erop.
Eerst twee en een half uur gerookt op Hickory hout.



Alles onder controle...



Nog een pompoen salade erbij gemaakt, dus het laatste deel van de run dit ook op de Q geplaatst



Na een kleine 8 uur was het stuk op temperatuur en mooi teruggetrokken op het bot



Inmiddels de schoonfamilie gearriveerd, dus alles kon geserveerd worden





Al met al een heerlijk stukje vlees, maar ik vond de hoeveelheid wel tegenvallen. We waren met 4 volwassenen en 1 peuter, en ik heb de Q nog op moeten stoken om ook een stuk Bavette te grillen omdat we er simpelweg niet genoeg aan hadden.
Qua smaak moet ik eerlijk toegeven dat ik ook wel beter gegeten heb ik m'n leven.
Misschien dat er toch nog tips van jullie kant zijn om het de volgende keer beter op smaak te krijgen. Hoor het graag!
Ohja rook rand was wel mooi gelukt ;-)

Bedankt voor het kijken :)
 
Mooi verslag, jammer dat het je tegen is gevallen
 
Richard v zei:
Wat viel je tegen. De smaak of de textuur/bite van het vlees?

Qua smaak moet ik eerlijk toegeven dat ik ook wel beter gegeten heb ik m'n leven.
Misschien dat er toch nog tips van jullie kant zijn om het de volgende keer beter op smaak te krijgen. Hoor het graag!
 
Mondgevoel was meer dan prima, heb het stuk speciaal niet in alu-folie ingepakt om het niet te mals te maken, dus zodat er een echte bite overbleef.

De smaak vond ik te mild, terwijl ik zoals omschreven de Beefelicious + extra zout en peper gebruikt heb.
Het recept uit SG omschrijft alleen zout en peper, dus hoopte hier wat extra's mee te cre?ren.

Heb je zelf z'n stuk weleens klaargemaakt, en zoja welke rub/kruiden heb je gebruikt? Mogelijk dat ik dat dan eens kan proberen. (Vlees kost tenslotte bijna niets...)
 
Smaak is altijd lastig. Ik vond zelf tijdens mijn eerste bereiding dat ik teveel peper en zout had gebruikt. Ze zeggen dat door de lange langzame garing de smaken "uitbalanceren". Ik maak ze nu vaker met een complexere rub voor bijvoorbeeld een brisket of zelfs PP. Daarnaast laat ik hem op een iets hogere temperatuur gaan omdat ik dat een mooiere bark vindt geven. Allemaal persoonlijk natuurlijk. Succes met zoeken naar de juiste formule, oftewel let's fire up the Q!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Ik heb deze rub nu al een paar keer gebruikt, klinkt misschien vreemd, koffie, maar is echt serieus heel erg lekker. Ik gebruik espressobonen van Australian, dark roast, die maal ik zelf. ( is de espresso die we ook drinken) dus die heb ik al in huis.

http://barbecuebible.com/recipe/coffee-cocoa-rub/
 
Heb zelf meerdere malen beef shortribs gemaakt en alleen zout, zwarte peper en knoflookpoeder gebruikt. Wel een ruime hoeveelheid omdat er redelijk wat vet afdruipt en dus ook de rub meeneemt.
 
Dominique zei:
Ik heb deze rub nu al een paar keer gebruikt, klinkt misschien vreemd, koffie, maar is echt serieus heel erg lekker. Ik gebruik espressobonen van Australian, dark roast, die maal ik zelf. ( is de espresso die we ook drinken) dus die heb ik al in huis.

http://barbecuebible.com/recipe/coffee-cocoa-rub/

Ben verzot op koffie, dus deze gaan we een keer proberen! Dank voor het delen
 
Terug
Bovenaan Onderaan