BasBQ
Beef en Steak

First time pizza 🍕

 
 
 

Robdijn

Pitmaster
Berichten
717
Zo, mijn eerste keer pizza op de Weber Master Touch Premium.
Gisteren begonnen met de voorbereidingen door de typo 00 bloem, meegenomen uit Italië, met water, gist en zout te mengen en kneden tot een deeg. Na even rusten verdeeld in 4 bollen en te rijpen gezet in de koelkast. Tot ik er vandaag achter kwam dat ik dus het zout was vergeten.... Dom dom dom...
IMG_20210804_135746.jpg

Achja, gewoon proberen ermee te werken.
Vandaag de BBQ opgestookt tot 250+ graden! En ook daar ging het weer mis, met aardig wat pogingen kwam ik niet boven de 210 graden uit 😭.
Ook daar maar gewoon mee gedealt....
Topping klaargezet en de bollen deeg één voor één uit de kommetjes gehaald (geen grote bak beschikbaar).
IMG_20210804_175635.jpg

De eerste pizza belegd en hop op de steen!
Ging best aardig.
IMG-20210804-WA0001.jpg

Resultaat:
IMG_20210804_184157.jpg

De tweede ging een stuk minder goed, bodem scheurde en plakte daarna aan mijn schep waardoor de topping op mijn steen lag en de pizza dubbelgevouwen op mijn schep...
Die steen is vanaf nu nooit meer schoon 😂
IMG_20210804_192607.jpg

Bij de derde de bodem een stuk dikker gehouden om het voorgaande te voorkomen, dit werkt wel maar het resultaat is gewoon minder lekker:
IMG_20210804_195407.jpg

De 4e en laatste er ook nog op ondanks dat onze magen al vol zaten, de buren hebben deze gekregen en het commentaar zal ik nog wel horen 😉.
IMG_20210804_201721.jpg


Verder kon ik bij de grote Minardi gele grootgrutter geen maismeel vinden, en heb ik de bodems gevormd op griesmeel.
Dit Griesmeel plakte mij iets te veel aan de pizza's...
Al met al prima resultaten voor de eerste keer, maar nog genoeg te leren!
 
Laatst bewerkt:
De eerste run zit erop en de magen gevuld en de eerste en derde zien er goed uit toch
 
Heel herkenbaar, veel leergeld betaald 😉. Op de weber deed ik altijd twee starters op het rooster, dan gaat de temperatuur wel redelijk omhoog.
als je de steen na afloop in grote hitte laat liggen dan brandt hij wel weer redelijk schoon.
 
Top gedaan! Je trekt er alleen maar leerlessen uit voor de volgende keer. De helft was voor het oog goed en smaakte. Prima toch? 😁 Volgende keer ligt dat percentage veel hoger nu je deze ervaring rijk bent.

Ik deed er in het begin vaak een bakpapiertje onder, plakte de bodem iig niet aan de steen 😅

Keep on going!
 
Heel herkenbaar, veel leergeld betaald 😉. Op de weber deed ik altijd twee starters op het rooster, dan gaat de temperatuur wel redelijk omhoog.
als je de steen na afloop in grote hitte laat liggen dan brandt hij wel weer redelijk schoon.
Ik heb om te beginnen één kleine en één grote starter van Weber om de kolen ring heen geleegd, dit bleef bij 200 graden steken, ook 30 minuten later. Vervolgens de kolenring eruit gehaald waardoor de temperatuur 10 graden steeg.
Ik denk dat ik de volgende keer sowieso begin zonder kolenring.
Steen is ook weer redelijk glad aan de bovenkant, wel mooi zwart!
 
Herkenbaar.
Man, alsof ik m'n eigen post lees.
Kapotte pizza's, vieze stenen... Och.
Ik weet nog mijn eerste pizza sessie. Ik kom aan met mijn perfect ronde pizza. Geef de spatel een duw, een ruk, zo alle toppingen over de steen en de Pizza lag nog op mijn spatel! Hahaha
Ach, je ziet maar, alles moet geleerd worden. Het buikje was goed gevuld dus het kan altijd nog erger. Lekker man pizza. Is toch niks aan als het in een keer goed gaat?
 
Laatst bewerkt:
Pizza`s zagen er best goed uit toch? Maar idd herkenbaar :LOL:
Ik volg tegenwoordig het recept dat @Frits hier onlangs nog eens genoemd heeft van Simon Giaccotto en dat gaat enorm veel beter.
Deeg is veel minder plakkerig.
Echt maismeel werkt ook beduidend beter.
Na het vormen van de bodem moet alles wel heel snel door: beleggen op de schep en meteen de steen op. Niet vooruit willen werken.
Met de Summit heb ik geen moeite om de temperatuur >350 graden te krijgen. Bij mijnoude W47 was dat idd nog best lastig.
Nu stook ik de Summit op houtskool en de W47 briketten.......
Maar ik denk dat het geheel openen van de topvent ook heel veel toevoegd. Dat kon bij de W47 niet :unsure:
 
Tip! Nu bij Lidl, althans hier in Rosmalen (bij den Bosch) enorme pakken PAN maismeel.. volgens mij kan dat ook prima
 
Zien er prima uit toch.
En al het begin is moeilijk.
Gebruik ook bakpapier onder pizza.
Werkt super
 
Terug
Bovenaan Onderaan