BasBQ
Beef en Steak

First time: gerookte paling

 
 
 
 
 

Ceriel

BBQ Junkie
Berichten
7.242
Omdat het Steven & Me gerecht voor deze maand (http://www.bbqgenootschap.nl/forum/steven-me/steven-me-augustus-2014/) vroeg om paling, bij mijn bestelling ook maar 3kg paling om te roken mee laten komen  ;).

De paling was al schoongemaakt, en na een pekelbadje (eea volgens http://smokeyjohn.nl/hoe-zelf-paling-roken/#more-666), de satehpennen door de kopjes gespiest.

D8egI4H.jpg


En zo nog ruim een half uur aan de wind laten drogen/uitlekken. Ondertussen de UDS opgestookt tot 80 graden met wat stukken eiken- en beukenhout.
Hier de paling nog even boven gehangen om verder te drogen.

Y8weKou.jpg

Tenminste, dat was de bedoeling...
Door het open deksel vatte het hout vlam en begonnen de kolen wel heel erg rood te worden, dus deksel erop, onderste luchttoevoer dicht en hopen op het beste  :)

bEQgkNa.jpg

Toe de temperatuur weer onder controle was, even gespiekt:

ewTr0iE.jpg

Slechts 1 "valpaling".....  :D

Het resultaat na 1,5 uur "afroken":

uTVRhvF.jpg


E4vMmsG.jpg


Ik denk dat we morgen paling op het brood hebben... Dit ga ik zeker vaker doen, ook het online bestellen van de paling is goed bevallen!
 
Mooi gemaakt Ceriel! Viel de prijs van de paling een beetje mee?
 
Heb nu een paar keer makreel gedaan, moet nu een aan de paling. Ziet wr heerlijk uit.
 
ow zo lekker, paling ??n van de lekkerste soorten vis  :)
 
Heb het nooit zo op "dat natte spul" maar een vers gerookte paling....die lust ik wel.
Zeker als ze er zo lekker uitzien!!!
 
Zo dat ziet er smakelijk uit Ceriel.
Is het bij paling trouwens belangrijk dat ze hangen of zou dit ook gaan op bv. de roosters vaan een offset smoker?

Youri
 
Ziet er top uit.

Nu nog even een linkje waar jij ze besteld hebt.
 
BertM zei:
ThaReaper zei:
Zo dat ziet er smakelijk uit Ceriel.
Is het bij paling trouwens belangrijk dat ze hangen of zou dit ook gaan op bv. de roosters vaan een offset smoker?

Youri

met een offsetsmoker zou je toch nog makkelijker kunnen roken??

Vandaar de vraag of ze moeten hangen of dat ik ze ook kan neerleggen ;)
 
Dank je Ceriel, mijn huisgenoot stond al kwijlend te kijken naar dit topic vandaar  ;)
Ik gok dat jullie ze binnenkort wel zien langskomen  =))
 
Ziet er goed uit Ceriel!
 
Gisteren de rest van de paling gefileerd en vacuum verpakt en omdat het fileren nog niet zo heel goed ging  :), nogal wat snijverlies...

JUWWTZH.jpg


Hiervan maar paling-croquetten gemaakt, receptje van internet geplukt voor garnalenkroketten, en de garnalen vervangen door de paling:
[sub]je moet toch wat op de zaterdagavond...[/sub]

hadF5kP.jpg


gpaF8lF.jpg


jW0GeFF.jpg


Aanrader!
 
Mooie kroketjes hoor! Die wil ik wel proeven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan