BasBQ
Beef en Steak

Fireboard 2 Drive + Blower gebruikerservaring / praktijktest

 

bjornc

Vuurmaker
Berichten
70
Hierbij wil ik graag mijn ervaringen met de Fireboard 2 Drive, en bijbehorende fan delen.
Dit is GEEN review.
Er zullen vast onvolkomenheden in zitten, maar indien mogelijk zal ik vragen beantwoorden.


03Bocv.jpg


De Fireboard wordt met 1 Pit-Probe en 2 Meat-Probes geleverd.

De Fireboard zelf:
Er zitten 3 knoppen op, waarmee je enkel basis instellingen kan wijzigen. (Temperatuur en Fan kracht kan je met vaste intervallen wijzigen bv 10-20-30% voor de Fan)
De Fireboard heeft 6 aansluitingen voor Probes en een USB-C aansluiting.
De Fan wordt aan z'n eigen poort aangesloten, of aan de verouderde poort die het voorgaande model ook had maar dan moet je een speciale kabel hebben.


0HVlFx.jpg


Opgeladen wordt de Fireboard met de meegeleverde USB-C lader.
Het laden duurt ongeveer 5-6 uur.
Het aanmelden aan je WiFi netwerk is behoorlijk simpel, en iedereen die wel eens een apparaat aangemeld heeft komt hier vast uit.
De app zal ik verder niet bespreken.


De afwerking van de Fan is behoorlijk hoogwaardig.
De behuizing is van een stevig plastic, en de houder van metaal. Vermoedelijk gespoten staal.
De bevestiging aan een Kamado volgt middels 1 van de 2 meegeleverde adapterplaten
Voor mijn Kamado Joe classic heb ik de grote plaat nodig.

0HVVpF.jpg

0HV9F3.jpg

0HVqI0.jpg

0HVBBD.jpg

De Fan moet horizontaal in de adapterplaat gemonteerd worden, en logischerwijze houd ik de dichte zijde naar boven gericht.
Je kan de adapterplaat links tegen de aanslag drukken, en de schuif van de Kamado kan je hier voor langs schuiven. (Pas op voor je vingers, ik heb mijn vel er al bijna mee afgesneden doordat er 2 metalen plaatjes langs elkaar 'scharen' )

De Fan is zeer stil, vermoedelijk omdat het een brushless motor heeft.

En dan over tot de praktijktest

Ik ben van start gegaan met ca 2.5KG Pitmaster Quebracho Blanco houtskool.
Aangestoken in het midden, middels een kleine gasbrander.
De top vent heb ik net voorbij het eerste streepje gezet, en de schuif op de fan is helemaal geopend.

Vanaf daar heb ik de Fireboard het werk laten doen, ondanks dat dit wordt afgeraden. (Ik vermoed om de batterij te sparen, zodat deze niet te snel leeg gaat)
Je kan op de grafiek zien dat het starten probleemloos verloopt.
De Fireboard had 94% acculading, want ik heb hem enkele dagen ervoor ingeschakeld gehad om wat dingetjes te proberen.

0HV38A.jpg

0HVKeQ.jpg


0HV4JM.jpg




0HVpxa.jpg


0HVMQZ.png

Na ongeveer 1 uur heb ik de temperatuur naar 70 graden laten zakken, om te kijken of dit ook lukte.
Hier heb ik hem een half uur laten hangen, en toen weer naar 106 graden gebracht.
Dit lukte allemaal prima, en ik besloot (voor het eerst) om de Kamado een nachtje te laten door werken.

s'Ochtends heb ik het deksel geopend om te simuleren dat ik het vlees moet inspecteren.
0HVH7k.jpg


Er ontstaat een dip zoals te verwachten, maar de Fireboard herstelt zich snel.
Nadat ik de test gestopt heb, heeft de Fireboard nog 29% accu over en dit na bijna 14 uur werken in de kou.
De kolen zijn geschat nog voor 60% goed.

0HVSIH.jpg

0HVem1.jpg


Bonus:
Ik heb de Blower van de behuizing geschroefd om te kijken welke ventilator er aan gebouwd zit.

0HVL8K.jpg
 
Bedankt voor de uitgebreide beschrijving! Ik heb geen kamado maar vond het wel interessant om eens doorheen te lezen.
Als dit GEEN review is, dan laat iedereen die een review schrijft voortaan GEEN review schrijven, helpt een stuk meer dan: Was snel in huis, nog niet geprobeerd, 5 sterren.
 
Bedankt, daar doe je het voor!
De Fireboard is ook geschikt voor alle andere barbecues, maar dan moet je wel een passende adapterplaat bestellen.
En idd, geen review... want een volledige review moet ook het gebruik van het hele product bevatten. Dus ook wat meer op de control unit in gaan, en op de app.
 
€279 voor de Fireboard, en €69 voor de blower.
Dat maakt samen net geen €350.
Een lieve duit, maar in vergelijk met andere sets heb je hier volgens mij wel het meest waar voor je geld.
 
€279 voor de Fireboard, en €69 voor de blower.
Dat maakt samen net geen €350.
Een lieve duit, maar in vergelijk met andere sets heb je hier volgens mij wel het meest waar voor je geld.

Ik vermoed dat de iKamand ook wel werkt voor €249.
 
Sterker nog, m‘n buurman heeft een ikamand en die werkt als een tiet.

Echter heb ik mijn redenen gehad om niet voor de ikamand te kiezen;

1: het is een all-in-one systeem, dus als de ventilator stuk gaat dan moet je aan het solderen, of anders creatief worden. (En ze gaan schijnbaar vaak stuk)

2: Je bent in de basis verplicht om een 230v aansluiting in de buurt te hebben, tenzij je een KJ accupack koopt. (En dat zit er niet bij voor €250)

3: de iKamand is uitsluitend geschikt voor een Kamado, andere systemen waaronder de Fireboard werken ook op andere bbq’s.
(Ik heb ook nog 2 weber grills, die sinds de Kamado wel wat werkeloos staan... maar toch)

4: de iKamand werkt uitsluitend met app. Is er eens internet/WiFi uitval dan werkt hij niet meer.
De Fireboard kan je op de control unit ook gewoon inregelen.

Nogmaals, niet om slecht te spreken van andere systemen, maar de Fireboard heeft mijns inziens het meeste waar voor je geld.
 
Een kennis van mij ging, als hij tijd had, eens wat in mekaar proberen te steken. Enkel nog zien om een bruikbare fan te vinden. De rest had hij allemaal en de probes heb ik.
 
Ik twijfel enorm tussen de Fireboard 2 drive en de Bbq guru UltrqaQ. Nadat mijn Heatermeter is overleden en soms deadlines heb vind ik het een ideale oplossing. Alleen het prijsverschil tussen de Fireboard en BBQ guru scheelt 60 euro ( dat is als je de houder erbij neemt). Vraag me af wat de verschillen tussen die 2 zijn. Fireboard ziet er ook wel mooi uit alleen lees ik over de Drive 1 nogal negatieve dingen waardoor ik twijfels krijg.
 
Ik heb de verschillen niet meer 123 paraat.
Maar wat voor mij een ontzettend pluspunt voor de Fireboard tov andere merken is; de ingebouwde batterij.
Hierdoor hoef ik geen stroomkabel uit te rollen.
Ik snap dat er genoeg mensen zijn die wel stroom paraat hebben bij de bbq.
Verder sprak het me ook aan dat ik op de fireboard ook het een en ander kan instellen, zonder de app nodig te zijn.

-Edit-
Hoe kom je overigens bij een prijsverschil van 60 euro?
De Fireboard met blower komt totaal op €350,-
Hier zitten dan 3 probes bij, en adapterplaten om de blower aan verschillende maten Kamado's te monteren. (voor kettles en smokers moet je waarschijnlijk andere adapters kopen)

De Ultraq (voor zover ik weet) komt met blower, adapterplaten en 2 probes op €469.
 
Laatst bewerkt:
En nog even een screenshot van mijn langste sessie tot nu toe;
0SJGyT.jpg


Ik heb Pulled Pork gemaakt, en het vlees heeft 17.5 uur op de bbq gelegen.
De bbq heb ik zelf op temperatuur gebracht, om batterij te besparen.]
De totale sessie was 18.5 uur.
Uiteindelijk was er nog zo'n beetje 20% accu over, dus het opstarten had ik in principe ook gewoon door de Fireboard kunnen laten doen.
 
Ik heb de verschillen niet meer 123 paraat.
Maar wat voor mij een ontzettend pluspunt voor de Fireboard tov andere merken is; de ingebouwde batterij.
Hierdoor hoef ik geen stroomkabel uit te rollen.
Ik snap dat er genoeg mensen zijn die wel stroom paraat hebben bij de bbq.
Verder sprak het me ook aan dat ik op de fireboard ook het een en ander kan instellen, zonder de app nodig te zijn.

-Edit-
Hoe kom je overigens bij een prijsverschil van 60 euro?
De Fireboard met blower komt totaal op €350,-
Hier zitten dan 3 probes bij, en adapterplaten om de blower aan verschillende maten Kamado's te monteren. (voor kettles en smokers moet je waarschijnlijk andere adapters kopen)

De Ultraq (voor zover ik weet) komt met blower, adapterplaten en 2 probes op €469.
Dan heb ik er misschien overheen gelezen maar kon nergens vinden of er adapters bij zaten. Bij vuur en rook staat daar niets bij. Ik wilde graag ook de magneethouder erbij en dan komt er €35 euro bovenop. Nu kom ik uit op €384.95 . Voor de rest heb ik onder mijn overkapping zat stroom naast de bbq's dus maakt het niet echt veel uit voor mij of het een accu heeft. Maar zijn er geen verder problemen zoals de Drive 1?
 
Heatermeter for the win;)
Ik heb deze gehad maar die moet je nog aardig finetunen om hem goed te laten werken. Verder als je hem even niet gebruikt vergeet hij zijn vast ip adres waardoor je weer met je router moet gaan klooien. Daarbij ben ik van mening dat er makkelijk vocht in de HM kan komen ook al zit hij afgedekt tegen de regen.
 
Dan heb ik er misschien overheen gelezen maar kon nergens vinden of er adapters bij zaten. Bij vuur en rook staat daar niets bij. Ik wilde graag ook de magneethouder erbij en dan komt er €35 euro bovenop. Nu kom ik uit op €384.95 . Voor de rest heb ik onder mijn overkapping zat stroom naast de bbq's dus maakt het niet echt veel uit voor mij of het een accu heeft. Maar zijn er geen verder problemen zoals de Drive 1?
Ik heb me destijds flink ingelezen over allerlei controllers waaronder de Fireboard 2, en heb geen problemen gevonden.
Goede 2e keuze voor mij zou de Flame Boss 500 zijn.
Heb je een link van die BBQ Guru? Ik vindt hem niet in de uitvoering zoals jij beschrijft met die prijs.
 
Ik heb me destijds flink ingelezen over allerlei controllers waaronder de Fireboard 2, en heb geen problemen gevonden.
Goede 2e keuze voor mij zou de Flame Boss 500 zijn.
Heb je een link van die BBQ Guru? Ik vindt hem niet in de uitvoering zoals jij beschrijft met die prijs.
Die prijs die ik nu opnoem is van de Fireboard drive 2 + Fan + houder. https://www.vuurenrook.nl/nl/fireboard-2-drive.html

Dit is de link van de BBq Guru Ultra : https://www.vuurenrook.nl/nl/bbq-guru-ultraq-universal-edition-ceramic-kettle-c.html
 
Ik heb deze gehad maar die moet je nog aardig finetunen om hem goed te laten werken. Verder als je hem even niet gebruikt vergeet hij zijn vast ip adres waardoor je weer met je router moet gaan klooien. Daarbij ben ik van mening dat er makkelijk vocht in de HM kan komen ook al zit hij afgedekt tegen de regen.
Finetunen? Snap ik even niet.. ja je kunt de pid settings optimaliseren maar of of the box met sinds van internet werkt hij ook prima.
Er zit een pi in en die kun je van 2 kanten en vast IP geven. Vanaf je router of vanaf de settings. Daarnaast geeft hij zelf op het display het ip an zodra hij verbinding heeft.
Vocht kan inderdaad een issue zijn (ik ben aanpassingen aan de behuizing aan het verzinnen om dat te voorkomen. Al blijven er knoppen op zitten die door de behuizing heen gaan en dat zal een probleem blijven tenzij dat iets met rubber ofzo op te verzinnen is. Ik heb mijne nu draaien op een Makita accu en die was na mijn pulled pork run van 22hr nog half vol:)
 
Die prijs die ik nu opnoem is van de Fireboard drive 2 + Fan + houder. https://www.vuurenrook.nl/nl/fireboard-2-drive.html

Dit is de link van de BBq Guru Ultra : https://www.vuurenrook.nl/nl/bbq-guru-ultraq-universal-edition-ceramic-kettle-c.html
Ah ok... ik dacht dat je de prijs van de Ultra opnoemde.
Maar goed, dan zit er nog 85 euro verschil tussen.
Tja... lastig... ik denk dat beiden prima werken.
Ik heb zelf niet de houder erbij genomen, dat maakt het verschil 120 euro.
Dat, en de ingebouwde accu zijn voor mij genoeg redenen om de Fireboard te kiezen boven de BBQ Guru.

Ik kan niet uit eigen ervaring spreken welk apparaat er beter is.
De Fireboard presteert tot nu toe naar verwachting, dus ik ben blij met mijn aankoop.

Ik vermoed dat je met geen van beide apparaten een miskoop zult doen... dus het blijft in dit geval ook een beetje een gevoelskwestie.
 
Finetunen? Snap ik even niet.. ja je kunt de pid settings optimaliseren maar of of the box met sinds van internet werkt hij ook prima.
Er zit een pi in en die kun je van 2 kanten en vast IP geven. Vanaf je router of vanaf de settings. Daarnaast geeft hij zelf op het display het ip an zodra hij verbinding heeft.
Vocht kan inderdaad een issue zijn (ik ben aanpassingen aan de behuizing aan het verzinnen om dat te voorkomen. Al blijven er knoppen op zitten die door de behuizing heen gaan en dat zal een probleem blijven tenzij dat iets met rubber ofzo op te verzinnen is. Ik heb mijne nu draaien op een Makita accu en die was na mijn pulled pork run van 22hr nog half vol:)
Ik heb hem toen 2,5 jaar geleden gekocht en heb hem toch aardig aan moeten passen met andere settings. Vaste Ip vergeet hij als je een lange tijd geen gebruik van hebt gemaakt omdat hij een andere ip krijgt. Dit heb ik nu meerdere keren gehad eigenlijk en vond dat wel 1 van de vervelende dingen hieraan. De app kon je helaas ook niet donker zetten waardoor ik ook klachten kreeg in de slaapkamer :p Hij werkte op zich wel goed maar ben nu bang dat door het vocht ( zeker in deze tijd ) een probleem is van de electronica die erop zit.
 
Ah ok... ik dacht dat je de prijs van de Ultra opnoemde.
Maar goed, dan zit er nog 85 euro verschil tussen.
Tja... lastig... ik denk dat beiden prima werken.
Ik heb zelf niet de houder erbij genomen, dat maakt het verschil 120 euro.
Dat, en de ingebouwde accu zijn voor mij genoeg redenen om de Fireboard te kiezen boven de BBQ Guru.

Ik kan niet uit eigen ervaring spreken welk apparaat er beter is.
De Fireboard presteert tot nu toe naar verwachting, dus ik ben blij met mijn aankoop.

Ik vermoed dat je met geen van beide apparaten een miskoop zult doen... dus het blijft in dit geval ook een beetje een gevoelskwestie.
Ik ga nog even rustig kijken welke het gaat worden. Ik wil het scherm ook makkelijk af kunnen lezen als ik even naar buiten kijk zonder telefoon erbij. Ik heb verder ook naar de smartfire gekeken maar nadeel hiervan is als er iets kapot gaat dat je alles moet vervangen ( als het buiten de garantie is )
 
Terug
Bovenaan Onderaan