BasBQ
Beef en Steak

Fire up 15kg zak

remy.denboer

Tondelzoeker
Berichten
6
Beste allen,

Hier een beginnen BBQer. Ik heb mijn eerste zak houtskool (begreep al dat briketten voor een kamado not done zijn) gehaald bij de gamma van het merk fire up. Nu las ik al veel over dit merk en de welbekende gele zakken. Ik heb echter een bruine zak van dit merk van 15kg. Zijn dit dezelfde kolen? Iemand ervaring met deze kolen? Ik vond zelf dat er nogal wat kleine kolen tussen zaten, maar kan niet echt oordelen gezien mijn ervaring.

Waar zou ik anders het beste dammers of de gele fire up kolen kunnen bestellen zinder in bezit te zijn van een hanos of Sligro kaart?

Ben benieuwd:)

Remy

fire-up-professional-houtskool-white-quebracha.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik ken deze niet, maar zo te zien is dit hardhout, dat zijn de gele zakken zeker niet.
 
Dit lijkt een nieuwe look. Lekker proberen.
 
Ik zie op de website van karwei weer een andere zak staan. Denk dat ze gewoon verschillende soorten hebben, of ze vinden dat de horeca variant minder uitstraling nodig heeft.
0ddba1cbdd6c91c922547804a9ba2cdb.jpg
 
Kroketje op zn tijd is anders best lekker :)
 
zoals ik begrepen heb is de restaurant houtskool ideaal om te grillen in de kamado. Grote brokken, met kleinere tussen. Voor lange low n slowsessies zou he dan bv bigblocks moeten hebben. Hard hout en enkel grote brokken.

Dat is wat de verkoper van de KJ me mee gaf.
 
zoals ik begrepen heb is de restaurant houtskool ideaal om te grillen in de kamado. Grote brokken, met kleinere tussen. Voor lange low n slowsessies zou he dan bv bigblocks moeten hebben. Hard hout en enkel grote brokken.

Dat is wat de verkoper van de KJ me mee gaf.

Die tip is wel heel kort en bondig zeg maar...

Low&slow in een kamado gaat zowel met zachte als met harde houtsoorten uitstekend. En grillen eigenlijk idem dito. Zo gebruik ikzelf vooral Dammers en Peko (zachte houtsoorten) eigenlijk voor alles, maar ik ken ook Black Ranch Quebracho (keiharde houtsoort) gebruikers die daarbij zweren voor alle soorten bereidingen.

Het grote verschil is dat de zachte houtsoorten qua dichtheid minder zijn, dus sneller branden, sneller reageren op aanpassingen qua schuifjes, daardoor makkelijker te regelen en ze gaan makkelijker aan.
Hardere houtsoorten branden langzamer, hogere dichtheid, reageren trager en zijn lastiger aan te regelen (al valt dat 'lastig te regelen' nog wel mee hoor). Voordeel hiervan is dan weer dat ze bij gelijk volume dus ook langer mee gaan bij dezelfde warmtevraag. (Logisch ook, want hogere dichtheid)
In beide gevallen hoef je je goed gevulde (large) kamado echt niet bij te vullen tussendoor bij een run van 12+ uur op 120 graden.
In beide gevallen kun je je steak een mooie grillstreep geven ;)

On topic:
Van FireUp ken ik alleen de knalgele zakken (peko) eigenlijk. Zachte houtsoort, dikke prima.
5413b4f0e1876edc6ee2f7ff599e7889.jpg
 
Laatst bewerkt:
zoals ik begrepen heb is de restaurant houtskool ideaal om te grillen in de kamado. Grote brokken, met kleinere tussen. Voor lange low n slowsessies zou he dan bv bigblocks moeten hebben. Hard hout en enkel grote brokken.

Dat is wat de verkoper van de KJ me mee gaf.
Het viel me inderdaad op dat er zowel grote als kleinere blokken tussen zaten. Ik het alleen nog 0 ervaring dus weet niet goed waar ik op zou moeten letten. Ervaar alleen door de kleinere blokken dat hij (met name kn het begin) wel redelijk wat blijft roken.
 
Het viel me inderdaad op dat er zowel grote als kleinere blokken tussen zaten. Ik het alleen nog 0 ervaring dus weet niet goed waar ik op zou moeten letten. Ervaar alleen door de kleinere blokken dat hij (met name kn het begin) wel redelijk wat blijft roken.

Op vlak van kamado ik ook niet veel ervaring. Heb m pas van de vrijdag. Vroeger altijd goedkope bbq’s gehad waar houtskool niet uitmaakte. Daarna gasbbq. Dus moet ook nog veel leren.
 
Hardere houtsoorten branden langzamer, hogere dichtheid, reageren trager en zijn lastiger aan te regelen

Ik merkte wel tijdens het BBQen dat ik redelijk veel met de schuifjes kon spelen maar dat de temperatuur niet echt veel veranderd. Wellicht als deze 2 zakken op zijn toch een zachthout proberen om verschillen te ervaren. Eens Dammers of Fire up (gele zak) halen denk ik zo.

Heeft iemand toevallig ervaring met Golden Flame van Hornbach? Dit is ook een zachtere houtsoort als ik me niet vergis. https://www.hornbach.nl/shop/GOLDEN-FLAME-Houtskool-Black-Wattle-10-kg/10212037/artikel.html
 
Houdt er rekening mee dat een kamado veel massa heeft waarmee het de warmte enorm vasthoudt. Uiteraard beïnvloedt je de verbranding en daarmee de temperatuur als je met de schuiven speelt. Echter is het geen gasser, het duurt dus wel even voordat je veranderingen in de temperatuur ziet nadat je de schuifjes verplaatst (vooral omlaag in temperatuur duurt langer bij een kamado)
 
Terug
Bovenaan Onderaan