BasBQ
Beef en Steak

Fiberglass gasket KJC1

 
 
 
 

Free_ltd

BBQ Junkie
Berichten
5.124
Hey samen. Hoop at het hier goed staat.
Daarnet de BBQ's aan het in orde zetten en merk nu op dat de gasket van de KJC1 onderaan kapot is. Geen probleem denk ik dan, vermits ik een fiberglass al heb liggen om te plaatsen.

Maar even wat filmpjes gekeken en nu blijkt dat zo een rol van KJ maar voor 1 zijde is en niet voor de 2. En als ik foto's van de KJC2 bekijk, dan zit dat wel op de 2 kanten. In de filmpjes vervangen ze enkel de onderste.

Hoe zit dat nu precies? De bovenste is nog niet versleten bij mij. Kan ik dan gewoon de onderste vervangen en als deze daarna versleten is, ook gewoon vervangen door die fiberglass?

De fiberglass is sowizo al pittig aan de prijs, maar dan moet je er ook nog 2 voor kopen en loop je tegen de €200 aan. Dan was het prijsverschil met de KJC2 toch interessanter geweest :D

Voor degenen die het al gedaan hebben, deel jullie ervaringen.

EDIT: in de filmpjes leek het maar voor 1 kant. Blijkbaar isnhet genoeg voor de 2 kanten.

Tips waar ik op moet letten
 
Laatst bewerkt:
De oude goed verwijderen , ligt opschuren en ontvetten .
Het begin plaats je aan de kant van het scharnier , dit geld voor beide delen .
Ik heb ze laten verspringen dwz de onderste op "1uur" en op de deksel op "11 uur"
Dit werkt voor mij perfect.
 
De oude goed verwijderen , ligt opschuren en ontvetten .
Het begin plaats je aan de kant van het scharnier , dit geld voor beide delen .
Ik heb ze laten verspringen dwz de onderste op "1uur" en op de deksel op "11 uur"
Dit werkt voor mij perfect.
Ook bericht gehad van mijn dealer. Hij raadt ook aan niet beide kanten tegelijk te doen. Eerst de kapotte en dan later pas de bovenste. Soms als je ze beiden doet, kan het zijn dat hij niet goed sluit. Want de KJC1 heeft geen klepje.
 
Wat bedoel je met klepje
KJC2 en hoger hebben een ander scharnier en vooraan een sluitklepje. Dus dan kun je hem echt dicht trekken.

De KJC1 moet vanzelf dicht blijven. Als je dan de boven- en onderkant tegelijk doet, kan het zijn dat hij eventjes wat open blijft staan totdat zich alles wat gezet heeft. Bij de KJC2 trek je hem gewoon dicht.
 
Ooooh , bedoel je dat . Dat heeft mijn masterbuilt ook niet maar ik heb nergens last , hij sluit als een kluisdeur😉.
 
Hier staat ie ook niet mis, maar mijn vrouw gaat het niets vinden :ROFLMAO:

P.s: dat is om hem op temperatuur te hebben voor het vilt te vervangen.

12699CC8-5DA8-4668-A267-AA767593B203.jpeg
 
Vanavond ga ik hem vervangen. Ik zie in sommige filmpjes dat ze hem eerst gewoon plakken om de vorm te hebben, waarna ze lijm gebruiken, wat normaal niet nodig is. Daarnet een filmpje van iemand die het zonder lijm doet, behalve onder het koppelstukje. Maar deze vermeld ook erbij dat het gasket pas echt goed plakt na 1 warmtesessie en hij laat hem dan een paar uur aan 200° gaan.

Iemand die al een fiberglass heeft vervangen? Hoe hebben jullie dat gedaan?

Thanx.
 
Destijds onder al vervangen. Daarnet de bovenste vervangen. Kunnen we weer een tijdje verder … hoop ik.
 
Dus eigenlijk had je gewoon de kj2 moeten kopen? Dan had je de gaskit nog niet hoeven te vervangen 😜
 
Dus eigenlijk had je gewoon de kj2 moeten kopen? Dan had je de gaskit nog niet hoeven te vervangen 😜

Klopt volledig. Desondanks met de KJC1 alles perfect verloopt, had ik mss toch liever de 2 gehad.
Maar destijds aan het twijfelen of ik wel veel zou BBQ'en ermee. Want voorheen was het een 5-tal BBQ's per jaar en dat was dan vlees cremeren (lees: 2de keer dood doen).

Maar het beviel me zo goed, mede door dit forum, dat ik er mijn weg wel in gevonden heb en achteraf dacht van 'Had ik die €400 maar extra betaald'. Maar voor hetzelfde geld bleef het gebruik beperkt en was dit de goedkoopste van een bekend merk met een degelijke garantie.

Dus ja: Ik had beter de KJC2 gekocht :ROFLMAO: En als die gasket versleten is, is deze wel ietsje makkelijker te vervangen omwille de sluiting vooraan. Maar als je een week voor het bakken er een blompot aan hangt, komt dat ook wel goed :)

Ik heb nog een tijdje gedacht om gewoon die KJC2 'erbij' te kopen, maar naarmate de tijd, besefte ik dat 2 'large' kamado's toch wat overkill zou zijn. Nu, te groot bestaat niet, enkel te klein. Maar heb dan de beslissing genomen om de Junior erbij te nemen.

Geen idee of het de moeite zou zijn deze te verkopen en een KJC2 te kopen. Of alsnog gewoon een KJC2 'erbij' te kopen. Zijn eerder luxeproblemen. En wat krijg je er nog voor?
 
Kan je eens een foto maken van de fiberglass op je KJ classic1? Ik had ook dat idee, maar mij dealer belde met KJ en die raadde het af omdat het dan niet goed meer sluit. Bij een low&slow met eeen rooksessie is je KJ dan goed rookdicht? Ik moet binnenkort ook het vilt vervangen van de basis, vilt van de deksel is nog goed. Heb ook KJ classic 1. Zou graag overstappen op een KJ3 met de slowroller
 
Kan je eens een foto maken van de fiberglass op je KJ classic1? Ik had ook dat idee, maar mij dealer belde met KJ en die raadde het af omdat het dan niet goed meer sluit. Bij een low&slow met eeen rooksessie is je KJ dan goed rookdicht? Ik moet binnenkort ook het vilt vervangen van de basis, vilt van de deksel is nog goed. Heb ook KJ classic 1. Zou graag overstappen op een KJ3 met de slowroller

kan nu geen foto maken, daar ik op vakantie ben. Maar als je het gehele topic door leest, is veel duidelijk. Voornaam is dat je boven- en onderkant met een paar weken verschil vervangt. Ik heb zelfs 2 maanden of langer met de oude en nieuwe gebakken.

Om die manier zetten ze zich beter. Ook hangt ik aan het handvat een bloempot zodat het goed op mekaar zit totdat de lijm droog is.

Koud roken heb ik nog niet gedaan, maar alle andere sessies geen probleem. Enkel bij het opstarten als ik hem net dicht doe, zie je minuscuul wat rook erdoor komen. Maar dat stopt na een paar minuten.

Als je twijfelt voor een KJC 3, dan zou ik de kjc1 verkopen en voor de kjc3 gaan.
 
Ik heb vandaag een nieuwe besteld. Die onderste blijft eigenlijk steeds los komen. Reden daarvoor is dat ik hem ietsje te kort had afgesneden en er serieus aan getrokken heb. Dus die trekt zich zelf telkens los. De bovenste zit perfect, want daar heb ik toen al rekening mee gehouden. Dus deze keer een cm of 2 langer laten zodat hij er goed op komt te zitten. Hij hangt eigenlijk voor de helft los, maar in principe doet het totaal niets af bij het bakken, vermits het toch er tussen zit.

Zodra hij er is, een groot onderhoudje aan de KJ doen. Heb nog een een nieuwe firebox in de kelder staan die er dan in gaat en dan alle onderdelen nog eens goed ontvetten.
 
Goed om te lezen dat je zo tevreden bent met de “upgrade” dat je het nogmaals doet. Ik zag afgelopen week dat het vilt van mijn KJ1 ook aan vervanging toe begint te zijn en twijfelde over opnieuw vilt of fiberglass. Waarschijnlijk wordt het fiberglas, eerst alleen beneden en daarna ook boven aangezien dat zo goed ging bij jou toch?
 
Goed om te lezen dat je zo tevreden bent met de “upgrade” dat je het nogmaals doet. Ik zag afgelopen week dat het vilt van mijn KJ1 ook aan vervanging toe begint te zijn en twijfelde over opnieuw vilt of fiberglass. Waarschijnlijk wordt het fiberglas, eerst alleen beneden en daarna ook boven aangezien dat zo goed ging bij jou toch?

Mijn dealer had me gezegd dat in 2 x te doen, alhoewel hij vet nu ook aanbiedt om te kolen doen en denk wel dat hij beiden regelijk doet.

Probleem is dat de KjC1 geen sluiting heeft en dus niet goed aansluit als je ze beiden tegelijk doet. Daarom eerst eentje zodat deze zich al wat kan zetten en daarna de 2de. Nu meek ik enkel op dat wanneer hij nog niet helemaal warm is, er via de gasket een beetje rook ontsnapt. Zodra hij op temperatuur is, komt er niets meer uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan