BasBQ
Beef en Steak

Feestvarken!

 
 

groundhog667

Stoker
Berichten
406
Hoi,

Na heel veel advies van het forum gekregen te hebben ligt de varkensschouder er nu dan eindelijk op.
Ik gebruik de snake methode, ben heel erg benieuwd:
https://www.youtube.com/watch?v=XiGRbyg_zeI

Temperatuur is nu iets onder de 150C maar dat gaat zo meteen wel naar beneden.

Het recept.
Toch weer terug naar de basis, het recept van Steven Raichlen uit het boek Culinair Barbecue?n:
1001004006409476.jpg


De rub:


De bedruipsaus:


Inrubben en verpakken:





en toen een uurtje of 16 de koelkast in.

De Run:
Om kerkklokslag 7 uur ging ie er op (ik hoorde de kerkklok luiden! Zou het een teken van boven? :D)
Ik hou jullie op de hoogte van de run!

De temp liep op enig moment iets op:




Nu kan ik dus eigenlijk weinig meer doen behalve wachten, bedruipen en de temp in de gaten houden.



Volgens mij rond 16.00 uur de magische 88C bereikt:

("Volgens mij" want ergens tijdens de late uurtjes is er een fles Goldstrike soldaat gemaakt en daardoor werd alles wat wazig :))

Ingepakt in alufolie en een 1,5 uur laten rusten. Heel eventjes nog in de oven gezet die ik voorverwarmd had op 50C en daarna uit gezet.
... en pullen maar:


Het vlees was absurd mals en viel op ongeveer 75-80% van het stuk gewoon helemaal uitelkaar als de vorken erbij in de buurt kwamen.
Er waren dus ook stukjes die 'droger' waren maar zeker niet onder de noemer droog vlees vielen.
Ik moet zeggen dat ik deze ook enorm lekker vond. Ben flink bezig geweest met bedruipen.

Mijn vrouw vond deze de beste tot nu toe. De gasten waren lovend. De meeste kende het niet en wilde het ook gaan maken... totdat ik vertelde dat het varkentje een uurtje of 9 op de BBQ had gelegen :)

Status update:
9:30 uur de temp van de Q is stabiel op 120C - Temp van de varkenschouder baart me zorgen! Ik zit al op 70C!!!! en dat na 2,5 uur!! Wtf? Is dat normaal?

Iedereen weer bedankt voor de tips.

PS: ik heb ook nog zo'n 3kg kip shoarma gemaakt op de Weber wok:
large_1_1431.jpg


Dat werkte echt geweldig! De enorme hete van de briketten zorgde dat de wok absurd heet werd en je zo'n grote hoeveelheid gemakkelijk kon wokken.
Ging perfect.
 
Lekker lekker, ben benieuwd naar het eindresultaat
 
succes, dat gaat helemaal goed komen
 
Succes en veel plezier!
 
lekker hoor, succes
 
Leuk bericht! Ik ga hem volgen vandaag, ben benieuwd naar het eindresultaat! Je hebt volgens mij prima weer! :)
 
De start ziet er goed uit!
 
Enne, was het gelukt? Ziet er goed uit...
 
The day after: gasten waren helemaal happy.
Heb het verhaaltje bijgewerkt. Zie boven voor het complete relaas en alle foto's.
 
Eind goed, al goed!
 
Zoals ik al tegen je zei, sit back and relax! Gelukkig is alles goed gekomen! Zag er goed uit :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan