BasBQ
Beef en Steak

Feestje

 
 

BasB

Kooltjesharker
Berichten
164
Afgelopen Zaterdag hebben mijn vrouw en ik onze verjaardagen gevierd.
Dit was weer een goed excuus om de barbecue aan te steken.
Hieronder een verslagje van wat ik allemaal heb gemaakt.

Pulled pork
Graag wilde ik broodjes pulled pork serveren.
Hiervoor heb ik een stuk pulled pork van +/- 3kg gekocht.
Op donderdag heb ik dit stuk vlees ontdaan van grote stukken vet en in de Rub gezet (Pitmaster X Classic barbecue rub).
Zaterdag rond 6.30 uur heb ik de barbecue aangestoken om rond 7.00 uur de pulled pork erop te leggen (met een chunk appelhout).
Tussentijds heb ik enkele malen een mengsel van appelsap en appelzijn op het vlees gespoten.
Het vlees heb ik er rond 16.15 uur afgehaald, om het vervolgens rond 17.00 uur te serveren.
Dit is de eerste keer geweest dat ik het vlees niet heb ingepakt in aluminiumfolie en ik ben zeer tevreden over het eindresultaat.
Als saus heb ik de Sweet Apple BBQ Sauce van Pitmaster X gebruikt en mijn vrouw heeft een Coleslaw gemaakt.

Spareribs
Om mensen wat keuze te bieden heb ik ook wat spareribs klaargemaakt.
Hiervoor heb ik wide ribs gebruikt, welke eveneens zijn voorzien van de Pitmaster X Classic barbecue rub (op de vrijdag).
De spareribs heb ik op zaterdag omstreeks 14:00 uur op de barbecue gelegd samen met een chunk appelhout.
Dit heb ik 1,5 uur laten roken, waarna ik ze heb ingepakt in aluminiumfolie.
Nadat ze 1,5 uur in aluminiumfolie hebben gezeten heb ik ze nog even 15 minuten los op de barbecue gelegd.
Hierbij heb ik ze voorzien van een glaze op basis van de Pitmaster X Sweet Apple BBQ Sauce.

Zalm
Naast vlees wilde ik de gasten ook wat vis aanbieden, dus daarom een hele zalmzijde gehaald.
Deze heb ik vlak voordat deze op de barbecue ging voorzien van wat peper, zout, dille en citroenen.
De zalm heb ik op cederhouten planken (deze hebben 1 uurtje in het water gelegen) op de barbecue gelegd (directe bereiding op 200 graden).
Nadat de zalm een kerntemperatuur van 55 graden had eraf gehaald en op het cederhout geserveerd.

Picanha
Als afsluiter had ik een Picanha van bijna 2 kg.
Vlak voordat deze op de barbecue gingen heb ik de vetlaag kruislings ingesneden en daarna heb ik het geheel voorzien van wat SPG rub.
Bij de bereiding heb ik in eerste instantie de vetlaag wat dichtgeschroeid, om daarna indirect door te garen naar ongeveer 45 graden.
Nadat deze temperatuur bereikt was heb ik de vetlaag wat verder dichtgeschroeid en heb ik het vlees daarna 5 minuten laten rusten.
Hierna heb ik in dunne plakken geservereerd.

Bijgerechten
Naast bovenstaande hadden we nog enkele bijgerechten:
- Rundvleessalade, gemaakt door mijn vrouw;
- Coleslaw, gemaakt door mijn vrouw;
- Pasta Pesto salade, gemaakt door mijn vrouw (met gerookte kip, welke ik op donderdag heb gerookt);
- Zelfgemaakte Whiskey cocktail saus (een absolute aanrader).

Hieronder nog wat foto's.
Bedankt voor het lezen!


IMG_20230722_072216.jpg
IMG_20230722_082134.jpg
IMG_20230722_140027.jpg
IMG_20230722_153422.jpg
IMG_20230722_162512.jpg
IMG_20230722_165908.jpg
IMG_20230722_170219.jpg
IMG_20230722_170521.jpg
IMG_20230722_174427.jpg
 
Dat is een flinke run geweest. Zo te zien mochten de gasten niet klagen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: BasB
zo! Een heel scala aan gerechten gemaakt. Daar zullen je gasten zeker van genoten hebben! En dat allemaal op 1 KJ ? of had je nog meerdere bbq's staan?
 
  • Leuk
Waarderingen: BasB
zo! Een heel scala aan gerechten gemaakt. Daar zullen je gasten zeker van genoten hebben! En dat allemaal op 1 KJ ? of had je nog meerdere bbq's staan?
De gasten waren allemaal tevreden :)
Ik heb het allemaal op de KJ kunnen klaarmaken.
Was met name met de spareribs en pulled pork passen en meten, maar het is gelukt :).
 
Wow wat een feestje. Jullie hebben de gasten echt goed in de watten gelegd. Is toch weer wat anders dan een plankje blokjes jonge kaas en leverworst ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: BasB
Zo, jij hebt je gasten flink verwend!

Heb je zelf ook nog tijd gehad om wat te kletsen en drinken?

Mooi gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: BasB
Zo, jij hebt je gasten flink verwend!

Heb je zelf ook nog tijd gehad om wat te kletsen en drinken?

Mooi gedaan.
Dat ging op zich redelijk goed. Met name omdat het grote stukken waren, waardoor ik tussen de verschillende stappen tijd had voor een praatje en een biertje

Verstuurd vanaf mijn KB2003 met Tapatalk
 
Goed feestje geweest zo! Zal je vast wel indruk mee gemaakt hebben!
 
  • Leuk
Waarderingen: BasB
Van harte gefeliciteerd, je hebt je gasten goed verwend.
 
  • Leuk
Waarderingen: BasB
Terug
Bovenaan Onderaan