BasBQ
Beef en Steak

Fan met klep ipv kogelkraan

 
 

uipko

Pitmaster
Berichten
735
De fan met kogelkraan werkte redelijk goed zie
http://www.bbqgenootschap.nl/forum/diy/fan-met-kogelkraan-op-wsm/msg97734/#msg97734 voor een beschrijving. Om een te hoge stijging van de temp tijdens het openen van de deksel te voorkomen deed ik de kraan dicht. Erg handig maar de pitmaster vergat nog wel eens de kraan dicht/open te zetten.

Na het lezen van dit http://tvwbb.com/showthread.php?44419-Servo-Damper-pictures draadje dacht ik, dat kan ik ook ;) Voor een WSM is het een leuke gadget voor de BGE schijnt het nog veel handiger te zijn. Als ik het goed begrepen heb, gebruiken ze voor de BGE alleen de klep als deze op temp is. De fan wordt alleen gebruikt voor het op temp krijgen.

Aangezien ik helaas (nog?) geen 3D printer heb moest het gemaakt worden met bestaande materialen, na wat gepuzzel en een paar mislukte pogingen lijkt het nu aardig te werken.

Om te beginnen heb ik een servo besteld, namelijk een TowerPro MG946R http://www.ebay.de/itm/lIl-1x-MG946R-Mg-946-R-55g-RC-Metal-Gear-Servo-13Kg-/180874373576?ssPageName=ADME:X:AAQ:DE:1123 Dit is een iets sterkere versie dan de TowerPro SG90 die op tvwdd genoemd wordt. Ik ben voor de zwaardere versie gegaan in de hoop dat die de kogelkraan zou kunnen bedienen.

Teleurstelling 1
Daarmee komen we meteen op de eerste teleurstelling, de servo is niet sterk genoeg om de kogelkraan te bedienen. Het ging net niet, met volle uitslag van de servo bewoog de kraan wel maar het ging niet van harte en de servo bleef "brommen". Daarnaast was het niet zo eenvoudig om de servo en de kraan te koppelen, de hendel van de kraan zou eigenlijk een kwartslag verdraaid moeten worden.

Teleurstelling 2
Er moest dus een klep geknutseld worden. Mijn eerste poging was om een klep(je) in de 12mm koperen pijp te maken. Na wat knip/vijl/schuur werk een mooi rond stukje kunstof gemaakt dat precies past in de 12mm pijp. Maar toen kwam het probleem naar voren, hoe ga je dit monteren op een asje dat door de 12mm pijp heen gaat. Met mijn standaard klusgereedschap zag ik dit niet zo snel gebeuren.

De oplossing
Een aantal van de oplossingen op tvwbb gebruiken pvc pijp van ~4cm. Nou had ik nog wat liggen van de eerste kogelkraan versie, dus toch maar weer pvc pijp gebruiken.

Omdat er geen aansluiting voor de servo op de print aanwezig is heb ik een nieuwe aansluiting gemaakt welke alles bevat dat naar de bbq gaat:
- fan
- servo
- probes

Grote voordeel is dat je niet meer afhankelijk bent van de lengte van de probe draden. Je kan de HM nu met een lange kabel aansluiten en de probes worden op de fan-behuizing aangesloten.

Een veel gekozen oplossing is netwerk stekker+kabel te gebruiken enige nadeel is dat je dan voor de HM4.0 "maar" 3 probes kan aansluiten ipv 4. Ik heb er dus voor gekozen om 9-polige stekkers te kopen met een 10 aderige (kon geen passende 9 aderige vinden) data kabel. Het is het zelfde type stekkers zoals ik al gebruikt had op de fan behuizing. Op de HM was er naast de aansluitingen voor de probes nog een mooi plekje.
IMG_5741_zpse41cda76.jpg


Ik had nog wat perspex liggen in de schuur, niet het meest ideale materiaal maar goed genoeg voor een eerste versie. Het was ook te dun dus daarom in het midden twee extra strookjes erop geplakt. Door het midden een gat geboord waar een stukje draadeind door heen gaat dat direct in de servo past. Haaks hierop een gaatje met schroefdraad gemaakt, hier komt een schroefje in die ervoor zorgt dat de klep vast zit op het asje. (Foto is niet heel erg duidelijk, zal binnenkort nog eens  met wat meer licht proberen)
IMG_5733_zps15918977.jpg



De servo pas precies in een alu U-profiel. Gat ten grote van de servo gemaakt en vier gaatjes met schroefdraad voor de schroefjes. Klein stukje kunstof gebruikt om een te zien hoe de klep staat. Al met al is het een behoorlijk groot apparaat geworden. Het pvc gedeelte kan nog wel een stukje kleiner door alles wat in te korten.
IMG_5734_zps6c534724.jpg


De achterkant van de fan-behuizing ziet er nu zo uit.
IMG_5738_zps4189fd97.jpg


Binnen in de fan-behuizing ziet het er nu zo uit. Voor de aansluiting van de servo ben ik nog opzoek naar een 3-polige stekker. Ik had 2,5mm stereo jack in gedachten maar ben nog opzoek naar een geschikte inbouw oplossing, ik heb daar maar 12mm ruimte.
IMG_5730_zps825f9cac.jpg
 
Ik vergeet het eigenlijk nooit, maar toch vind ik het een zo top project dat ik bijna direct op de buy now konp moet drukken :D. Verstandig als ik ben (not) ga ik er nog even over nadenken.

Maar al met al wat een top project weer!
 
structor zei:
Ik vergeet het eigenlijk nooit, maar toch vind ik het een zo top project dat ik bijna direct op de buy now konp moet drukken :D. Verstandig als ik ben (not) ga ik er nog even over nadenken.

Voor de BGE schijnt het genoeg te zijn om de klep open/dicht te zetten om de temp te controleren, dan is de fan niet eens meer nodig.

Voor de WSM is het inderdaad een luxe omdat het hoofdzakelijk handig is op momenten dat je bij de Q staat. Maar het zorgt natuurlijk ook voor het beperken van overshoots na terugkomen van een drop in temperatuur oid.

Op basis van de eerste test run gister zijn er nog wel wat verbeter puntjes. Ten eerste was er 1 probe die regelmatig even wegviel. Waarschijnlijk slecht contact of regendruppel oid. Daarnaast wil ook nog wat spelen met de PID waardes aangezien de temp nu nog wat schommelt, volgens mij moet dat nog wel wat strakker kunnen.
[bbqsession]163[/bbqsession]
(pit temp stond eerst op 100 maar de kern temp van de kip file ging zo langzaam dus de temp toen maar opgeschroefd naar 115)
 
Haha geweldig. Ik zit nog bij versie 0.2, fan vast gehangen met alufolie en zelfs afgedekt met alufolie om het teveel aan "valse" lucht te verminderen. Chapeau, ik ben benieuwd naar evolutie.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan