BasBQ
Beef en Steak

Falen met spareribs, keer op keer. Hellup!

RonaldJ

Tondelzoeker
Berichten
4
Tijd voor mijn eerste bericht, of beter gezegd, roep om hulp. Zucht. Met het schaamrood op de kaken moet ik namelijk toegeven dat het mij maar niet lukt om, met wat ik van dit forum en elders begrijp, een van de makkelijkst te bereiden stukjes vlees klaar te maken, namelijk malse spareribs. Na inmiddels een poging of 10 heeft mijn faalangst deze middag dan ook een schrikbarend dieptepunt bereikt: ze waren wederom aan de taaie kant. En of er een elfde poging volgt, tja, dat lot leg ik bij deze helemaal in jullie handen...

Afgelopen jaar toen ik door had dat er door corona geen vakantie in het verschiet lag heb ik een kamado aangeschaft. The Basterd medium om precies te zijn. Na een jaar zal ik ongetwijfeld nog steeds vallen onder de newbies, maar ik kan toch echt niet anders zeggen dan dat ik de meeste stukken vlees goed onder de knie heb. Ze komen inmiddels bijna allemaal even geslaagd van het rooster af. Met uitzondering dus van de... spareribs.

Ondanks mijn verwoede pogingen om net-aan-fall-off-the-bone ribs te maken zijn ze meestal verre van mals, vaak zelfs taai te noemen. En dit ondanks dat ik naar mijn idee altijd goede kwaliteit spareribs koop bij onder andere mijn plaatselijke slager, BBQuality of Inamood. Dikbevleesd, Iberico, baby back- maar ook buikribben, met ketting, zonder ketting, etc. Maar allemaal met hetzelfde eerder genoemde resultaat: taaiig. Ik moet dus ergens iets over het hoofd zien...

Gestopt rond de 85 graden kerntemperatuur, maar zoals vandaag ook op 95 graden geprobeerd. De temperatuur (op het rooster, niet bovenin de ketel) heb ik uiteraard ook mee gespeeld, 110, 120, 130 maar ook 160 graden probeerd voor een snelle versie. Na meestal 2.5 uur pak ik ze in in twee lagen normaal aluminium folie (dan zit ik vrijwel altijd rond de 70 graden kern) soms met niets, soms met appelsap en/of wat blokjes boter en/of een beetje worceistersaus.

Deze tweede fase doe ik meestal een uur tot een uur en 15 minuten. Ik lees regelmatig dat je in de 2e fase niet verder moet gaan dan 45 minuten omdat ze anders tot snot koken. Nou, ik zou willen dat het mij zou lukken om ze tot snot te koken, want dan zou ik de keer er na namelijk precies weten wanneer het wel tijd is om over te gaan naar fase 3 :confused:

Anyway, misschien nog net te weinig gedetailleerde input voor jullie, maar ik hoop dat jullie mij van mijn faalangst kunnen afhelpen. Een psycholoog a 120 euro per uur zou dat vast ook lukken, maar ik durf te wedden dat hij of zij mij niet kan vertellen hoe je goede malse ribben maakt. En dat is vast wel aan jullie toevertrouwd.

Dus alvorens mijn zorgverzekering in te schakelen doe ik eerst een beroep op jullie kennis en kunde om mij van mijn faalangst af te helpen en mijn blind-spot te vinden bij het bereiden van bijna-fall-off-the-bone ribben.... Wat zie ik over het hoofd??
 
Zonde dat het niet lukt. Wat versta je onder taai? Blijven ze aan het bot? Is het vlees te droog, is de buitenkant wellicht te donker? Heb je toevallig ook foto’s van het resultaat. Ik verwacht dat je via dit forum de nodige tips kunt krijgen!
 
Wel wat vreemd. Bij mij lukken ze steeds en ik heb nog nooit de kern gemeten.

Afhankelijk van de ribben moet je de tijden aanpassen. Hetgeen ik als oorzaak zou zien in jou verhaal, is die 45min ingepakt.

Bij gewone spareribs doe ik 2,5-2-1 en roostertemperatuur van 100 à 110°. Niet hoger. Die 45 min is wel kort, denk ik. Bedoeling is dat ze dan gestoomd worden en dat zorgt vooral voor die sappige fall of the bone.
 
Zonde dat het niet lukt. Wat versta je onder taai? Blijven ze aan het bot? Is het vlees te droog, is de buitenkant wellicht te donker? Heb je toevallig ook foto’s van het resultaat. Ik verwacht dat je via dit forum de nodige tips kunt krijgen!
Inderdaad, ze blijven aan het bot. We moeten echt ons best doen om het vlees met onze tanden los te trekken. Buitenkant is niet donker. Ziet er wel wat aan de droge kant uit. Ik zal de volgende keer (als ik nog durf) foto's maken.
 
Wel wat vreemd. Bij mij lukken ze steeds en ik heb nog nooit de kern gemeten.

Afhankelijk van de ribben moet je de tijden aanpassen. Hetgeen ik als oorzaak zou zien in jou verhaal, is die 45min ingepakt.

Bij gewone spareribs doe ik 2,5-2-1 en roostertemperatuur van 100 à 110°. Niet hoger. Die 45 min is wel kort, denk ik. Bedoeling is dat ze dan gestoomd worden en dat zorgt vooral voor die sappige fall of the bone.
Ik kom ook maar zelden verhalen tegen op deze site dat het iemand niet lukt om ribben goed te bereiden, verontrustend :rolleyes:

Ik zal het inderdaad nog eens proberen met 2 uur voor de 2e fase, ben zoals gezegd nooit verder gegaan dan die 5 kwartier.
 
Mijn standaard aanpak met (kalfs)ribben:

Drie uur lang laten roken op 110 graden. Twee uur ingepakt in alufolie met blokjes roomboter, lichtbruine basterdsuiker en agave siroop. Uitpakken en vervolgens pak hem beet een uurtje laten drogen en tussendoor insmeren met een bbq saus naar keuze.

De kamado probeer ik de hele run op 110 graden te houden. Ze zijn bij ons telkens goed en totaal niet tot snot gekookt.
 
Eens met @Free_ltd l. Zou werkelijk waar geen idee hebben wat het anders zou kunnen zijn.

De aanhouder wint, kerel! Na die 10 keer, gaat die 11e zeker en vast lukken!
 
Inderdaad, ze blijven aan het bot. We moeten echt ons best doen om het vlees met onze tanden los te trekken. Buitenkant is niet donker. Ziet er wel wat aan de droge kant uit. Ik zal de volgende keer (als ik nog durf) foto's maken.
Dan zou ik inderdaad net als de andere zeggen beginnen met het langer ingepakt houden met iets erbij. Dat kan appelsap zijn, maar ook zoals hier boven al genoemd boter, suiker of iets anders dat je lekker vind. In die fase wordt het vlees gestoomd en wordt het dus zachter. Om te kijken of ze naar wens zijn kun je altijd de buigtest doen of met een prikker de weerstandvoelen. En natuurlijk niet een te hoge temperatuur. Ik ga zelf meestal rond de 105 op het rooster zitten.
 
Heb je de thermometer wel eens gecontroleerd Ronald? :unsure:
 
Zoveel manieren, zoveel variaties, zo weinig foto’s.

Bedoel dit niet denigrerend, maar foto’s zeggen zoveel meer dan verhalen.

Voor het gemak ga ik er vanuit dat je wel een platesetter gebruikt ;)

Alle ribs die je gebruikt heb zijn goed en lekker te bereiden op de barbecue. Maar wissel niet teveel als je iets onder controle wil krijgen.

Nou temperatuur ik mijn ribs eigenlijk nooit maar gebruik ik de trek test. Ze zijn gaar als je de botten makkelijk los kan trekken.

De vraag is hoe krijg je ze dan niet droog. Dat ligt een beetje aan welke ribben je hebt en hoe dik ze zijn.

Als je de 3-2-1 methode gebruikt, dan gewoon 2,5 tot 3 uur indirect in de rook, dan inpakken met flink wat boter, agave en wat lichtbruine suiker. Aan beide kanten. Inpakken in twee lagen aluminium folie is goed, maar doe dit zo strak mogelijk om de ribs met zo min mogelijk ruimte ertussen. Hierin sudderen je ribs. Daarna uitpakken, glaze erover en terug voor een half uur tot een uur.

Na het halve uur probeer je de trek test. Werkt het niet dan nog tien minuten en zo verder. Sommige proberen me een cocktail prikker door het vlees te prikken. Dan schijn je het ook te kunnen voelen.

mocht het dan toch niet naar wens zijn, begin dan niet met alles op zijn kop te zetten. Maar doe fase twee wat langer als het niet gaar genoeg was of wat korter als het te gaar was.

Succes.
Oh ja maak veel foto’s!!!
 
Ik sluit me bij Frits aan al doe ik zelf de folie periode korter, 45 minuten bij dunne racks tot maximaal 1,5 uur bij een dik bevleesd exemplaar.
Folie strak om de ribs wikkelen, je wilt ze laten sudderen, niet stomen. Met de vleeskant naar beneden gedurende die periode. En dan terug tot een thermometervoeler of satestokje er zonder al te veel weerstand in gaat.
En al je dingen gaat aanpassen dan één ding tegelijk. Anders weet je uiteindelijk nog niet waar een bepaald resultaat door komt.

Je sessie bijhouden in een logboekke kan ook helpen om inzicht te krijgen.
 
@RonaldJ.
Veel is door collega forum leden al geschreven en aangehaald en ga er maar van uit dat met name Frits en Noskos weten waar over het gaat.
- logboekje bijhouden. Tijden (per 15' of max. 30'), temp. rooster-dome-kern-buitenlucht, aantal gebruikte kolen en welke, gewicht van de ribs, setting van de luchtschuiven etc. etc.. Doe dit iedere keer en zet hier de goede en de verbeterpunten voor de next time in.
- foto's voor het logboekje; kun je nakijken hoe de setting was
- thermometers ff controleren in kokend water en in bv de oven
- pas maximaal 2 variabelen (van de vele die er zijn) per run aan. Anders ben je lost in Paradise

Verder, veel succes. Met alle hierbovenstaande tips ga jij dit ribbetje onder de knie krijgen.
 
Dat gaat zeker lukken, stap 2 (inpakken) wat langer volhouden, dan ben je er! Succes!
 
Alles hierboven +1

Hoeveel vocht voeg je toe bij het inpakken?
Doel is stomen, als er amper vocht in zit lukt dit niet, misschien meer vocht toevoegen.
 
Het doel is niet stomen maar sudderen. Je wilt zo weinig mogelijk lucht in je folie en dat het vlees in vocht ligt.
 
Het doel is niet stomen maar sudderen. Je wilt zo weinig mogelijk lucht in je folie en dat het vlees in vocht ligt.
ik vermoed dat het een combinatie zal zijn.
Vocht verdampt aan 100°, en je Q zit op 110°C, dan krijg je stoom...
anderzijds, je vleesje is nog geen 100°C dus zal dit het vocht/stoom afkoelen.
 
Met zoveel wijze raad gaat het zeker goed komen, laat je ook nog even weten waar het nu uiteindelijk aan lag? worden wij ook weer wat wijzer :)!
 
Ik sluit me aan bij Frits, die heeft het volgens mij super gedetailleerd beschreven.
de 2e stap dus zeker wat langer laten gaan, kijk inderdaad maar eens of het snot wordt.
Misschien noemt pietje het wel snot, is dat juist wat jij lekker sappig noemt.

Misschien doe je het al, maar zorg ook dat je de appelsap gewoon op kamer temp (of iets warmer) hebt, en niet ijskoud uit de koeling pakt.
Dan hoeft er weer minder tijd overheen voordat het begint te sudderen.
Zorg ook dat de bevleesde kant onder ligt dan.
 
Ik sluit me aan bij bovenstaande maar omdat je kerntemperatuur aan het meten bent geweest is onderstaande stukje van de Thermoworks site misschien iets voor je:

Spareribs by Thermoworks

Cook at 275°F (135°C) with a leave-in probe thermometer until 160°F (71°C)
Wrap the ribs in foil, and cook to 203°F (95°C)
Then verify both final temp and tenderness with an instant-read thermometer like Thermapen®.

That’s it! Everything else is personal preference, a question of how much time you want to put into preparation, how much you want to work on getting a very specific kind of “bite.” All six racks that we cooked clung to the bone just until we bit and pulled a little bit and left a clean bite mark. If I wanted them to fall off the bone, I’d give them another degree or two in the foil.
 
Terug
Bovenaan Onderaan