BasBQ
Beef en Steak

Ezeltje met aardappelsalade en maiskolfje

 
 
 
 

SandyMan

Gerijpt
Berichten
2.926
Een paar weken/maanden terug zei mijn schoonmoeder;
"Weet je wat je nooit meer hoort? Een Ezeltje. Dat aten wij vroeger thuis nog wel eens. Snot gaar, want vroeger at je toch zeker geen rauw vlees?"
Ik: Dat is nog wel te vinden, we noemen het in de BBQ wereld tegenwoordig alleen Tri-Tip, want Amerikaans BBQen etc..

Het was vrijdag. Ik kreeg in de ochtend te horen dat opa en oma (schoonouders, dus,) toch wel hier wilde mee eten als dat kon.
Ja natuurlijk, maar dan moet ik wel even wat halen (altijd zie ik de kans schoon dan een stukje vlees te halen he).
Mooi weer, dat eitje moet sowieso aan natuurlijk.
Fun fact:
Als je googled op Ezeltje, vind je goedkope stukken vlees.
Google je op Tri-Tip komt er zo 50% op de prijs bij, geweldig stukje consumenten advies.
Ik ging even kijken bij de Makro in de folder en jawel, hij was in de aanbieding.
(ik heb 12,50 incl btw betaald voor dit stuk, vind ik niks van te zeggen)
De herinnering van dat gesprek met schoonmoeder, dacht ik haar eens te verassen om ze eens van een correct bereid ezeltje te voorzien.

De Big Green Egg ging aan.
De rook ontwikkelde zich, het weekend gevoel stroomde weer door de aderen.

In de middag bij de makro geweest om dit mooie stukkie te vinden, prima kilootje, meer dan genoeg voor ons 3en.
1686656128533.png


Die mocht zich even aanpassen aan de kamer temperatuur.
Vervolgens de krieltjes in stukken gesneden en voorgekookt voor 10 minuutjes.
(Ik moet ze nog steeds een keer echt roken zoals het hoort Dennis, ik weet het, maar vergeef me het was vrijdag.. sorry.)
1686656219033.png



Goed, terug naar dat ezeltje. juist.
Ik wilde gaan voor SPG, maar kon de zwarte peper niet vinden.
Dus maar lichtjes voorzien van een beetje koffie rub.
1686656303150.png


En die mocht lekker in de rook gecreeerd door rode wijn vat blokjes, gouden combi: koffierub, rodewijnvat rook en rund. Poah!
Wel ja, graadje of 120-140 weet ik t, tis weekend joh.

1686656367700.png


De jaloerse blikken van de buren door de schutting werden gevolgd met "Zo buurman, dát ruikt weer lekker hoor!"
Zonder in de verleiding te komen ook maar iets bij voorbaat te beloven aan de buren weer snel naar binnen gevlucht om de aardappelsalade te maken.
is een geintje, mn buren zijn toppers.


Het recept van @noskos z'n gerookte aardappelsalade is hier in beeld gebracht, alleen voor het gemak + tijd dus even de aardappeltjes voorgekookt en 'gegrild' in plaast van heet gerookt.
1686656463094.png

Roeruh, roeruh, roeruh!
1686656488097.png


(Voor @Bram , de vrouw heeft zalm gegeten, komt niet op de foto's naar voren.. maar die wilt echt niets liever dan zalm bij deze salade want deze saus op de zalm is geweldig)
Het was tijd voor een frisse aanbiedings-dorstlesser.
1686656586638.png


Buiten begon de fantast te piepen dus we konden de aardappeltjes + maiskolven gaan grillen.
Maiskolven lekker naturel gehouden anders kwamen er te veel smaken samen op het bord, dacht ik.
De aardappeltjes mooi kleurtje gegeven door ze goed te blijven draaien (in de grated half moon) boven de hete kooltjes, en de maiskolven blijven draaien over de gietijzeren grill. Dat alles terwijl het ezeltje lekker aan het rusten was in folie, en de BGE steeds heter werd.

Time to grill.
1686656755535.png


En ja, dat rook fantastisch toen die klaar was.
1686656779456.png


Helaas duurde het grillen net iets te lang waardoor hij (voor mijn voorkeur) iets te ver doorgegaard was vanaf de rand.
Maar hey, wie zijn wij om het daarom maar niet meer te delen met jullie toch?
Kijk die rook rand!
1686656832620.png


Op het bordje vond de telefoon dat het vleesje niet zo mooi mocht shinen als op de foto hierboven, maar hier zien wij dan wel weer de maiskolf en de schitterende aardappelsalade.


1686656872234.png


Die schoonouders van mij blijven zo graag eten..
Ik weet niet ook waarom, of ze mogen mij wel, of ze missen hun dochter zo erg.. of zou het toch komen door dit soort etentjes? ;)
Ze zullen onze kinderen wel zo leuk vinden, dat zal het zijn.

Tot de volgende,
 
Laatst bewerkt:
Mooie maaltijd. Snap wat je bedoelt met “ver doorgegaard”, maar hij ziet er nog goed uit hoor! En zo kon je schoonmoeder mooi wennen aan het feit dat het niet snotgaar was. Doe je hem de volgende keer helemaal rood. 😂
 
Lekker man, mooi bordje zo!

Waarom zouden ze nog 'ezeltjes' verkopen als 'tri-tips' 50% meer opleveren? :unsure:
 
Dat ziet er weer helemaal perfect uit Sander!

Ik snap jou schoonouders wel.
 
Sander, perfecte presentatie
Uiteraard het pluspunten surplus verder aan kunnen vullen.
 
Leuk om te lezen! Ook interessant om te weten om dus een ezeltje te kopen ipv tri trip! Zelfde vlees voor half geld dus.
 
Mooi bordje hoor! En te ver door… ik doe mijn tri-tipjes elke keer toch maar weer low & slow omdat ze zooo lekker zijn op die manier. Dus wat gaarder moet nog steeds lekker zijn 😁
 
Leuk om te lezen! Ook interessant om te weten om dus een ezeltje te kopen ipv tri trip! Zelfde vlees voor half geld dus.
Ja misschien iets te zwart wit wel.
Als je zoekt op tritip kom je op de online BBQ slagers die dan USA black Angus gebruiken. En dit was een Iers koetje. Daar zit natuurlijk ook wel wat verschil in...

Allemaal bedankt voor de reacties!
Mooi bordje hoor! En te ver door… ik doe mijn tri-tipjes elke keer toch maar weer low & slow omdat ze zooo lekker zijn op die manier. Dus wat gaarder moet nog steeds lekker zijn 😁
Daar zeg je wat Dennis.. Ik heb helemaal niet gezegd dat het super lekker was :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 
Heb het ezeltje in mn handen gehad bij de makro, prijs was interessant maar het zei me niks. Wist niet wat ik er mee kon en toch maar de veilige keuze gemaakt voor bavette en flank steak.

Zo te lezen ga ik vd week terug naar de makro voor een ezeltje 😉
 
Laatst ook voor het eerst een tri tip gemaakt en vond dat echt een heerlijk stuk vlees. Een beetje picaña achtig. Wel goed opletten met het aansnijden ivm de vele draden in het vlees.

Ik snap wel wat je bedoelt met iets te ver maarja als het alsnog goed gesmaakt heeft.. prima toch 😀
 
Terug
Bovenaan Onderaan