BasBQ
Beef en Steak

Extra schild / plaat in UDS?

  • Onderwerp starter stefan78
  • Startdatum
S

stefan78

Gast
Goedemiddag!

Afgelopen weekend mijn UDS afgemaakt en natuurlijk ook meteen getest. Nu ben ik nog een redelijke beginner in het low and slow barbecuen, maar ik liep tegen een klein probleempje aan. Als volgt:

Mijn UDS heeft momenteel 1 grillplaat en daaronder dus meteen de kolenbak. Oftewel; het vet dat uit mijn vlees druppelde kwam rechtstreeks op de kolen te rechten, wat (volgens mij) geen goed effect heeft gehad op het vlees.

Mijn vraag aan jullie; Hoe kan dit op een eenvoudige manier oplossen? Wat zijn de mogelijkheden hiervoor?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groet, Stefan
 
Het vlees boven een aluminiumschaal met water leggen.

Tevens houtskool in de vorm van een slang leggen zodat die langs de rand verwarmd dus indirect ipv vlees boven de kolen.

Cocos gebruiken?
 
In mijn Weber doe ik dat wel indirect (vaak minion), maar ik vroeg me af hoe dit in een UDS werkt? Onder op de bodem gewoon een ronde kolenbak staan en redelijk wat ruimte naar de grillplaat (bijna bovenin). Een slang is dan toch niet mogelijk?

Beetje het internet af lopen struinen naar een soort hitteschild voor een UDS, maar ik kan geen eenduidig antwoord vinden wat te gebruiken.
 
Maak een hitteschild op 10-15cm boven je kolenmand. Ik heb zelf een 47cm rooster welke in inpak met alufolie, maar er zijn meer uitvoeringen mogelijk  ;)
 
Ik heb 2 roosters boven elkaar. Zie mijn project topic
 
Net boven mijn vuurschaal heb ik een oude rooster met een paella pan. Tip is wel om die pan te bedekken met alufolie, dat is makkelijker schoon te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan