BasBQ
Beef en Steak

Even voorstellen

 

eamesz

Kooltjesharker
Berichten
188
Beste Bar-Be-Knoeiers,

Bij dezen wil ik mezelf even voorstellen op jullie fantastische website!

Mijn naam is Erwin en ik kan nog niet in de schaduw staan van jullie BBQ-kunsten! Tussen mijn oren ben ik een pyromaan en in de keuken een amateurkok, maar sta nog in de beginfase van het professioneel cremeren van vlees.

Al jaren gaat er vlees op mijn houtskool (en ook soms op gas) barbeque, maar altijd de obligate worstjes van Keulen, hamburgers, af en toe een biefje of een spies. Maar nu ik www.beefensteak.nl en BBQwithFranklin heb ontdekt gaat een wereld voor mij open.

Dus, mijn doen is om de komende zomer memorabele stukken vlees (zoals de Boston Butt) of Briskets op het rooster te leggen en hopelijk een net zo memorabel eetmoment mee te maken!

Mijn schatjes zijn een simpele 47 cm Weber kogelBBQ en een 3 pits gasBBQ.

Ik ben bekend met low en slow (ben een fan van mijn slowcooker/crockpot) en wil dit nu ook eens echt goed aanpakken op de BBQ.

Ik zal het genootschap vaak om raad gaan vragen en hoop dat jullie deze enthousiasteling kunnen helpen.

Nu eerst nog even investeren in een goede thermometer!

Gr. Erwin 'Swineflu'
 
Hoi Erwin, welkom bij het BBQ Genootschap
 
Erwin, welkom bij de club.

Gelukkig is BBQ geen rocket science, dus met een klein beetje inlezen ben je zo de beste pittmaster in de buurt.
 
Van harte welkom Erwin!!
 
Leuk verhaal Erwin, welkom!
 
Welkom bij de club. Stap voor stap wordt je een betere bbq'er. Leer eerst maar het niet cremeren van vlees.
 
Beste Q-ers,

Ik ben me toch een partij blij met jullie reacties!

De bedoeling op korte termijn is:

* het kopen van 2 thermometers bij de Ikea voor de kerntemp en de temperatuur in de BBQ
* een Boston Butt (of vergelijkbare varkensschouder/net) van 2.5 - 3 kg kopen
* Rubben met All Purpose BBQ rub van BBQGuru of de Dizzy Pig Jamaican Firewalk rub (beiden aanbevolen door een lokale slager.....
* Alles op mijn Webertje van 47 cm met kooltjes aan de zijkant en een water/lekbak onder het vlees. Ik wilde wat Appelhout hout toevoegen voor het rookgedeelte
* Proberen temperatuur op 110C te houden
* Na 6 uurtjes het vlees op folie leggen en dan besprayen met appelsap met wat appelciderazijn. Folie dan dichtvouwen.
* Bij een kerntemperatuur van 85C het pakket uit de Weber halen en dan 45 minuten in een geisoleerde box laten rusten.

Is dit een beetje de manier, of hebben jullie op-aanmerkingen?

Gr. Erwin
 
Van harte welkom bij het Genootschap!

Ik zou niets op het vlees sprayen bij het inpakken, heeft het niet nodig, maar het kan ook geen kwaad. En het van de barbecue afhalen pas bij 88?C en pas nadat je even erin hebt geprikt met een voeler van je thermometer of sateprikker. Die moet erin gaan als in zachte boter, anders nog even wachten.

Voor het rusten gewoon ingepakt in de foie. In een koelbox is alleen nodig als je het vlees lang (4 uur) later pas gaat opeten.
 
Hi Noskos,

Ik zal mijn plan aanpassen en zodra ik aan de slag ga een verslag met foto's maken!!!

Aan appelhout kan ik komen, maar hoe groot moeten de stukken zijn die ik op de kooltjes leg?? Ik hoorde dat men vaker ook wat vochtiger hout gebruikt ipv kurkedroog. Klopt dit?

Gr. Erwin
 
Hallo Erwin welkom hier.

Rookhout hoef je niet nat te maken. Ik gebruik meestal 2 blokjes/stukken ter grootte van grofweg een pakje sigaretten.
 
hoi Erwin,
welkom bij dit edele genootschap
 
welkom Erwin!
 
Beste Q-ers,

Net besteld om binnenkort mijn 1e Pulled Pork te gaan maken:

BBQ Guru.nl all purpose RUB
Blues Hog BBQ Sauce
10 kg Flamy kokosbriketten (heb begrepen dat ik met mijn Weber 47cm klein moet starten ivm de flinke temperatuur met deze Cocos)
500 gram Whiskeyvaten chunks

Ik ga afblussen/sproeien met een combinatie van Whiskey en appelsap
Injecteren?? Nog nooit gedaan en geen idee of dat de moeite waard is. Graag jullie op/aanmerkingen.

Met de Blues Hog sauce wil ik de bark glacen / krokanter maken

Aangezien dit de eerste keer is dat ik iets anders dan een stukje kip, worstje of spiesje op de BBQ leg zal dit een hele toer gaan worden!!
Geestelijke bijstand vraag ik van mijn zwager Ruud en ook van aangetrouwde neef Tom. Daarnaast zal ik van elke stap foto's maken en posten in de Low & Slow categorie.
Nog nog even 2 Ikea temperatuurmetertjes halen, mijn slager gek maken om me 2.5-3 kg Procereur te regelen van een Livar varken en gaan met de banaan.

Voor de familie zal dit event bekend gemaakt worden als de "Swineflu Pigfest 2014 party"  B-)

Nog tips, iemand?

Gr. Erwin


 
Injecteren, ja, doen!

En ik kan je aanraden om de methode van het wedstrijdrecept dat hier staat aan te houden. Je pakt het dan op een gegeven moment in en daardoor blijft het sappiger.
Sprayen, zorgt er alleen maar voor dat het langer duurt. En bark hoort zacht, niet krokant ;)
 
tip: vergeet in de hitte van het moment je bier niet koud te zetten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan