BasBQ
Beef en Steak

Even voorstellen...

dasvieszeg

Tondelzoeker
Berichten
4
Hallo allemaal,

Mijn naam is Bas, woon aan de Zeeuwse kust en voor ik mijn kamado had was ik graag bezig op een open vuur. Of dat nu met kolen, briketten of sprokkelhout uit de natuur was op een kampvuur, betonnen bbq of kleine hibachi-bbq.
Sinds vorige zomer dus een Kamado in huis gehaald en dol op low &slow en vooral rook.
Reden van aanmelden op dit forum is dat ik veel verschillende en soms zelfs tegenstrijdige berichten lees over verschillende bereidingen en graag wat meer meningen daarover meeneem.

Momenteel ligt er een stuk buikspek in de pekel om zelf gerookt ontbijtspek van te maken, de foto's van het eindresultaat gaan zeker gepost worden.

Het lijkt me een gezellig actief forum en kijk met plezier uit naar alle gesprekken, foto's en verdere info.

Mvg Bas
 
Welkom Bas!
 
Welkom Bas,
Ondanks dat ik ook pas hier lid ben, doe ik zelf hier veel inspiratie en kennis op! Dit zal hopelijk voor jou ook zo zijn!
 
Welkom Bas Veel leesplezier hier
 
Welkom Bas!

Ik las Basvieszeg haha lekker man ben benieuwd naar je buikspek.
Zoiets kan alleen hier, iemand begroete en meteen over zijn spek beginnen.
 
Hartelijk dank aan allen die mij welkom heten,

@Veluwse Bob een mooie idd, had ook nog gekund. Als iets heel lekker is bij ons roepen wij al snel "hè bah!, wat vies zeg!" Zo van, pak dat maar niet want dan heb ik meer, zeg maar.😉

Van daar de naam.
Hoe gaat dat bij jullie? Is dat herkenbaar?

Hierbij trouwens de foto's van het buikspek.ik zal de details even noemen.

1 week pekelen in ziplockbag in de koelkast.
pekel: colorosozout, rietsuiker en calvados
- Iedere dag zak even omdraaien zodat onder en bovenkant gelijkmatig in kan trekken.
-na 7 dagen afspoelen en droogdeppen met keukenpapier
- 24 op rekje in koelkast laten drogen
- vervolgens warm gerookt met hickorychunks op temperatuur tussen de 85 en de 110 graden celcius. (Schommelingen door harde wind en regen)
Eerste 15 minuten met vetzijde naar beneden gelegd daarna omgedraaid.
-na 5uur een kerntemperatuur van 69gr bereikt en even af laten koelen alvorens een stukje te proeven.

erg blij met het resultaat, calvados past er goed bij en resultaat is zeer zeker minder zoet dan met maplesiroop. Wat ik echt TE zoet vond.
erg blij mee en zeker een aanrader.
recept volgens www.rookplankje.nl

DSC_4543.JPG


DSC_4542.JPG


DSC_4541.JPG
 
Welkom naamgenoot!
 
Ha Bas, mooi spekkie hoor! Maple en bourbon is ook waanzinnig lekker.

Veel plezier en inspiratie hier!
 
Terug
Bovenaan Onderaan