BasBQ
Beef en Steak

Even voorstellen!

H

Hansz

Gast
Goedemorgen Allemaal,

Mijn naam is Hansz, 65 jaar, woonachtig op op een tochtige hoek in een appartement in Zandvoort aan Zee.
Barbecue ervaring beperkt tot grillen met een Weber Q-140 en 240. Dit vanwege de overlast voor de buren.

Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan dus ik heb een paar instant bbq's gekocht om eens te testen hoe de buren reageren op rook bij verschillende windrichtingen en dito weersomstandigheden.
Voordat ik die proef kon starten diende zich vorige week opeens op Marktplaats tegen een zeer schappelijke prijs een nieuwe Bastard small aan.
Natuurlijk kon ik de verleiding niet weerstaan dus heb ik die maar meteen gekocht.

Hij ziet er goed (afgewerkt) uit: beter dan de goedkope klei varianten en op sommige punten zelfs mooier dan de Bigg Green Egg Mini.
Ik ben geen dagelijkse bbq'r dus het lijkt me geen slecht apparaat om eens met het houtskoolwerk kennis te maken.

Ik heb deze paar dagen al heel wat van dit forum op gestoken; al was het alleen maar het ontdekken van het bestaan van Crisco.
Dat brengt mij op een idee. Ik heb een uiterlijk zeer fraaie Staub braadpan met een zeer beschadigde bodem die ik er mogelijk mee kan redden dus de dag kan wat dat betreft niet meer stuk!

Ik hoop op dit forum wat meer te weten te komen over het onderscheid tussen de verscheidene kamado's: met name de BGE, de Bastard, d ePrimo en de kaamde Joe.
De minst volledige uitleg over het verschil tussen de eerste twee heb ik gehad van een medewerkster van een bekende zaak in het Oosten van  ons land (een beetje knorrig en"komt u maar zelf kijken") en de meest aannemelijke was een Kookpunt-ige uitleg uit Rotjeknor (waar men alle tijd voor mij nam, en mij zelfs terugbelde toen de verbinding werd verbroken. Hulde hiervoor! Enne: 'wij hebben demonstratiemodellen: als u van tevoren belt dan laten wij u zien en leggen wij u uit hoe e.e.a. werkt." Super!!

Ik hoop hier nog veel te leren en t.z.t. mijn nuttige ervaringen met jullie te kunnen delen.
Maar nu eerst maar hopen dat mijn buren de rookproef goed doorstaan ;)

Met vriendelijke groet,

Hansz
 
welkom Hanz.
Onthoud dat de meeste rookvorming ontstaat als je de BBQ aansteekt. Als de Q eenmaal op temperatuur zit is dat over. Uiteraard ontstaat er weer rook als je wat rookhout gaat toevoegen om de gerechten een bepaalde rooksmaak mee te geven, maar dat terzijde.
Verder kun je vaak een hoop gezeur voorkomen door je buren af en toe uit te nodigen voor je bbq sessies of door een bordje met wat resultaten van die bbq sessie langs te brengen, immers je accepteert eerder wat van je buren als je weet wat hij/zij aan het doen is/zijn.
In ieder geval veel suc6 met de testsessies.
 
Welkom!
 
Welkom Hansz  op dit edele genootschaps forum.

Tip, veel rook ontstaat bij het aansteken van je bbq  b.v. met aanmaakblokjes.
Ik gebruik hier voor een Looftlighter, soort van elektr. verfbrander.
Dat scheelt al heel veel rook.  ;) !
Succes.
 
Welkom!

Altijd leuk zown verhaal, in plaats van: hoi ik ben kees en ik vind het leuk om te barbecuen.
 
hoi Hansz,
welkom bij dit edele genootschap
 
Terug
Bovenaan Onderaan