BasBQ
Beef en Steak

Evalueren van gerechten

Thmsgulden

Sprokkelaar
Berichten
34
Goedemiddag allemaal!

Ik ben erg benieuwd naar het volgende. Ik ben +- 3 jaar gepassioneerd aan het barbecue?n. Naar eigen tevredenheid heb ik mij voor het eerst het afgelopen jaar gewaagd aan o.a. pulled pork, ribs en brisket. Nu maak ik veel gerechten voor de 2e, 3e of 4e keer. Waar ik benieuwd naar ben, hoe evalueren jullie je barbecue gerechten? Ik bedoel, het is makkelijk gasten vragen naar de smaak van het gerecht, maar de eerste keer brisket was voor mij een hele ervaring. De smaak is uniek en moeilijk te vergelijken, met andere woorden, bij een volgende keer weet je beter wat je kan verwachten, maar dit hoeft niet te zeggen dat het de volgende keer ook beter ?s qua smaak of structuur.

Houden jullie bij hoe de smaak, de bark, de rub, de rook, de structuur, de tempratuur, de barbecue saus e.d. is? Is hier een makkelijke app voor? Schrijven jullie dit op? Geven jullie eigen gerechten een waardering? Uiteindelijk kan je natuurlijk pas perfectioneren op het moment dat je exact weet wat je wanneer gedaan hebt..

Ik ben erg benieuwd of- en hoe anderen dit doen.

Groeten!
 
Ik schrijf op wat ik anders doe als de vorige keer en geef ook aan of het een verbetering is.

Denk aan temperatuur, rub etc etc.

Ik weet dan als een verandering niet goed uitpakt ik de laatste keer als basis kan houden om eventuele veranderingen door te voeren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Je kunt gemakkelijk in Excel bijhouden wat je gedaan hebt, qua rub, temperatuur en duur, etc, wat je anders doet of gaat doen en wat dat oplevert. Dan krijg je een fijn overzicht wat wel en niet goed gegaan is.
 
Wat ook heel leerzaam is, ga eens kijken bij een wedstrijd. Je kan dan ook proeven wat de wedstrijd teams aan leftover hebben.
Ook kan je de smaken van de verschillende teams onderling vergelijken, en meteen idee?n opdoen voor jezelf.

En het is ook nog eens erg gezellig  :)
 
Ik houd alleen een logboek bij voor de vier KCBS categorie?n. Thuis, bij wijzigingen in receptuur en het plan is om dit jaar tijdens wedstrijden ook het temperatuurverloop vast te leggen.
Ik doe dit gewoon in een Word-bestandje en sla deze op in OneDrive.
Voor alle andere gerechten vertrouw volledig op het recept  :)
 
Ik hou een soort logboek bij per recept. Per keer hou ik dan bij hoe ik het gedaan heb.
Ook schrijf ik er bij hoe ik het vond.
Dit alles gaat nog op papier!  B-)
 
stijntje113 zei:
Ik hou een soort logboek bij per recept. Per keer hou ik dan bij hoe ik het gedaan heb.
Ook schrijf ik er bij hoe ik het vond.
Dit alles gaat nog op papier!  B-)

Bedankt voor je reactie!  :D
 
Ceriel zei:
Ik houd alleen een logboek bij voor de vier KCBS categorie?n. Thuis, bij wijzigingen in receptuur en het plan is om dit jaar tijdens wedstrijden ook het temperatuurverloop vast te leggen.
Ik doe dit gewoon in een Word-bestandje en sla deze op in OneDrive.
Voor alle andere gerechten vertrouw volledig op het recept  :)

Thanks.. inlog ontvang ik ook best graag haha  ;)! Ik ga een drive opzetten, dat lijkt mij voor nu wel erg handig..
 
backupdevice zei:
Ik schrijf op wat ik anders doe als de vorige keer en geef ook aan of het een verbetering is.

Denk aan temperatuur, rub etc etc.

Ik weet dan als een verandering niet goed uitpakt ik de laatste keer als basis kan houden om eventuele veranderingen door te voeren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Duidelijk.. je verandert dan max 1 variabel per keer?
 
backupdevice zei:
Ik schrijf op wat ik anders doe als de vorige keer en geef ook aan of het een verbetering is.

Denk aan temperatuur, rub etc etc.

Ik weet dan als een verandering niet goed uitpakt ik de laatste keer als basis kan houden om eventuele veranderingen door te voeren


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

+1
 
Terug
Bovenaan Onderaan