BasBQ
Beef en Steak

Ervaringen Weber 57cm in keukenblad "hangen"

 
 

Bobvt78

Kooltjesharker
Berichten
196
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen; Mijn Weber 57cm hangt sinds jaar en dag (nu ruim 2j) in het (steigerhouten) blad van mijn buitenkeuken. Hiervoor rust hij op de handgrepen; Die liggen gewoon op het keukenblad:

20170115_155820.jpg


Zoals je kunt zien heb ik het blad wat ruimer uitgezaagd dan de BBQ zelf. Da's om 2 redenen: 1 - Brandveiligheid (je weet maar nooit) 2 - Ik kan het deksel achterover doen en ertussen klemmen (tuck-away noemen ze dat hier geloof ik?). Zie hier:

20170225_111605.jpg


De laatste paar weken merk ik echter dat bij het gebruiken van rookhout, er ook rook tussen het deksel en de ketel vandaan komt. Daarnaast merk ik ook dat de BBQ minder snel afkoelt als ik deze na gebruik "afsluit" (al beluchting dicht).

Nog meer mensen die gemerkt hebben dat dit niet goed gaat? Ik ben nu van plan om een nieuw onderstel te maken (originele heb ik weggegeven, past prima onder een 47cm die daardoor meteen wat hoger staat) om verder doorhangen te voorkomen.
Uiteraard hoor ik ook graag jullie oplossingen hiervoor!
 
2e foto lijkt weggevallen:

20170225_111605.jpg
 
Ook ik ken dit probleem (ik heb de tuckaway achterwege gelaten en heb de kettle puur hangen op 4 beugels) (zie foto). Bij mij "lekt" de kettle ook flink tijdens het roken. Zou dit kunnen komen door toch een lichte vervorming door het hangen? En dezelfde vraag: wat zou ik er tegen kunnen doen? Toch weer de bbq op zijn poten zetten of is er iets van een afdicht rubber wat in de rand van het deksel zou kunnen om hem rook dicht(er) te maken?

Afkoelen: eigenlijk nooit opgelet

DSC_0209.jpg
 
Aha! Dus ook met beugeltjes komt het lekken nog voor ... ik zag die al een paar keer als oplossing, maar dat is het dus ook niet pers? ...

Dan toch poten er weer onder? Of het gat kleiner maken zodat de ketel op het hout rust (maar da's natuurlijk brandtechnisch niet echt verantwoord...)

Een rubber ring klinkt leuk ... maar ik denk niet dat het een lang leven is beschoren ...
 
Bobvt78 zei:
Aha! Dus ook met beugeltjes komt het lekken nog voor ... ik zag die al een paar keer als oplossing, maar dat is het dus ook niet pers? ...

Dan toch poten er weer onder? Of het gat kleiner maken zodat de ketel op het hout rust (maar da's natuurlijk brandtechnisch niet echt verantwoord...)

Een rubber ring klinkt leuk ... maar ik denk niet dat het een lang leven is beschoren ...

ik weet niet met 100% zekerheid te zeggen of mijn lekken ook daardoor komt...

ik zit net te denken: rubber gaat inderdaad waarschijnlijk niet lang mee... Iemand ervaring met glasvezelkoord? zit daar wat demping in of is dit hard?
 
roelduyss zei:
Bobvt78 zei:
Aha! Dus ook met beugeltjes komt het lekken nog voor ... ik zag die al een paar keer als oplossing, maar dat is het dus ook niet pers? ...

Dan toch poten er weer onder? Of het gat kleiner maken zodat de ketel op het hout rust (maar da's natuurlijk brandtechnisch niet echt verantwoord...)

Een rubber ring klinkt leuk ... maar ik denk niet dat het een lang leven is beschoren ...

ik weet niet met 100% zekerheid te zeggen of mijn lekken ook daardoor komt...

ik zit net te denken: rubber gaat inderdaad waarschijnlijk niet lang mee... Iemand ervaring met glasvezelkoord? zit daar wat demping in of is dit hard?

Je zou kunnen proberen hoe ver je gaat komen met siliconen, bijvoorbeeld van zon vel siliconen bakpapier. Geen idee of ze die hebben in een dusdanige maat dat je er uit ??n stuk een ring uit kunt knippen/snijden, maar wie weet. Desnoods maak je een paar stukken, misschien kun je die dan in de deksel lijmen? (Of op de ketel.)

Ik gebruik zon siliconen afdichting voor mijn CAC en dat werkt erg goed.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Bobvt78 zei:
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen; Mijn Weber 57cm hangt sinds jaar en dag (nu ruim 2j) in het (steigerhouten) blad van mijn buitenkeuken. Hiervoor rust hij op de handgrepen; Die liggen gewoon op het keukenblad:

20170115_155820.jpg


Zoals je kunt zien heb ik het blad wat ruimer uitgezaagd dan de BBQ zelf. Da's om 2 redenen: 1 - Brandveiligheid (je weet maar nooit) 2 - Ik kan het deksel achterover doen en ertussen klemmen (tuck-away noemen ze dat hier geloof ik?). Zie hier:

20170225_111605.jpg


De laatste paar weken merk ik echter dat bij het gebruiken van rookhout, er ook rook tussen het deksel en de ketel vandaan komt. Daarnaast merk ik ook dat de BBQ minder snel afkoelt als ik deze na gebruik "afsluit" (al beluchting dicht).

Nog meer mensen die gemerkt hebben dat dit niet goed gaat? Ik ben nu van plan om een nieuw onderstel te maken (originele heb ik weggegeven, past prima onder een 47cm die daardoor meteen wat hoger staat) om verder doorhangen te voorkomen.
Uiteraard hoor ik ook graag jullie oplossingen hiervoor!

Zou het niet kunnen dat je deksel verbogen is door je home-made dekseloplossing? Bij een otp met dit systeem hangt de deksel volgens mij tot bijna de helft in een beugel waardoor er denk ik veel minder druk op komt...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Je kunt eenvoudig controleren of de ketel en/of het deksel vervormd zijn door ze op een vlakke ondergrond (beton of 60x60 tegel) te leggen. Als ze nog goed zijn raken ze overal de ondergrond.
 
Als je echt een seal zoekt, er is speciale hittebestendige siliconen kit. Maar beter is het om een 10mm haard koord in de rand te lijmen. Zoek maar op oven heat sealer cord.
Heb ik ook gedaan.

Enviado desde mi SM-N9005 mediante Tapatalk

 
He bobbias,

Sluit je bbq nog goed bij de luchtschuif onder?
Rook lekken zo best kunnen, maar of dat ook de oorzaak is?

Als die ster onderin niet lekker meer sluit gaat hij slecht uit.
Had ik ook. Kwestie van uitelkaar en schoonmaken/bijbuigen

Maar effe serieus: die foto's???? Dat moet toch wel scherp he anno 2017.....pijn aan mijn ogen doet het haast
 
De weber preformer hang ook maar op twee plaatsen aan de tafel, dit is wel wat degelijker maar deze vervormt ook niet lijkt me.

Kijk eens of het wel aan je ketel ligt, meet op een paar plaatsen de diameter om dit te controleren, of leg er iets vlaks op.

Ik heb de ketel uiteindelijk in een strak afsluitende rvs ring gehangen (precies pas op de diameter), zo heb ik het probleem met de (lelijke) opening tussen blad en ketel ook meteen opgelost.
 
Poetsertje zei:
Als die ster onderin niet lekker meer sluit gaat hij slecht uit.

Aha, dat gaan we eens checken!

Foto's heb ik even uit het archief gehaald ... haha, volgende keer verse hoor, bij deze beloofd
 
Het probleem met het roken is denk ik puur omdat het een stalen kettle is. Mijn weber master touch staat al 2 jaar op z'n pootjes en die sluit ook niet perfect af. Misschien garantie kwestie. Maar eerlijk gezegd denk ik dat ze dit op den duur allemaal gaan doen. Blijft toch staal.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Nog even een oud topic omhoog: Inderdaad heeft het opnieuw afstellen van de "propellor" onderin de weber de truuk gedaan voor het afkoelen.

Voor wat betreft het lekken langs de deksel: Ik heb de BBQ een tijdje teruggezet op pootjes, maar ook dat heeft niet geholpen. Meer een kwestie van de deksel een beetje heen en weer schuiven en het tot een minimum beperken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan