BasBQ
Beef en Steak

ervaringen flames&flavor japanese houtskool

Bedankt voor de info! Kort gezegd puur iets hardere houtsoort met de bijbehorende eigenschappen dus.
Denk dat ik nu toch écht eens een zakje Marabu ga halen om het zelf eens te ervaren.
Je hebt bij vuur en rook ook kleinere zakken met Marabu als je het niet gelijk met een volle zak wil proberen. AL geloof ik dat ze nog wel een zak met transport schade hebben (zak beschadigd) van 15 kg voor 25,- geloof ik. Die stond vorige week nog in hun app bij 'transport damage'.
 
Thanks voor het meedenken.
Bij de Sligro is de Black Ranch Marabu nu 17,49 excl btw, voor 15kg. Die zit redelijk om de hoek, scheelt weer verzendkosten.
 
Het is inderdaad ook een kwestie waar je jezelf prettig bij voelt, ik heb de marabu ook geprobeerd, sterker nog ik heb nog 1 zak op zolder staan.......Al 2 jaar.
Prima houtskool, brandt schoon maar komt langzaam op gang en vind ik minder geschikt voor direct grillen in een Kamado.
Aangezien vlees hier vaak met een initial sear of een end sear wordt bereid wil ik een allround houtskool die voor beide doelen voldoet.
En dat zijn de zachtere houtskool Dammers en Fire Up restaurant
 
Ik heb als beginnende kamado BBQer zowel black wattle als marabu geprobeerd en ik vind de marabu prettig.

Marabu
+ weinig/geen rook
+ brandt lang en heet + niet eens zo heel moeilijk aan te krijgen, zeker niet als je een paar brokjes black wattle er bovenop legt als “aanmaakblokjes” en aansteekt met looftlighter
+ heel zuinig in gebruik
+ de restjes blijven mooie brokken en zijn zo weer te gebruiken
- knettert soms bij (eerste keer) aansteken
- gaat langzamer omhoog in temperatuur als je nog een final sear wilt doen

Black wattle
+ snel en gemakkelijk aan
+ snel temperatuur te regelen
- brandt snel op
- de restjes vallen snel uiteen en zijn dan niet weer te gebruiken

Groeten van Robert
 
Ik heb als beginnende kamado BBQer zowel black wattle als marabu geprobeerd en ik vind de marabu prettig.

Marabu
+ weinig/geen rook
+ brandt lang en heet + niet eens zo heel moeilijk aan te krijgen, zeker niet als je een paar brokjes black wattle er bovenop legt als “aanmaakblokjes” en aansteekt met looftlighter
+ heel zuinig in gebruik
+ de restjes blijven mooie brokken en zijn zo weer te gebruiken
- knettert soms bij (eerste keer) aansteken
- gaat langzamer omhoog in temperatuur als je nog een final sear wilt doen

Black wattle
+ snel en gemakkelijk aan
+ snel temperatuur te regelen
- brandt snel op
- de restjes vallen snel uiteen en zijn dan niet weer te gebruiken

Groeten van Robert

Ik heb ook beide getest en ongeveer dezelfde bevindingen alleen heb ik het idee dat mijn black ranch marabu flink meer as geeft dan bijvoorbeeld dammers black wattle of KJ big block of black ranch argentina.
Maar dat idee is niet gebaseerd op veel runs dus ik ga het gewoon nog een paar keer proberen voor ik een oordeel vel.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Welk houtskool adviseren jullie dan op een Weber. ?
 
Ik heb Marabu van diverse partijen geprobeerd in de afgelopen 2 jaar dat ik het gebruik. De Marabu van houtskool.nl komt op mij het zuiverst over.
Ik heb er overigens geen aandelen van, mocht ik het teveel erover hebben. Maar de kwaliteit is erg goed, ook qua afwezigheid van gruis en dat soort ongein :).
 
Ik heb Marabu van diverse partijen geprobeerd in de afgelopen 2 jaar dat ik het gebruik. De Marabu van houtskool.nl komt op mij het zuiverst over.

In de korte maar intensieve tijd dat ik barbeque op de kamado heb ik dezelfde ervaring met de black wattle van flames&flavour. Die rookt en ruikt veel minder dan de golden flames variant die ik kocht bij de hornbach.

De marabu gebruik ik ook en ben er zeer tevreden over maar heb daar nooit een ander merk van gebruikt dus ik kan niet vergelijken.

Groeten van Robert
 
Welk houtskool adviseren jullie dan op een Weber. ?
Ligt aan je voorkeur. Ik ben zelf wel redelijk gecharmeerd van Black Ranch houtskool (grote stukken in mooie grote zakken tegen een redelijke prijs) en dan neem ik doorgaans de Acacia omdat die weinig as geeft en qua smaak niet overheerst. Quebracho vind ik te heftig voor dagelijks gebruik.

Echter, ik heb ook altijd minimaal 2 dozen Ecobrasa briketten staan voor sessies waar ik moet kunnen vertrouwen op een constante temperatuur. Vergelijkbaar met Dammers (qua vorm en brandduur) trouwens. Ik vind de vorm erg fijn en voor briketten geven ze relatief weinig as.

De meeste supermarkthoutskool is troep, vaak is het te klein en de prijs/kwaliteit is echt ver te zoeken. Laat maar gewoon staan voor de impuls-BBQer. Verder ben ik ook niet zo gecharmeerd van de brandstoffen van Weber. De briketten gaan m.i. niet lang genoeg mee en branden minder constant, de houtskool knettert gewoon onacceptabel veel. De enige uitzondering die ik ooit gevonden heb in de supermarkt zijn die gele zakken bij de Jumbo, staat iets op als "horeca kwaliteit" o.i.d. Nog steeds niet goed (te veel klein gruis), maar bij hoge nood acceptabel.
 
Terug
Bovenaan Onderaan