BasBQ
Beef en Steak

Ervaring met BGE minimax?

Luuster

Vuurmaker
Berichten
79
Ik overweeg om in de toekomst een minimax aan te schaffen.
Maar ik vraag me af of je hier ook een lange slow roast mee kan maken.
Iemand ervaring met deze barbecue?
 
Deze bbq van BGE is net nieuw, Gerard van ProBBQShop heeft er eentje staan die kan je er vast neer over vertellen.
 
Het is gewoon een kleine Egg, dus alles kan, alleen op kleinere schaal. Low en slow of high en fast, gaat allemaal werken.
Zolang je er maar niets groters dan ca 30 cm op kwijt wilt, want het rooster is maar 33.
 
Het is idd wat Frits en Jeroen reeds zeggen.

Persoonlijk denk ik, dat een normale Small (lees hoger, of dieper) beter geschikt zal zijn voor de langere sessies.
Simpelweg omdat in een Small meer houtskool kan, dan in de MiniMax, en je dus langere sessies kan houden.

Ik heb sinds een aantal maandjes de Small, en ik kan je zeggen, dat ik er ontzettend blij mee ben, en dit is dan ook tevens mijn meest gebruikte Q.  :)
Wat ik met de Small doe, kan ik zeker ook met een MiniMax doen. (lees, het betere grill werk, hele chickies, en overige kleine indirecte gerechten waarvoor het eigenlijk zonde zou zijn om de XL op te starten)

Zou je echter hele lange sessies willen houden, dan zou ik voor een Small gaan, omdat deze (denk ik) meer uithoudingsvermogen zal hebben.

Mac
 
De vraag is denk ik ook wat je ermee wilt gaan doen. Zoek je een klein ei 'voor erbij' of om mee te nemen op vakantie e.d., of wil je graag een Egg in de tuin, maar niet zo'n hele dure, maar waar je wel alles mee kunt doen? Want voor een gezinssituatie zou ik dan zeker doorsparen voor minimaal een medium.

Maar op zich, ik heb vorig jaar een dagje een demo gedraaid met o.a. een mini en qua uithoudingsvermogen viel hij me erg mee. Ik kon er een uur of 5 stevig op grillen voor er kolen bij moesten (black ranch, dat dan weer wel. Dammers en andere zachte soorten zouden sneller op zijn).
Dus voor low en slow moet zo'n minimax groot genoeg zijn voor een uur of 10 op 105 graadjes ofzo. Dat is voor het meeste vlees ruim voldoende. Zeker als je inpakt.

De echt lange sessies zijn vaak ook sessies met echt grote stukken en daarvoor heb je op die minimax helemaal geen plaats....




 
Ik heb al een medium.
Ik wil een minimax om bijvoorbeeld een dagje naar het water te gaan.
Daar in heb begin van de middag een mooi stukje vlees op de grill te leggen.
Dan eind middag het stukje vlees verorberen.
 
Dan zou ik een WGA of een COBB kopen. De minimax is nog echt zwaar (en kwetsbaar) om zo mee te slepen.
Recent heb ik om die reden een COBB gekocht.
 
En cobb of wga is voor zoiets inderdaad wat handzamer, maar met je mjnimax naast het water zitten heeft wel iets lekker decadents. Ik mag die gedachte wel :)
 
Euhm, ik heb al een WGA, echter met mijn WGA kan ik zo lang niet zo goed slow cooken als met mijn eitje.
Wellicht kan een goede BBQer met een WGA dezelfde resultaten halen als met een Keramische BBQ,
maar ik ben daar zeer zeker niet toe in staat.
 
Oefening baart kunst :)
 
Ik heb sinds gisteren een minimax en heb hem pas 2e gebruikt en hij bevalt prima.  Ben een weber en een big green egg medium (va mijn vader) gewent.

prima bbq en redelijk handzaam,  je mag hem alleen niet heet optillen en met zijn volgens mij 30 kilo toch nog redelijk zwaar. Enkele tientallen meters verplaatsen gaat prima!

Weet iemand trouwens als je nog brandende kolen in de egg hebt hoe je hem uit laat gaan zodat je je kolen kan sparen en de volgende keer weer kan gebruiken? ??
 
Chris02 zei:
Weet iemand trouwens als je nog brandende kolen in de egg hebt hoe je hem uit laat gaan zodat je je kolen kan sparen en de volgende keer weer kan gebruiken? ??
Net als bij een Weber, alle schuiven dicht en het vuurtje dooft vanzelf....
 
+1
 
+2 Ik doe wel altijd wat verse houtskool bovenop met aansteken. Dat brandt makkelijker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan