BasBQ
Beef en Steak

Ervaring; Cold Smoke Generator

 
 

Vatos

Kooltjesharker
Berichten
166
GNPHEG0.jpg




Hebben jullie ervaring met de Cold Smoke Generator ?
Wat hebben jullie hier mee gemaakt, en hoe?
Is het nou ook echt zo lekker zoals dat je gerookte zalm koopt? Of proeft dat toch wel anders..

Ik zie veel mooie gerechten welke hiermee gemaakt worden, maar wil er graag wat meer info over :D

Alvast bedankt!!
 
ik ben ook benieuwd. Heb ook net zo'n generator bij vuurenrook gekocht maar nog niets mee gemaakt
 
gestart met het model zoals je aangeeft en h??l tevreden van, maar vrij snel overgeschakeld naar onderstaande (Dymbox).
Alleen zorgen dat je mot goed droog is.

Heb reeds ettelijke kilo's Spek en Zalm gerookt.

Producten die je zelf rookt smaken h??l anders (lees lekkerder) dan in de winkel en je zal nooit de "troep" uit de winkel nog kopen (deze heeft 9/10 nooit rook gezien, behalve liquid smoke)

Screenshot_2015-01-26-19-51-39.png
 
Mijn ervaring is zeer positief, zalm (en andere vis) is echt lekkerder dan die uit de winkel.
Met google kan je genoeg recepten vinden.
Advies: na gebruik schoonbranden met bv een gasbrander, anders verstoppen ze
(nb, ik gebruik een simpel model, niet zo'n sjieke als Bart  :p )
 
Erg benieuwd naar die Dymbox! Is er ook een adapter voor een kamado?

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk

 
denman1710 zei:
Erg benieuwd naar die Dymbox! Is er ook een adapter voor een kamado?

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk
Wow, een dymbox zou ik echt niet gebruiken voor een kamado. Een dymbox maakt rook om een hele olifant te roken ! Mijn rookkast is +\- 500 l en de productie van rook is in feite nog te groot. Zie maar eens naar filmpjes op YouTube. Is eerder geschikt voor een kleine rookkamer. Met 2 liter rookmot doe ik wel ongeveer 8 h

Voor een kamado zou ik echt voor een simpele csg gaan. Je kan zelfs starten met een simpele eierdoos om eens te proberen.


Verzonden met Tapatalk
 
Ah kijk....had ik toch bijna 77eu uit gegeven

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk

 
De kunst van koud roken is ook om het slow te doen. Danig dat de smaken goed kunnen indringen. Als je te snel gaat is de smaak te sterk aan de buitenkant en de binnenkant heeft geen smaak. Zalm rook ik ongeveer 14 a 16 h maar zou nog langer mogen met minder rook.
Probleem is ook een beetje dat de vraag hier groter is dan het aanbod. Ik kom capaciteit te kort. 


Verzonden met Tapatalk
 
Een CSG is een top dingetje en produceert voldoende rook als je op een 'normale' Q of in een kleine kast je producten rookt.

Zalm wordt heel veel genoemd (en dit is echt veel lekkerder dan uit de winkel naast het feit dat je dit dan zelf gemaakt hebt) maar er zijn natuurlijk veel meer dingen die je kan roken. Andere soorten vis (die je rauw kan eten), kaas, zout, echte osseworst, kruiden, etc..
Tijdsduur is afhankelijk van hoe groot het losse product is en daarnaast naar eigen smaak; een zalm rook ik makkelijk tussen de 24-32 uur (meerdere sessies), terwijl je kaas (max. 2 uur) en kruiden (1-1,5 uur) een stuk korter doet. Maar zoals gezegd, hoe lang hangt meer van je eigen smaak af dan dat er vaste tijden zijn aan te geven. Het meest belangrijke is dat wat je rookt je eerst een paar dagen laat rusten na het roken (gevacumeerd bij voorkeur maar niet noodzakelijk), zodat de rooksmaak goed kan intrekken. Direct na het roken is de smaak heel sterk en is het alsof je een asbak leeg eet  ;)
 
Jorte zei:
Mijn ervaring is zeer positief, zalm is echt lekkerder dan die uit de winkel.

+1

Ik heb dezelfde CSG en heb hem nu 3x gebruikt voor hoofdzakelijk zalm. Eerst keer alleen voor mijzelf en de keren daarop volgend ook voor vrienden omdat ze het zoveel lekkerder vinden dan een pakje uit de supermarkt  :D
 
Welke rookmot gebruiken jullie?
 
denman1710 zei:
Welke rookmot gebruiken jullie?

Je kunt beter rookmeel gebruiken dan rookmot in een CSG, rookmot heeft nogal de neiging om uit te gaan in combinatie met de CSG, met rookmeel is dat bij mij nog niet gebeurd.
Rookmeel is fijner van structuur dan Rookmot.

Ik gebruik Beuken, en koop het bij Vuur & Rook
 
Ik gebruik ook beuk. Als je mot dooft is het meestal omdat hij te vochtig is en te hard aangedrukt. Even drogen in de microgolf en losjes in je csg strooien helpt.


Verzonden met Tapatalk
 
Thanks voor de info allen! Leuk om te horen. Ik ga er maar snel ??n aanschaffen! :D
 
Ik gebruik de mijne voor van alles en nog wat, maar voornamelijk spek.
Heb er ook karbonaadjes, kip en eieren mee gerookt.
Ik ben nu aan het experimenteren met de csg in combinatie met een electrisch plaatje om ook warmer te roken.

Ik heb eerst de rook mot van proQ gebruikt en gebruik nu rookmot die ik bij rookovensonline heb gekocht en dat gaat goed.
 
ik gebruik hem vooral voor zalm, en ik haal beukenmot/zaagsel bij de hengel/vissers winkel hier (albatros hengelsport scheveningen), dat werkt prima!
 
Terug
Bovenaan Onderaan