BasBQ
Beef en Steak

entrecote reverse sear

 

Arie de Knaller

Kooltjesharker
Berichten
191
Hier is men erg tevreden over hoe ik biefstuk als reverse sear doe, dus nog maar weer een keer in de herhaling. Het vlees van vandaag: de Lidl "Solomilo" uit de Zuid-Amerikaanse week. Deze actieweek liep afgelopen woensdag af, maar ze hadden er nog genoeg liggen bij de Lidl hier, dus gisteren een gehaald (en vandaag weer een, maar dat wordt voor iets anders) en vandaag bereid. Ik had expres eentje gekozen met meer vet en dooradering (de meeste stukken leken vrij mager), zodat ik dat er af kon snijden en uitbakken. De entrecote heb ik ingerubt met "Rudy's Rub" uit Texas en daarna indirect gedaan.

Als eerste: vet uitbakken. Het afgesneden vet, plus wat er nog aan zat eerst in een hete gietijzeren pan eerst even uitgebakken zodat ik er daarna wat paprika en uien in kon bakken (want dat is gewoon heel erg lekker). Toen gegaard tot 50 en nog even snel geschroeid.

signal-2023-07-28-183357_002.jpeg


signal-2023-07-28-194359_002.jpeg


Misschien had ik het het *net* 1 of 2 graden minder moeten laten garen, maar het was nog steeds heel erg lekker.
 
Perfect zo.

Bij welke temp heb je hem eraf gehaald voor te rusten?

Oei, dat weet ik niet precies, want bij het schroeien haal ik altijd de thermometer er uit. Toen ik ging schroeien was het 50 of 51C. Daarna heb ik het even geschroeid, dus dat zal wel opgelopen zijn tot 54C, misschien ietsje hoger omdat het ook nog heeft gerust onder alufolie. De vetrand heb ik eerst wel wat gebakken, dus aan die kant was het vlees wel wat gaarder.
 
Heel mooi. 😋😋

Hier gaat het er bij 48 af, dan is het na het rusten 52/54 graden en perfect voor ons.
 
Ziet er lekker uit. Op het eerste zicht lijkt het medium en schat ik rond de 55 a 56°. Hangt allemaal wat van de voorkeur af. Wij zelf hebben liever medium-rare. Ik haal hem bij een reverse op 47° eraf en daarna nog 2 min per kant schroeien.

Ze hadden dan toch niet eens in de lidl mooie dikke entrecotes.
 
Die hebben ze eens in de zoveel tijd meestal in de zomerperiode, dus folder in de gaten houden.

Ik kom nooit in de lidl, maar zeg altijd tegen mijn vrouw als er iets speciaals ligt, dat ze het mag meebrengen. soms komt ze dan met een ierse entrecote terug, maar ik vind ze net wat te dun. Deze grill ik dan direct af zonder voorgaren en komen ze in de Philly Cheese Sandwich terecht.
 
Ik kom nooit in de lidl, maar zeg altijd tegen mijn vrouw als er iets speciaals ligt, dat ze het mag meebrengen. soms komt ze dan met een ierse entrecote terug, maar ik vind ze net wat te dun. Deze grill ik dan direct af zonder voorgaren en komen ze in de Philly Cheese Sandwich terecht.
Ja, je moet wel de themaweken een beetje in de gaten houden. Deze entrecotes zijn er alleen in de Zuid-Amerikaanse week.
 
Heel mooi. 😋😋

Hier gaat het er bij 48 af, dan is het na het rusten 52/54 graden en perfect voor ons.
Voor mij hetzelfde. Deze entrecote ziet er niet mega dik uit waardoor je misschien er beter voor kan kiezen om hem direct aan beide kanten af te bakken.
 
Even nagemeten (ik had er nog een), ongeveer 2,5 tot 3cm dik. Die doe ik liever als een reverse sear.
Alles dunner als 4cm grill ik direct af. 3 zou nog gaan voor reverse, maar 2,5 is wel al heel dun, daar moet je na het voorgaren niet meer te gek mee doen boven de hete kolen.
 
Alles dunner als 4cm grill ik direct af. 3 zou nog gaan voor reverse, maar 2,5 is wel al heel dun, daar moet je na het voorgaren niet meer te gek mee doen boven de hete kolen.

Nee, dat doe ik dan ook maar kort. Tot nu toe gaat dat eigenlijk altijd goed.
 
Terug
Bovenaan Onderaan