BasBQ
Beef en Steak

Entrecote heaven

Vandaag eters en dus voor hoofdgerecht uitgepakt met prachtige entrecote van slager Clemens uit Lisse. We hadden 1.4 kilo aan 1 stuk. Indirect laten garen tot 45 graden en toen kort aangezet op direct vuur voor een klein korstje. Was precies zoals ik hem had willen hebben.
Gegeten met salade en aardappels uit oven.
459124fe065dc6bf86b60869abd94aed.jpg
b9c1f58a6d5d3571345d727cb8ff5d5b.jpg
db9aa7198a54fbf622001fbc660f93d0.jpg
9219f230d6ff2524def9e30d2f00845e.jpg



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ziet er prima uit, lust ik wel. ;)
 
Wauw!
Zit ik hier met mijn boterham  :D
Zou nu best een half kilootje van jou entrecote lusten  :D
 
Ridevi71 zei:
Wauw!
Zit ik hier met mijn boterham  :D
Zou nu best een half kilootje van jou entrecote lusten  :D

Een pond entrecote?
Da's best een hele hap. :D
 
Ziet er heerlijk uit :)
 
Lust ik wel
 
Ziet er lekker uit  :)
 
Wauw! Mooi stuk vlees. Was het nog van een speciaal soort rund?
Ziet er heerlijk uit!
 
Lin zei:
Wauw! Mooi stuk vlees. Was het nog van een speciaal soort rund?
Ziet er heerlijk uit!
Ronald Clemens haalt zijn vlees in de regio: Kaag en Braassem Rund. Heb eens een workshop van hem gehad op de boerderij zelf, kreeg je uitleg met de levende koeien er nog bij in de stal. Gaaf om te zien hoe goed die beesten werden verzorgd en ook leerzaam om te zien waar alle stukken zitten. Hij koopt dan een hele koe en verwerkt dat in de slagerij nadat het in stukken is aangeleverd. Heeft altijd echt lekker vlees.
 
Dat is altijd heel mooi, als je weet waar het vandaan komt en dat je dan weet dat het dier een goed leven heeft gehad.
 
Heel mooi gegaard, daar is vast helemaal op gegaan.
 
Hoe lang heeft dat heerlijke stuk vlees op de bbq gelegen naar die 45 graden?

Ik doe het zo goed als altijd op deze manier en bij mij zit dat ergens rond de 40 a 45 minuten voordat hij op 45° zit. Daarna ff eraf om op te stoken en als hij dicht geschroeid is, nog 10 min laten liggen. Dus hou rekening met een dik uur voordat je hem kunt serveren.

Alles hangt wel af van de dome temp. Ik probeer hem tussen 100° en 110° te houden. Hoger gaat dus rapper. En het stuk vlees haal ik een uur van te voren uit de koelkast. Dan is hij voordat hij erop gaat al ergens tussen de 10° en 15° afhankelijk van hoe warm het in de keuken is :D
 
Ik doe het zo goed als altijd op deze manier en bij mij zit dat ergens rond de 40 a 45 minuten voordat hij op 45° zit. Daarna ff eraf om op te stoken en als hij dicht geschroeid is, nog 10 min laten liggen. Dus hou rekening met een dik uur voordat je hem kunt serveren.

Alles hangt wel af van de dome temp. Ik probeer hem tussen 100° en 110° te houden. Hoger gaat dus rapper. En het stuk vlees haal ik een uur van te voren uit de koelkast. Dan is hij voordat hij erop gaat al ergens tussen de 10° en 15° afhankelijk van hoe warm het in de keuken is :D
Thanks, aankomend weekend staat er zo’n mooi stuk op mij te wachten. Fijn om een beetje tijdsindicatie te hebben ivm de familie die langs komt om er van te genieten....
 
Thanks, aankomend weekend staat er zo’n mooi stuk op mij te wachten. Fijn om een beetje tijdsindicatie te hebben ivm de familie die langs komt om er van te genieten....

Nu, ben niet de grootste kenner, maar dat is mijn ervaring. Ik ben nog maar van juli bezig met mijne kamado.
Maar als ik rook, dan doe ik een reverse. Want dan kan je eerst roken en daarna dicht schroeien. Maar als ik eens zonder rookhout iets klaar maak, dan gebruik ik de initial sear. Dan schroei ik hem eerst dicht (2 min per kan) en daarna leg ik de plate setter erin en de klepjes wat minder waardoor hij naar 150° dome gaat en daar laat ik hem dan verder garen tot 53°. Dat gaat in totaal ietsje vlotter.
 
Nu, ben niet de grootste kenner, maar dat is mijn ervaring. Ik ben nog maar van juli bezig met mijne kamado.
Maar als ik rook, dan doe ik een reverse. Want dan kan je eerst roken en daarna dicht schroeien. Maar als ik eens zonder rookhout iets klaar maak, dan gebruik ik de initial sear. Dan schroei ik hem eerst dicht (2 min per kan) en daarna leg ik de plate setter erin en de klepjes wat minder waardoor hij naar 150° dome gaat en daar laat ik hem dan verder garen tot 53°. Dat gaat in totaal ietsje vlotter.
Gaat helemaal goed komen!
 
Terug
Bovenaan Onderaan