BasBQ
Beef en Steak

Entrecoopje met chocoladesaus/chimichurri

 
 
 
 

Marieken

Pitmaster
Berichten
957
Stel, je bent op weg naar de brievenbus (hier loopt het al spaak, wat gaat er tenslotte nog op de post) en de buurman (buurtsuper/avondwinkel/slager) heeft een reclamebord buiten staan: 'aanbieding - entrecote - 11,95'. Nou ja, ik bedoel, dan loop je even binnen toch?

Ik haal er wel eens lamskoteletten, maar dit is andere koek. Om de arme man een beetje op gang te helpen met de nieuwe handel heb ik maar een dik stuk gevraagd, 2 a 3 cm. En wat blijkt, dat weegt bijna een kilo. Stukje eraf dan mevrouw? Mhwah, we zijn er nou toch, we eten tenslotte met twee personen, eh, zonde, ach het is weekend...

IMAG0889.jpg


eerst maar even in het grove zout:

IMAG0893.jpg


IMAG0894.jpg


na wat dubben (in mooie eenpersoonssteaksjes snijden of niet?) heb ik de gene maar overboord gegooid, de flintstone steak gaat gewoon op de grill. om te zorgen dat manlief dit maaltje niet misloopt stuur ik hem een plaatje van de rauwe 'entrecote'. Meneer belt binnen 5 minuten dat hij onderweg is naar huis. Barbecue aan maar!

IMAG0901.jpg


Eerst op de indirecte kant gegaard tot 45 graden en daarna boven de kolen direct tot 55 graden. Terwijl het vlees ingepakt kon rusten heb ik nog even wat aubergine en uien gegrild.

Bij het vlees had ik twee sausjes gemaakt. Ik wilde de 'chocoladesaus' al een tijdje uitproberen, maar omdat ik twijfelde of dat een succes zou zijn, heb ik als backup de chimichurri gemaakt van de Steven&Me uitdaging van een paar maanden terug. De chocosaus is echter een succes! De cacao is niet overheersend.

Het recept had ik hier gevonden: http://www.finecooking.com/recipes/beef-tenderloin-rosemary-chocolate.aspx
(ik heb de selderij en laurier weggelaten, gedroogde tijm gebruikt en ik vond de saus wat zout, dus ik zou minder bouillon gebruiken)

IMAG0902.jpg


Maar, wat ik me nu afvraag, ondanks dat we heel erg lekker gesmuld hebben (c.q. ranzig veel gevroten hebben), wat voor stuk vlees zou dit nu zijn? Het is steak, het is koe, het is mals, sappig, en heel heel lekker. Maar het is nogal eh, GROOT, en het had veel smaak en veel vet, ik vond het meer als ribeye dan entrecote...
 
Kijk kijk.....was al heel niespuwsgierig naar je entrecote chocolade recept.

Ziet er werkelijk strak uit. Ben alleen nog benieuwd, zal het recept nog bekijken op finecooking, of je niet een beetje "bite" in de chocolade saus zou wensen in de vorm van gerookte chipotle of een ander soortig pepertje.

Prachtig stuk vlees trouwens. Mooi begin van het weekend!!
 
Marieken zei:
Maar, wat ik me nu afvraag, ondanks dat we heel erg lekker gesmuld hebben (c.q. ranzig veel gevroten hebben), wat voor stuk vlees zou dit nu zijn? Het is steak, het is koe, het is mals, sappig, en heel heel lekker. Maar het is nogal eh, GROOT, en het had veel smaak en veel vet, ik vond het meer als ribeye dan entrecote...

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid  is dit inderdaad een ribeye.
 
Entrecote is mager met een randje vet aan de buitenkant, dit is meer een ribeye, al is het stukje vet in het midden aan de kleine kant.

Om de saus nou chocolade saus te noemen, 1 eetlepel cacao op een paar cups vocht... In Mexico heb je mole's waar veel meer echte chocolade in gaat. En dat werkt trouwens ook heel goed met vlees. Doe ook altijd cacao in mijn chili, geeft wat aardse tonen aan het geheel.

En Teddo, chipotles zijn altijd gerookt ;)
 
Wat een bofkont ben jij, krijg je zomaar en Rib-Eye voor de prijs van een Cote.
Niet portioneren dat ding, in een keer op de grill.
Goed gedaan, ziet er heerlijk uit.
 
toch ribeye dus, hoe dan ook, ik denk dat ik vandaag of morgen de lokale economie nog wat meer ga stimuleren.

Teddo zei:
Ziet er werkelijk strak uit. Ben alleen nog benieuwd, zal het recept nog bekijken op finecooking, of je niet een beetje "bite" in de chocolade saus zou wensen in de vorm van gerookte chipotle of een ander soortig pepertje.

ik denk dat een rokerig pepertje in deze mediterraine saus minder goed past, met de rozemarijn, dat vind ik al best een sterke smaak. in de mole saus of mexicaanse sausen heb je die combi wel en dat is heerlijk (maak ik ook vaak).

noskos zei:
Om de saus nou chocolade saus te noemen, 1 eetlepel cacao op een paar cups vocht... In Mexico heb je mole's waar veel meer echte chocolade in gaat. En dat werkt trouwens ook heel goed met vlees. Doe ook altijd cacao in mijn chili, geeft wat aardse tonen aan het geheel.

de saus wordt ingekookt tot een halve cup, met dan een eetlepel cacao. natuurlijk is het een rode wijn saus maar de cacao maakt echt een wereld van verschil, zonder dat je het direct kan thuisbrengen. het smaakte als een rijke saus die je krijgt van je stoofvlees. je ziet het wel, het oogt als chocoladesaus  :p

cacao in de chili, helemaal eens! of pure chocolade, of mexicaanse chocolade (ik heb nu jamaicaanse liggen, dat is net zoiets maar dan ongezoet en ook vol specerijen, maken ze chocoladedrank van), en dan natuurlijk nog de andere geheime ingredienten (whisky, donker bier, een keur aan verschillende pepers ; ) maar mijn chili-mania is volledig offtopic, want daar komt geen barbecue aan te pas.
 
Ik maak mijn chili ook op de BBQ hoor, gewoon in een gietijzerenpannetje zonder deksel en met rookhout :)
 
noskos zei:
Entrecote is mager met een randje vet aan de buitenkant, dit is meer een ribeye, al is het stukje vet in het midden aan de kleine kant.

Om de saus nou chocolade saus te noemen, 1 eetlepel cacao op een paar cups vocht... In Mexico heb je mole's waar veel meer echte chocolade in gaat. En dat werkt trouwens ook heel goed met vlees. Doe ook altijd cacao in mijn chili, geeft wat aardse tonen aan het geheel.

En Teddo, chipotles zijn altijd gerookt ;)

Enigzins verrast door je antwoord. Namelijk hier liggen verschillende chipotles. Donker gekleurde gedroogde chipotles. Waarbij er geen sporen van rook terug te vinden zijn. En lichtbruine chipotles met een dusdanige rookgeur dat de hele kast in een mum van tijd een diep warm kruidige geur heeft. Het is deze chipotle dat een opmerkelijke smaak en kleur aan ingekookte gerechten toevoegt.

Ik ken deze alleen als gerookte chipotle en is opmerkelijk anders dan de verschillende (ancho en mutato) donkere gedroogde chipotles die hier liggen.
 
In Mexico hebben pepers vaak meerdere namen, een naam voor de verse en ??n voor de gedroogde variant. Chipotle is geen verzamelnaam voor de gedroogde pepers maar chipotles zijn met mesquite rook gedroogde jalepe?o's. Ancho's zijn gedroogde, zonder rook, poblano's. Mulato is een gedroogde variant van een op poblano lijkende peper waarvan ik de verse naam niet ken.
 
noskos zei:
In Mexico hebben pepers vaak meerdere namen, een naam voor de verse en ??n voor de gedroogde variant. Chipotle is geen verzamelnaam voor de gedroogde pepers maar chipotles zijn met mesquite rook gedroogde jalepe?o's. Ancho's zijn gedroogde, zonder rook, poblano's. Mulato is een gedroogde variant van een op poblano lijkende peper waarvan ik de verse naam niet ken.

Dank dank voor de uitleg!!
 
BBQ68 zei:
Heel mooi stuk(je) vlees! Hoe beviel de reverse sear?

helemaal prima: mijn standaard voor (dikke) steak. een soort 'ultieme steak' methode van seriouseats.com staat ook nog wel op de todo lijst (met voorgaren in sous-vide en daarna afmaken op de barbecue) maar voorlopig is dit het wel ; )
 
Water uit de mond!!! 8) ???    Heerlijk!!
 
noskos zei:
Ik maak mijn chili ook op de BBQ hoor, gewoon in een gietijzerenpannetje zonder deksel en met rookhout :)

hulde, zoals het een heuse barbecueheld betaamt!

(ik als heldin-op-sokken-wannebee kom er nog mee weg om mijn chili gewoon van t fornuis of uit de oven te halen en dan behelpen we ons maar met wat extra rokerige whisky erdoor ; )
 
Schuif maar door, een portie hier  ;)
 
die chocoladesaus maakt mij wel nieuwsgierig! ik ga die ook eens maken! en lekker stukkie vlees zeg!
 
Terug
Bovenaan Onderaan