Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort trotste bezitter van een BGE large en hoewel ik na een aantal sessies al wat meer feeling begin te krijgen heb ik toch nog enkele (beginners)vragen waar ik niet helemaal zeker over ben.
Dat waren de vragen die voor nu te binnen schoten, waarschijnlijk volgt er later nog wel wat meer
Groeten,
Michael
Ik ben sinds kort trotste bezitter van een BGE large en hoewel ik na een aantal sessies al wat meer feeling begin te krijgen heb ik toch nog enkele (beginners)vragen waar ik niet helemaal zeker over ben.
- Volgens de informatie van het boek 'Hete kolen' heb ik bij het aansteken de eerste keer 3 aanmaakblokjes gebruikt en de deksel direct dicht gedaan na het aansteken van de blokjes. Resultaat: vlammen in de dome, temperatuur daardoor direct erg hoog/oncontroleerbaar en zwart keramiek. Uiteindelijk erg veel moeite moeten doen om de temperatuur op 220 te krijgen. Ik heb de sessies daarop de deksel pas dicht gedaan nadat de aanmaakblokjes waren opgebrand en er een gloed op de kolen zat. Dit gaat wat mij betreft beter maar ik vraag me toch af wat de juiste manier is om aan te steken met de deksel dicht omdat dit handig kan zijn met bijvoorbeeld veel wind.
- De twee volgende sessies heb ik dus eerst de aanmaakblokjes uit laten gaan en daarna pas de deksel dicht gedaan. De laatste keer ging voor mijn gevoel het beste, ik heb de temperatuur toen op laten lopen en gaan controleren op +- 200 graden. Schuif onderaan op een kier (+- 2 vingers) en reggulator op ongeveer een halve maan. Resultaat: temperatuur op 240 graden en nog langzaam oplopen en wederom veel moeite om temperatuur terug naar 220 graden te krijgen. Ik moest z? ver knijpen dat er even geen gloed meer in de kolen zichtbaar was. Uiteindelijk dus toch de schuif onderin maar weer wat verder open gezet en gewoon gaan grillen op een wat te hoge temperatuur. Ik had bij deze sessie overigens maar 2 aanmaakblokjes verdeeld in het midden van de kolen, ik ging tenslotte maar 2 steaks bereiden. Volgens de informatie van het boek van hete kolen zouden +- 2 vingers onderin en de reggulator half open moeten volstaan, maar dan zou de temperatuur bij mij veel te hoog oplopen. Wat kan ik anders doen om gecontroleerder richting de gewenste temperatuur te komen en hoe je dit als je indirect op lagere temperatuur wilt gaan bereiden?
- Ik merk dat het vuur in de kolen tijdens bereiding harder gaat branden en dat de temperatuur in de dome redelijk hard oploopt. Wat is de juiste manier om hiermee om te gaan in het geval van een eventuele volgende bereiding waar je weer op 220 graden wilt beginnen? Is het de bedoeling om nog verder te regelen tijdens bereiding?
Dat waren de vragen die voor nu te binnen schoten, waarschijnlijk volgt er later nog wel wat meer

Groeten,
Michael