Beef en Steak

Empanadas

Erik B71

Stoker
Ivm het door mij gekozen onderwerp in de fotowedstrijd wilde ik met het warme weer eens proberen om empanada’s te maken.
Eerst gehakt geruld, uitje, knoflook gesnipperd, worteltje in blokjes, tomatenpuree en met texmexkruiden gekruid. Een deegje gedraaid met bloem, boter, zout en water so far zo goed.
Deegje uitgerold en dat viel een beetje tegen. Mogelijk dat het deeg te stug was doordat het iets te lang in de koelkast zat. (Ik had namelijk nog wat te klussen en het half uurtje rusten werd anderhalf uur) iig moest aardig werken om het plat te rollen.
Ringen uitsteken ging nog wel maar toen het vullen. Beetje gehakt, cheddar en vouwen maar. Dat viel niet mee om dat helemaal netjes te doen. Randjes een beetje met water bevochtigd en dan dichtknijpen. Ik wilde dat eerst met de hand maar dat was geen succes. Dus maar met de vork. Was aardig wat werk.
Uiteindelijk met ei ingesmeerd en dan ongeveer 20-25 minuten op de Q of tot een mooi kleurtje Deze stond op 200 graden indirect met pizzasteen. De smaak was goed ik vond echter het deeg wat droog. Dit gegeten met een gegrilde salade. (Van het bordje vergeten een foto te maken)Mogelijk hebben andere forumleden wat tips?

IMG_0181.jpeg

IMG_0184.jpeg

IMG_0183.jpeg

IMG_0185.jpeg

IMG_0186.jpeg

Ziet er lekker uit! Voor deeg gebruik ik meestal gewoon bladerdeeg uit een pakje. Voor het uitsteken, vullen en dichtmaken gebruik ik deze apparaatjes. Ze zijn er in vele maten en materialen.
Schermafbeelding 2025-06-15 122909.png
Schermafbeelding 2025-06-15 122837.png

Die zien er lekker uit Erik 😋

+1 wat Jolijn zegt!

Ik heb ooit eens een recept van deeg gekregen van iemand om empanadadeeg te maken.

Ik moet wel erbij zeggen dat ik het nog nooit op de Bbq heb bereid zoals jouw nu.

Ik zal je het recept geven.

Empanadadeeg recept:

Ingrediënten:​

• 500 g bloem (patentbloem of gewone tarwebloem)
  • 100 g reuzel (traditioneel) of boter (je kunt ook plantaardige olie gebruiken)
  • 1 tl zout
  • 200 ml warm water (ongeveer)
  • 1 ei (optioneel, voor een rijker deeg)

Bereiding:​

1. Smelt de reuzel of boter in een pannetje en laat iets afkoelen.
  2. Doe de bloem in een grote kom en meng het zout erdoor.
  3. Maak een kuiltje in het midden van de bloem en voeg de gesmolten reuzel/boter toe. Voeg eventueel het ei toe.
  4. Giet langzaam het warme water erbij en meng met je handen of een houten lepel tot het deeg samenkomt.
  5. Kneed het deeg op een licht bebloemd werkvlak ongeveer 5–10 minuten tot het soepel en elastisch is.
  6. Wikkel het deeg in plasticfolie en laat het minstens 30 minuten rusten op kamertemperatuur (of in de koelkast als je het later wilt gebruiken).
  7. Rol het deeg uit tot ±2–3 mm dikte en snijd in cirkels van ±12 cm doorsnede (gebruik een kommetje of uitsteekring).
  8. Klaar om te vullen met je favoriete empanadavulling!

Terug
Bovenaan Onderaan