BasBQ
Beef en Steak

Emaille bakplaten reinigen en hoe voorkomen dat vlees zwarte aanslag krijgt?

B

Binnetie

Gast
Gisteren eens de BBQ aangestoken.
Ik heb een Campingaz El Prado 2200D, mooie BBQ die prima voldoet: http://www.bbq-voor-thuis.nl/barbeco...el-p14521.html

Nu heb ik 2 problemen:

1. De BBQ wordt erg zwart tijdens het gebruik, de gehele emaille plaat is pikzwart en daardoor wordt elk stuk vlees wat ik erop leg gelijk voorzien van een zwart laagje. Hoe kan ik dit voorkomen? Ik smeer de plaat in met een laagje olijfolie.

2. Omdat deze zo zwart wordt is het erg lastig deze schoon te maken. Ik blijf zwarte vlekken houden. Kan dit kwaad qua hygiene? Of wil ik hem juist 'te goed' schoonmaken en moet ik gewoon voor lief nemen dat zo'n plaat nu eenmaal zwarte vlekjes krijgt? Ik reinig hem door eerst met een borstel erop te borstelen (zo'n van Campingaz, de link geeft een ander merk): http://www.bbq-voor-thuis.nl/barbeco...el-p14521.html en daarna zet ik hem in de HG oven/BBQ reiniger en herhaal dit meerdere malen. Ik boen hem af met een sponsje. Ik las ergens dat wanneer je de plaat goed heet maakt je hem zo kan afborstelen. Maar dan blijft hij toch zwart?

IMAG4213_zpstiiy2qh7.jpg


IMAG4214_zpsucp1ct6b.jpg


Misschien dat iemand wat algemene tips kan geven, want telkens van die zwarte aanslag op je vlees is niet fijn.
 
Ik zou hem laten weken in een goede ovenreiniger.
Iets anders zou ik ook zo even niet weten.
 
Dat heb ik gedaan. Met HG ovenreiniger, dit is het resultaat. Misschien moet ik de BBQ veel hoger opstoken zodat echt alles verkoolt.
 
Het beste inweekmiddel is dauw.
Als je dit niet hebt biotex en dan gewoon laten weken tot het los zit. Desnoods een paar dagen.
Zo te zien zijn ze niet zo groot dus daar moet een bak voor te vinden zijn.
 
Ik heb nog grote emmers waar ze rechtop wel inpassen. Van een familielid hoorde ik dat je ook vanish oxi action kon proberen. Maar gewoon een hele poos inweken zou misschien wel helpen.

Dan speelt met name het eerste punt nog heel erg, hoe voorkom ik dat vlees direct zwarte aanslag krijgt van de vorige stukken vlees die op de BBQ lagen.
 
tussen de gerechten (lees het volgende stukje vlees) je plaat reinigen voordat vlees sap/olie/marinade enz de kans krijgt een zwarte laag te vormen.
eventueel eens kijken wat je kan doen met een schrapper voor ceramische kookplaaten, zoeen scheermes met een handsvat haaks erop mischien dat dat helpt
 
Zou je een vergelijking kunnen maken met bijvoorbeeld een rvs koekenpan?
Dat bakt in het begin ook voor geen meter. Maar na verloop van tijd en alleen afwassen met heet water krijgt het een natuurlijk anti aanbaklaagje. Zou dat hiermee ook zo kunnen?
 
Ik zou gewoon een roestvrij stalen rooster op de emaillen platen leggen. Daar heb je ruimte genoeg voor.
 
Ik denk dus dat het gewoon aanbakt omdat het eigenlijk niet echt een rooster is, maar een golfplaat met af en toe een opening. Dus het zwarte is verbrand eten, en dat is heel ongezond. In mijn opinie dus eigenlijk een ontwerpfout want niet echt een BBQ, ( en nee, ik ben niet tegen een gasser) en daarom zou ik daar heel hard over gaan klagen, wie weet dat je je geld terug kunt krijgen? Of heb je hem al jaren?

Of idd wat Bert zegt, leg er een rooster op, dan krijg je nog steeds van dat verbrande, maar niet meer op je eten.
 
Je kan er ook een keertje met een metalen pannenspons overheen gaan
 
Verontrustend om te lezen, want zo worden ze echt verkocht. Kan er ook zo weinig over vinden.

Er zit wel een rooster boven:
IMAG4216_zpsyac0nko6.jpg


Is daar iets mee te doen? Hij is vrij smal daar kan je niet met 8 personen van eten (tenminste het moet een 8 persoonsbbq zijn).
Zal anders eens een mail naar Campingaz sturen, hoe zij zich voorstellen dat je hem moet gebruiken. Want in de handleiding wordt er niks over het bereiden van vlees gezegt. Alleen over hoe je hem onderhoud en in elkaar zet.
 
Die heb ik net even bekeken, evenals andere filmpjes. Daar zie alleen kort shots hoe ze een stukje vlees omdraaien, maar niet echt hoe je voorbereid of hoe je hem tussentijd schoonmaakt.
 
Bij mijn scottelbraai zit ook een emaillen rooster, gebruik ik nooit. Bakt aan als een malle.
 
Misschien dat seasoningen helpt. Doordat je een vet laagje in de pori?n van het metaal laat trekken cre?er je een anti aanbak laag. Dit doe je door hem eenmalig goed schoon te boenen met zeep en schuurspons. Dan crisco of ander plantaardig vet er op smeren en het rooster in de oven laten inbakken. Eventueel nog een paar keer opnieuw insmeren. Hierna nooit meer met zeep wassen want dan verwijder je het laagje.

Ik weet niet hoe lang dit blijft werken tegen plakkend vlees, misschien moet je dit om de 10-20 barbecues herhalen. Bij gietijzeren pannen werkt dit zeer goed.
 
Als het past gewoon proberen.
Die pootjes is in ieder geval goed. Het is beter als er wat ruimte tussen het emaillen en het rooster zit.
 
Jou tip is ook goed Trabuca, wel plantaardig vet uit de supermarkt kan je dan adviseren (een vloeibaar of een vast plantaardig vet)?
 
Terug
Bovenaan Onderaan