BasBQ
Beef en Steak

Eindelijk is ie weer thuis, Kip, bloemkool en bavette

 

Robkrekel

Stoker
Berichten
491
Ik had mijn kamado altijd onder een afdakje van een schuurtje staan. Om ruimte te maken in de tuin, hebben we een garage geplaatst aan de zijkant van het huis, en is het schuurtje verdwenen. Na het verdwijnen van het schuurtje stond de kamado, met forse tafel op wielen, in de garage. Echter was de ruimte in de garage hard nodig voor materiaal tbv een verbouwing van het gehele huis, en stond de kamado bijn mijn zus onder de overkapping vol te schimmelen.

MMMMAAAARRRR, de verbouwing is inmiddels afgerond, en de ruimte in de garage weer beschikbaar. Tussen kerst en oud en nieuw mocht de tafel weer rijden, een metertje of 150 naar huis.

Thuis aangekomen direct te fik er in, en in een paar uur tijd op laten lopen naar 350-400, zodat alle ongewenst groeiende organismen wel weg waren. Roostertjes nog even schoongemaakt, en ik en mijn vriend waren er weer klaar voor.

Wat restte was regen, en nog meer regen, en bij inmiddels gebrek aan overkapping is dat niet fijn voor de tafel. In de garage opstoken, waar twee deuren wel tegenover elkaar open kunnen, durf ik niet aan. Balen, en het gemis van de overkapping werd me nog meer duidelijk.

Echter, koud roken gaat wel binnen. Deuren op een kiertje tegenover elkaar, en de Noord-Hollandse wind doet de rest. Zalm en kaas gerookt.

Maar die staan dus niet in het onderwerp. Nauwlettend de weerberichten volgend afgelopen week, zag ik dat het er van kwam, een droge dag! šŸ„³
Vrijdag 2.5kg kipfilet uit de vriezer gehaald, zaterdagavond in de 's ochtends gemaakte pekel gezet.
IMG_20240106_111349_HDR.jpg


De voorraad raakte op, en mijn ouders willen inmiddels ook gerookte kip door de salade, dus meteen maar genoeg maken. Daar gaan ze dan, 3 lagen hoog. Na ruim een uur konden ze er weer af, en na afkoelen per stuk gevacumeerd en de vriezer in. Geen eindrestultaatfoto, maar de eerste filetjes werden zo uit de bak gevist toen ie op het aanrecht stond, en werden terstond goedgekeurd.
IMG_20240107_162859_HDR.jpg


Daarna voor mij iets nieuws, geroosterde bloemkool, of bloemkoopsteaks. GeĆÆnspireerd door verschillende sites en recepten besloten het simpel te houden. van de kleine bloemkool 2 steaks van een cm of 4 kunnen snijden, even voorkoken en afkoelen in koud water. Afdeppen en even verder laten drogen, insmeren met olijfolie en kruiden met grofgemalen zout, gemalen peper en, eigen inspiratie, komijn.

De q liep inmiddels op naar 200, met het gietijzeren rooster er vast in. De bavette van 600 gram had ik met de bloemkool mee ge-pe-zo't, maar geen komijn uiteraard. Wel nog wat dubbelgevouwen en met sateprikkers vast gezet tot een wat kleiner geheel zodat ie overal ongeveer een beetje even dik was. Eerste even indirect, en toen op het gietijzer tot 48c. Daarna mocht deze onder een glimmend dekentje wachten op de bloemkool. Verder geen foto van, alleen van dochterlief die ook altijd alles krijgt van de q, met nog wat stukjes op het bord, en zoals te zien viel het in de smaak.
IMG_20240107_184519_HDR.jpg


Goed, dan de bloemkool. Nou dat ging uitstekend. Wel even met een vlakke spatel keren, en niet met een tang, dan dondert ie wellicht uit elkaar. Ze lijken erg geel, maar de beschikbare lichtbron was niet heel geschikt om een natuurgetrouwe foto te maken zeg maar
IMG_20240107_182906_HDR.jpg


Op het laatst bedacht ik me om er nog wat Grana Padano er over te raspen voor net dat stukkie extra. En potverdikke, dat is lekker! Ik moest opschieten, vrouw en dochter waren het schranzen nabij.
IMG_20240107_183742_HDR.jpg


Toen de q op russtand gezet. Terug naar 100c, om af te wachten wat nog komen ging. Toen onze meid eindelijk te bed lag, en de meeste zooi opgeruimd was, nog even naar 150 om een grillworstje af te grillen voor bij het biertje en de serie.
IMG_20240107_212644.jpg

Poah, wat een dag, en wat ben ik blij dat ie weer thuis is šŸ„°
 
Zalig Rob, wat 'n heerlijk prinses heb je daar stralen!

Is dat voorkoken echt nodig? Met een dubbele grilltijd zit je qua garing ook wel goed toch, beetje bite?
 
Geen idee of voorkoken nodig is. Maar het was maar 4 minuten, dus net ff de rauw er af.
 
Prachtig die pretbek!

Mooie dat de bbq weer de nodige liefde heeft gekregen. Die gerookte kip mot ik ook eens maken!
 
Terug
Bovenaan Onderaan