BasBQ
Beef en Steak

Eikenhouten plankje ipv cederhout

 
 
 

Eddeped

Pitmaster
Berichten
770
Ik was gisteren in gesprek met mijn buurman die timmerman is en hij vertelde dat een collega van hem een handeltje had in plankjes van eikenhout voor bbqers en ook voor restaurants met Big green eggs, onder andere ook van Herman de Blijker. Hij zou wel eens wat plankjes voor mij meebrengen. Zijn hier mensen die wel eens met ander hout als cederhout gekookt hebben? Is er verschil in smaak?
 
Kan me niet voorstellen dat er geen verschil in geur/smaak zou zijn. Maar dat kan ik niet uit ervaring bevestigen/ontkennen...
 
Komt niet veel reactie op mijn draadje. Ik zal binnenkort wel eens het een en ander testen, als ik de plankjes krijg. Wordt vervolgd.
 
Ik ken wel Hickory plankjes, maar die vind ik niet onderscheidend t.o.v. hickory snippers. Omdat eiken een lekker stevige rooksmaak geeft en het voor tere producten handig is om een plankje te gebruiken denk ik dat een eiken plankje best wel heel lekker kan zijn met vis. 
 
Een plankje geeft de houtsmaak sterker af dan blokjes of snippers, zeker met korte sessies van zeg pakweg 15-30 minuten
Eiken is idd veel sterker van smaak, maar proberen zou ik het zeker
 
En dat proberen doe je door het stukje vis of vlees op de plank te leggen en direct te grillen tot de juiste kerntemperatuur?
Ik ken de techniek van op een plankje bereiden nog niet.
 
ja, dat plankje week je eerst een paar uur in water, daarna gaat je vlees/vis erop.
het plankje verschroeit dan wel en geeft zijn geur en smaak af aan je gerecht, maar vliegt niet in de brand
 
ik volg, ben benieuwd wat je van eiken vind.
ik heb net zelf een hele stapel ceder gekregen van een bevriende timmerman.. had hij over van zijn werk, wel wat dik maar ach het is gekregen
 
alvon zei:
ik volg, ben benieuwd wat je van eiken vind.
ik heb net zelf een hele stapel ceder gekregen van een bevriende timmerman.. had hij over van zijn werk, wel wat dik maar ach het is gekregen
Is het onbehandeld ceder? Het schijnt dat ceder-timmerhout vaak behandeld is tegen ongedierte....  :-&
 
Ceriel zei:
alvon zei:
ik volg, ben benieuwd wat je van eiken vind.
ik heb net zelf een hele stapel ceder gekregen van een bevriende timmerman.. had hij over van zijn werk, wel wat dik maar ach het is gekregen
Is het onbehandeld ceder? Het schijnt dat ceder-timmerhout vaak behandeld is tegen ongedierte....  :-&


+1!!

Verder helaas geen ervaring met eikenhouten plankjes.
 
Niet alle ceder is gelijk. Er is een loofboom ceder maar er zijn ook naaldboom ceders. Bij deze ceders zijn er versies met giftige hars.
Uitkijken dus
 
Voor zover ik weet is de normale timmer ceder de loofboom ceder, en over het algemeen is die ceder ook onbehandeld. Maar voorzichtigheid kan geen kwaad!
 
Ceriel +1
dat zou ik moeten na gaan.. had ik eigelijk net aan gedacht, bedankt voor de waarschuwing
 
Terug
Bovenaan Onderaan