BasBQ
Beef en Steak

Eigen gemaakte verse worst

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
6.915
Beste BBQ-vrienden!

Eergisteren hebben we worst gegeten... en het was heerlijk!

Helemaal zelf voor het eerst ooit, met een mooie darm van de forumsponsor en lekker wat eigen kruiderijtjes, lekker veel pit van de chilivlokken.

Geniet mee:



Darmpje lekker spoelen en nat maken:



Mooie stukken kinnebak van Duroc varken van slagert Henco:



Echt wel een pittig klusje:



Farce mooi glad draaien:



Even proeven voor het zout:



Toen was het al pittig, maar dat kan je niet meer bijstellen onderweg...  ;)

Daarna het allerleukste werkje:



Mooie bleke braadworst:



Lekker met wat kersenhout gerookt op de BGE:



Dat was echt smullen... mooi projectje!

Groeten en bedankt voor het kijken.
 
Oei oei oei... Wat ziet dat er heerlijk uit!
 
Ooooh dat lijkt me zo lekker en leuk maar ik denk dat de vrouw gaat protesteren als ik nu een porkert enz. ga aanschaffen :)
Staat wel op mijn verlanglijstje
 
Bob zei:
Ooooh dat lijkt me zo lekker en leuk maar ik denk dat de vrouw gaat protesteren als ik nu een porkert enz. ga aanschaffen :)
Staat wel op mijn verlanglijstje

Hoe dat? Zelf gemaakte worst zit alleen in wat je er zelf in stopt, dus een eerlijke en gezonde worst. Dat is toch een ijzersterk argument?
 
Ziet er weer top uit Sander, leuke repo wederom!!
 
@Lowietje , is ook een sterk argument , maar ik heb de laatste tijd aardig wat uitgegeven aan keuken/BBQ spullen en het bonnetje van de slager betreffende een picanha van dik 2 kg deed ook geen goed :)

Even geduld oefenen dus , kan ik me ook eerst een beetje inlezen in deze materie.
 
Bob zei:
Ooooh dat lijkt me zo lekker en leuk maar ik denk dat de vrouw gaat protesteren als ik nu een porkert enz. ga aanschaffen :)
Staat wel op mijn verlanglijstje

Stapje voor stapje Bob, dit is een oude Made in China STAR maar van binnen zijn het prachtige nieuwe messen en platen van Wolfcraft... Porkert komt er ook nog wel eens hoor... eerst een mooie snijmachine!  :p
 
Mooi hoor, mijn porkert ook maar eens in gebruik gaan nemen
 
BertM zei:
Mooi hoor. Ziet er lekker uit.
Waarom een farce gemaakt met braadworst? Of heb je maar 1 plaat?

Misschien gebruik ik die term verkeerd... ik heb het grof gedraaide gehakt vermengd met ijskoud water en alle kruiden en zout, dat mengen deed ik met de KA en noemde ik een farce. Maar ik begrijp dat je dat alleen met heel fijn gedraaid vlees zo noemt?
 
Nee hoor, maar het verbaast me een beetje dat je dit met een verse worst doet.
Als je een 2 mm plaat neemt is je worst al heel fijn.
Maar dat is het mooie van worst iedereen kan het maken zoals hij wil.
Maak je een farce, moet je je vlees zo koud mogelijk houden, heb je het vet aangevroren voor je het door de molen deed? Dan gaat het vermalen veel makkelijker en smelt het vet niet.



 
prachtige worst, ik geloof gelijk dat het heel goed gesmaakt heeft
 
Ik had die stukken aangevroren, maar makkelijk is anders... misschien eerst elk stuk nig in vieren en dan aanvriezen. Buitenkant was hard maar binnenin zachter. Was een pittig stukje handwerk. Spierballen kweken!
 
Dat is wel hele verse worst.
En ik geloof best dat die gesmaakt heeft.
 
Sander72 zei:
Ik had die stukken aangevroren, maar makkelijk is anders... misschien eerst elk stuk nig in vieren en dan aanvriezen. Buitenkant was hard maar binnenin zachter. Was een pittig stukje handwerk. Spierballen kweken!
No pain no gain....  ;)

mes en plaat voor het draaien ook even in de vriezer, en je kunt ook ijsblokjes(snippers) nemen ipv water en dit met het vlees door de molen draaien, daarmee koel je het mes ook en krijg je minder vetophoping bij het mes.
 
Ziet er geweldig uit man!! Ga binnenkort mij tweede worst maken die wil ik ook gaan roken.
 
Zit ik net in je andere topic de DO op mijn verlanglijstje te zetten, kom ik er nu achter dat een vleesmolen met accessoires voor worst er zeker ook wel bij moet! Lijkt me erg leuk en lekker om zelf te doen! Die enorme worst ziet er iig super uit!
 
En dan ook nog een fijne smoker?  ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan