Hoi Bbq fanaten
Het onderwerp van deze maand “Dit wordt een Eitje” gekozen door @Rdj kwam een paar jaar te laat als je het mij vraagt
ik heb ooit eens voor de maandelijkse fotowedstrijd op dit forum een heerlijk Bungs Brisket Ei gemaakt(ik maak ze nog eens per jaar omdat lui me gek maken om ze te maken) omdat nu weer te maken leek me maar niks dus ik ben een beetje met me zelf gaan brainstormen wat ik nu kon gaan doen met ei op de Bbq. Aangezien ik naast bbqen en koken ook fan ben van patisserie kwam ik op het idee om een Mille-Feuille te gaan maken maar dan een hartige variant van de Bbq en inplaats van mieren zoeten dessert dat bestaat uit gekaramelliseerd bladerdeeg met daartussen banketbakkersroom (das het originele recept) Heb ik het bladerdeeg vervangen door eiplaten met daartussen lagen van bloemkool crème,prei crème en paddenstoelen met miso,afgetopt met krokante honing bacon-walnoten crumble micro groenten wat drupjes bieslook olie en ik heb nog een beurre noisette (bruine boter)gemaakt om het geheel een beetje samen te brengen op het bord.
Aantal
Eierlagen:
1. Geroosterde knoflook
2. Bloemkoolcrème:
3. Prei crème
4. Krokante Honing-Bacon-Walnoot Topping
5. BBQ-paddenstoelen
6. Eierlagen
7. Beurre noisette
Opbouw & Afwerking
Zorg dat alle componenten goed koud zijn voor een superstrak resultaat. Plaats de vierkante serveerring (8x8 cm) midden op het bord.
Afwerking:
Het gerechtje overtrof mijn verwachtingen, je proefde bij elke hap de mooie laagjes die erin zaten de zoete bacon crumble maakte het wel af. Als ik dan toch zelf kritisch mag zijn op mij zelf dan maak ik de eierlagen de volgende keer 1mm dunner. Dit omdat ik net ietsje te veel ei proefde bij elke hap. Het was totaal niet overheersend de ei smaak maar dat was voor mij nog een verbeter puntje maar voor de rest was het een top gerechtje van de Bbq. Ik heb er in ieder geval plezier mee beleeft met dit culinaire avontuur.
Eet smakelijk!
Groet,
Roy
Het onderwerp van deze maand “Dit wordt een Eitje” gekozen door @Rdj kwam een paar jaar te laat als je het mij vraagt
Aantal
- 4 voorgerechten
- BBQ met direct en indirecte zone
- Gietijzeren skillets (waaronder één grote van 36 cm)
- Paletmes
- Vierkante uitsteekvorm / serveerring van 8x8 cm
- Blender of staafmixer
- Fijne zeef
- 2 spuitzakken
- Bakpapier
Eierlagen:
- 10 eieren
- 40 ml slagroom
- 10 g fijn zout
- Witte peper naar smaak
- ½ bloemkool (in roosjes)
- Naar smaak geroosterde knoflook
- 30 g roomboter
- 40 ml room
- Zout en zwarte peper
- Arachideolie (for het roosteren)
- 2 preien
- 25 g roomboter
- 50 ml room
- Zout en zwarte peper
- 200 g shiitake
- 100 g oesterzwam
- 20 g boter
- 1 tl miso
- 250 gram spekblokjes
- 1 el honing
- Geroosterde walnoten (fijngehakt)
- Microgroenten / microkruiden
- Beurre noisette (gekoeld tot kamertemperatuur)
- Bieslookolie
1. Geroosterde knoflook
- Maak de BBQ gereed voor indirect roken op 150°C.
- Snijd de bovenkant van de bol knoflook af.
- Besprenkel met olijfolie, zout en peper.
- Rooster 45 tot 60 minuten indirect.
- Laat volledig afkoelen, knijp de tenen eruit en zet apart.
2. Bloemkoolcrème:
- Bouw de BBQ om naar direct vuur op 180°C.
- Smeer de bloemkoolroosjes licht in met arachideolie.
- Rooster direct op het rooster tot ze donkere randjes krijgen.
- Bouw de BBQ om naar indirect. Doe de roosjes met een klontje roomboter in een skillet en gaar ze af tot ze zacht zijn.
- Laat volledig afkoelen.
- Pureer in de blender met de room, roomboter, naar smaak geroosterde knoflook puree , zout en zwarte peper.
- Wrijf de crème door een fijne zeef, doe in een spuitzak en leg in de koeling om op te stijven.
3. Prei crème
- Leg de hele preien direct boven het hete vuur.
- Laat de buitenkant rondom zwart blakeren.
- Haal de preien van het vuur, snijd open en verwijder de zwarte buitenkant.
- Laat de prei afkoelen.
- Pureer het zachte binnenste met de boter, room, zout en zwarte peper.
- Duw de crème door een fijne zeef, doe in een spuitzak en leg in de koeling.
4. Krokante Honing-Bacon-Walnoot Topping
- Zet een skillet op de BBQ en bak het spek volledig krokant.
- Haal het spek uit het vet en hak het direct in fijne stukjes.
- Doe het gehakte spek samen met de fijngehakte walnoten terug in de skillet(van het vuur af, maar nog wel restwarmte).
- Voeg de honing toe en roer goed door zodat de honing om de bacon en noten smelt.
- Stort het mengsel direct op een vel bakpapier en spreid het goed uit met een vork.
- Laat volledig afkoelen tot een harde, krokante crumble.
5. BBQ-paddenstoelen
- Maak de shiitakes en oesterzwammen schoon en scheur ze in stukken.
- Verhit een grote skillet op de BBQ met wat boter.
- Bak de paddenstoelen hard aan tot ze flink kleuren.
- Voeg de miso toe en bak bijna droog.
- Haal uit de pan, hak ze fijn en doe ze in een bakje en laat volledig afkoelen in de koelkast.
6. Eierlagen
- Klop de eieren los met de slagroom, het zout en witte peper (voorkom schuim).
- Verhit de grote skillet van 36 cm op de BBQ (110-120°C indirect). De skillet moet warm zijn, maar het ei mag niet bruinen.
- Vet de skillet heel dun in met gesmolten boter.
- Giet ongeveer 200ml tot 250 ml beslag in de skillet voor een laag van circa 2 tot 2,5 mm dik.
- Laat de eierlaag rustig garen tot de bovenkant net droog is.
- Schuif de eierlaag met een paletmes op een bord en laat volledig afkoelen.
- Steek er met de vorm van 8x8 cm vierkantjes uit (minimaal 4 per persoon).
7. Beurre noisette
- Smelt een flinke homp roomboter in een skillet op de BBQ.
- Laat al roerend kleuren tot een hazelnootachtige, bruine boter.
- Giet direct door een fijne zeef in een schaaltje en laat afkoelen tot kamertemperatuur (vloeibaar, maar niet meer heet).
Opbouw & Afwerking
Zorg dat alle componenten goed koud zijn voor een superstrak resultaat. Plaats de vierkante serveerring (8x8 cm) midden op het bord.
- Laag 1: Eierplaat + dun laagje bloemkoolcrème.
- Laag 2: Eierplaat + koude gehakte miso-paddenstoelen.
- Laag 3: Eierplaat + dun laagje koude preicrème.
- Laag 4: Leg er tenslotte nog een eierplaat op.
Afwerking:
- Verwijder de serveerring voorzichtig.
- Bestrooi de bovenkant royaal met de koude honing-bacon-walnoot crumble.
- Garneer met de microkruiden.
- Druppel de beurre noisette en de groene bieslookolie decoratief rondom en over het koude gerecht.
Het gerechtje overtrof mijn verwachtingen, je proefde bij elke hap de mooie laagjes die erin zaten de zoete bacon crumble maakte het wel af. Als ik dan toch zelf kritisch mag zijn op mij zelf dan maak ik de eierlagen de volgende keer 1mm dunner. Dit omdat ik net ietsje te veel ei proefde bij elke hap. Het was totaal niet overheersend de ei smaak maar dat was voor mij nog een verbeter puntje maar voor de rest was het een top gerechtje van de Bbq. Ik heb er in ieder geval plezier mee beleeft met dit culinaire avontuur.
Eet smakelijk!
Groet,
Roy
Laatst bewerkt: