BasBQ
Beef en Steak

Eerste Zelfbouw Project

D

don

Gast
Zoals in het welkomst topic aangegeven wil ik een begin maken met een zelfbouw barbecue. Dit bedoeling van dit topic is om wat advies te krijgen over mijn ontwerpen. Het is tenslotte mijn eerste project.

Ik ben nog op zoek naar de stalen buis maar ik zit er aan te denken om deze gewoon nieuw aan te schaffen zodat ik eerder aan de bouw kan beginnen. Ik heb geen datum wanneer deze af moet zijn maar ik denk dat ik met mijn eisen aan het staal anders nog lang kan zoeken. Ik wil namelijk een diameter van ~50cm met een staaldikte van 8mm. Ik denk er aan om de "grillruimte" 1 meter lang te maken en de kolenbak 30 centimeter lang.

Onderstaande twee afbeeldingen zijn simpele schetsen over het ontwerp. Ik vraag me nog af of ik hem reverse flow of met behulp van een "heat dispencer" de temperatuur wil gaan verdelen. De heat dispencer zal er dan ongeveer uit komen te zien zoals in de afbeelding eronder. De barbecue met reverse flow oogt denk iets mooier uiteindelijk.

#1
bbq1.jpg


#2
bbq2.jpg


heatdispencer.jpg
 
dat word een mooi project om te volgen, succes  :)
 
Even verderop in mijn tekening bedacht ik dat ik twee deuren wil hebben en deze los van elkaar zou moeten kunnen openen zonder temperatuur in de kamer ernaast kwijt te raken. De bedoeling van de middelste deur is om gewoon direct te kunnen grillen. Nu vraag ik mij alleen af of onderstaand ontwerp wel goed kan functioneren ivm voldoende aantrekken/doorvoer van zuurstof. Project is in ieder geval al zo'n 180 graden van richting gewijzigd. Binnenkort ga ik met een technisch tekenaar zitten om verder te kijken of en hoe dit haalbaar is. Ik heb nog even wat om over na te denken dus :)

Untitled_1.jpg
 
Toch besloten voor een normale off set smoker te gaan met behulp van een heat dispencer. Nu de haalbaarheid navragen ivm snijden en dan kunnen we alles bestellen. Wielen komen er nog onder. Zie hieronder :)

image_2.png
 
don zei:
. Nu vraag ik mij alleen af of onderstaand ontwerp wel goed kan functioneren ivm voldoende

in de midden een vuurbox kan heel goed :voorwaarde is aan beide uiteinden een uitlaat.
heb zelf nog een rvs pijp met planning om dit ooit eens te fixen.

maar je huidige planning lijkt niet verkeerd,en wordt vast een mooi project om te volgen.
sucses..
 
AV zei:
don zei:
. Nu vraag ik mij alleen af of onderstaand ontwerp wel goed kan functioneren ivm voldoende

in de midden een vuurbox kan heel goed :voorwaarde is aan beide uiteinden een uitlaat.
heb zelf nog een rvs pijp met planning om dit ooit eens te fixen.

maar je huidige planning lijkt niet verkeerd,en wordt vast een mooi project om te volgen.
sucses..

De reden om dit niet uit te voeren is het gewicht geweest. Met de afmetingen die ik wilde zou het een behoorlijk zware unit worden. In laatst getoonde tekening is de rookkamer ~150cm en de vuurkamer ~50cm. Nu dus ook al geen licht gewicht. Stel je voor dat er nog een grote bak van ~80cm onder komt te staan met zo'n zelfde diameter. Dan is de sterkste man van Nederland nodig om hem te verplaatsen :)
 
Dit wordt een mooie.
Succes!
 
Terug
Bovenaan Onderaan