BasBQ
Beef en Steak

Eerste whole packer brisket

 
 

BrechtDC

Tondelzoeker
Berichten
19
Na een eerdere poging om een brisket flat te bereiden op de weber heb ik mij vandaag aan het echte werk gewaagd: een usa grain-fed whole packer brisket.
Hiervoor heb ik grotendeels het recept gevolgd uit 'het vuur de baas'. Gisterenavond de brisket getrimd, geïnjecteerd, ingesmeerd met mosterd en dan ruimschoots gekruid met zwarte peper en zout.
IMG_20230814_191946.jpg

Deze ochtend het wekkertje extra vroeg gezet, de kamado aangestoken en naar 121°C gebracht. Een paar whisky barrel chunks op de gloeiende kolen en om 7u15 de brisket er opgelegd.
IMG_20230815_071446.jpg

Ondertussen zijn we 3,5u bezig en komt de stall eindelijk in zicht:
7u15 - 8°C
7u45 - 25
8u15 - 40
8u45 - 51
9u15 - 60
9u45 - 65
10u15 - 71
10u45 - 73
11u15 - 75
11u45 - 75
12u15 - 74
5 uur bezig en lekker in the zone, nog de laatste voorbereidingen treffen voor de hapjes en dan slaan we aan het aperitieven!
Na dik 5,5u ging het alarm van de thermometer, de point stond op 92°C. De Flat bleef echter hangen in de stall (75°C). Dan maar beslist om ze te splitsen en de flat ingepakt.
13u45 -86°C
14u15 - 96°C
IMG_20230815_130705.jpg

De point doorstond al de pindakaastest en lag dus al te rusten na een zestal uur op de bbq. Hierna in blokjes gesneden en gemengd met honing, bruine suiker en bbq-saus.
IMG_20230815_141837.jpg

14u45 is de flat gaar (op 98°C). De folie opengeplooid en dan even onafgedekt laten liggen op de bbq om de bark weer wat op te drogen. Daarna even uitdampen en de koelbox in om te rusten tot het avondeten. Mooie run van 7u30.
De burnt ends zijn ondertussen in recordtempo verorberd en wat heeft dat gesmaakt!
Intussen is etenstijd aangebroken! De baked beans met een blokje appelhout zijn warm, de maïskolven zijn gegrild en de loaded potatoes en sweet potatoes zijn gaar.
IMG_20230815_173657.jpg

IMG_20230815_173247.jpg

En uiteraard de flat in sneetjes, heeerlijk gegeten!
IMG_20230815_175145.jpg

IMG-20230815-WA0006.jpg

Nog een fotootje van enkele hapjes, voor de volledigheid:
IMG_20230815_162859.jpg

IMG_20230815_143105.jpg


IMG_20230815_175249.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuk!
Deze ga ik volgen.
 
Yes! Brisket tijd
Ik volg
 
Ga je wrappen tijdens de stall of gewoon rustig laten doorgaan?
 
Ga je wrappen tijdens de stall of gewoon rustig laten doorgaan?
Het plan was om te wrappen, maar omdat hij er al vroeg op lag ga ik nog effe de kat uit de boom kijken en zien of hij er zelf doorkomt. Als hij niet ingepakt wordt ga ik wel elk halfuur eens sprayen met rundsbouillon
 
INPAKKEN!

Je houdt hem makkelijk vier uur warm als hij klaar is. Niet inpakken geeft een droger en taaier resultaat.
 
INPAKKEN!

Je houdt hem makkelijk vier uur warm als hij klaar is. Niet inpakken geeft een droger en taaier resultaat.
Goeie tip, de flat ligt intussen ingepakt verder te garen, de point is (vreemd genoeg) al gaar.
 
Het ziet er allemaal top uit!
Je gasten zullen genieten
 
Ziet er fantastisch uit allemaal! Heb je tijdens de bereiding de boel gewoon doormidden gesneden?
 
Ziet er fantastisch uit allemaal! Heb je tijdens de bereiding de boel gewoon doormidden gesneden?
Doormidden is nogal kort door de bocht 😅 ik heb de point en de flat van elkaar gesneden langs de vetlijn die de twee spieren van elkaar scheidt. Je snijdt dus niet door het vlees maar door de vetlaag tussen het vlees.
 
Ja ik bedoelde het niet zo letterlijk haha. Maar slim 👍🏼. Waar had je hem mee geïnjecteerd?
 
Ja ik bedoelde het niet zo letterlijk haha. Maar slim 👍🏼. Waar had je hem mee geïnjecteerd?
Ja ik had weinig keuze, de point zou veel te ver doorgegaard zijn als ik hem niet had losgesneden, idd wel wat geknoei midden in de run 😄 De injectiemix was volgens het recept van @noskos: 500ml rundsbouillon, 30ml worchestershiresaus en een goeie snuif uienpoeder
 
  • Leuk
Waarderingen: Gent
Je zou toch denken dat de flat omdat het dunner is sneller klaar zou zijn. Maar anderzijds; point is wel vetter..
 
Je zou toch denken dat de flat omdat het dunner is sneller klaar zou zijn. Maar anderzijds; point is wel vetter..
Dat de point iets sneller gaar zou zijn had ik nog wel verwacht op basis van wat ik lees van anderen. Ik verschoot vooral van het verschil. Na een kleine 6u was de point al gaar terwijl de flat er toch bijna twee uur langer over gedaan heeft..
 
Was onlangs bij mij ook het geval, maar het verschil was niet zo groot als bij jou

Wel goed gehandeld denk ik
 
Terug
Bovenaan Onderaan