BasBQ
Beef en Steak

Eerste verslag, Porchetta!

GjS

Tondelzoeker
Berichten
5
Afgelopen weekend was het zo ver, we gingen een broodje porchetta maken. Ik heb alles op de foto gezet zodat ik ook een keer een bijdrage kon leveren aan het forum :cool: .

Bij de sligro heb ik 3 stukken buikspek gekocht, was toevallig in de aanbieding dus ik heb een paar mooie stukken uitgezocht en meteen meegenomen. Helaas kwam ik (door mijn enthousiasme over de aanbieding) er thuis achter dat ik vergeten te kijken was of dat de zwoerd er nog aan zat....
Je kan het wel raden, geen zwoerd. Snel internet erbij gezocht en een porchetta is volgens velen prima te bereiden zonder zwoerd alleen mis je dan het krokantje.
Dus toch maar verder gegaan met de bereiding:

Ik heb het recept van Nick Toet aangehouden van het youtube kanaal Eten met Nick, (aanrader voor de gene die het nog nooit gezien hebben).

marinade bestond uit: Knoflook, tijm, salie, rozemarijn, kaneel, zeezout, oliefolie, sherry, witte peper.
Buikspek gevlinderd voor meer oppervlak te creëren.
20220811_203415.jpg


Hierna een rollade ervan gemaakt en in folie gewikkeld zodat het een nachtje kon staan:
20220811_210245.jpg


Het was voor 20 personen dus uiteraard alle 3 de stukken op deze manier gemaakt:
20220811_210327.jpg


Vrijdag avond was het zo ver, ze konden de bbq op!
Ik heb alleen voor mijn elektrische bbq een spit dus had geen keuze dit keer betreft de bbq. Maar met dit gerecht is dat ook een prima keuze naar mijn idee.
Alle 3 tegelijk ging helaas niet omdat ik dan bang was dat de ene kant veel harder zou gaan als de andere kant aangezien het indirect moest.
20220812_165110.jpg


Na een uur of 2 was de linker en rechterkant een stuk verder dan het midden dus ik heb ze tussendoor een keer van het spit afgehaald en gespiegeld weer terug gezet. Dit bleek een goede ingreep aangezien het vlees daarna perfect doorgaarde aan beide zijdes.
Na een uur of 4 totaal op 160 graden was de kerntemperatuur van 72 graden bereikt en heb ik ze laten rusten in een ovenschaal onder folie.

20220812_205210.jpg


de buitenkant was ondanks het ondanks het ontbreken van de zwoerd nog best een soort krokant geworden maar dan meer zoals een speklap krokant kan zijn.

Na het laten rusten heb ik het door de snijmachine gehaald zodat we mooie dunne plakken hadden voor op het broodje. Ik heb liever veel dunne plakken dan 1 dikke plak. Maar dat kan natuurlijk per persoon verschillen.
20220813_101415.jpg


20220813_101435.jpg


Het eindresultaat was uiteindelijk een heerlijk broodje met op de bodem een rode uien jam (helaas geen fotos van gemaakt tijdens het bereiden), rucola sla, flinke laag porchetta en aftoppen met mozzarella.

Had het nog nooit eerder gegeten maar de smaken kloppen echt heel goed bij elkaar (zeker de rode uien jam en porchetta), en ik kan zeggen dat het zeker niet de laatste keer is dat ik het gemaakt heb!
IMG-20220813-WA0011.jpg
 
Mooi verslag,heerlijk product 🤤
En een mooie laatste foto meer die brug op de achtergrond.
Welke brug is dat ?
Die Nick is een genot om naar te kijken
Zeker met dat haagsche accent 😂😂
 
Dat zijn erg goede broodjes. En was er genoeg voor 20 man?
 
Lekke enthousiast boodschappen gedaan 😉 haha
Maar je er niet door uit het veld laten slaan en een mooi gerecht gemaakt
 
Ziet er goed uit. En mooi dat het gelukt is zonder de zwoerd.
En ja eten met nick is geweldig goed😁
 
Mooi verslag! Ziet er heerlijk uit 👌🏻
P.s. ik durf ook wel een risico te nemen, maar om iets nog nooit gegeten of gemaakt te hebben en dan meteen 3 van die stukken op dezelfde manier te bereiden.... Gedurfd
 
Terug
Bovenaan Onderaan