BasBQ
Beef en Steak

Eerste spareribs

 
 

WesselsD

Tondelzoeker
Berichten
22
Na een week elke dag het weerbericht in de gaten te houden zag ik het aankomen, de eerste zonnige dag. Het begon gelijk te kriebelen en ik wilde heel graag mijn eerste low&slow gerecht maken op de BBQ : Spareribs.

PXL_20210319_093811084.MP.jpg


Om 10.00 uit de koelkast gehaald om ze vervolgens te kruiden met de dry-rub van Van Beekum. Op de foto staan heel stoer 2 smaken helaas heb ik in mijn enthousiasme alleen de all use gebruikt😂.

DSC01103.JPG


Toen het kruiden gebeurt was ben ik begonnen aan mijn Snake. Ik wilde eerste de Minion methode gebruiken icm de Heat deflector en de rookring.... Maar dat gaat niet met chunks en ik wilde per se mijn Appel chunks gebruiken ipv Cherry snippers. Om 11.30 ging de fik erin.

DSC01105.JPG


Hij rookt lekker, hier liggen ze er circa 2 uur op, nog 1 uur te gaan voordat we ze inpakken. Het inpakken heb ik geen foto van gemaakt helaas.

DSC01107.JPG


Na ongeveer 1 uur en 3 kwartier te hebben gestoomd zijn ze uitgepakt. Hierna heb ik ze lekker ingesmeerd met Noskos BBQ saus. Terug op de BBQ voor het laatste half uur.

DSC01108.JPG


Eindresultaat, de aardappel kroketten staan al binnen te wachten tijd op te gaan smullen.

Eindconclusie:
Dit was mijn eerste sessie, de temperatuur ging heel de tijd goed. De laatste 1,5 uur ging hij steeds naar 120 en was hij niet meer te temmen. Echt moet ik zeggen dat de Spareribs overheerlijk waren. Ze kwamen super goed van het bot af maar hadden nog wel een lekkere bite. Ik was zenuwachtig maar ik zou mezelf toch al gelijk een 8 geven.

P.S.
Ik heb er al een ander onderwerp voor aangemaakt... Maar er vielen druppels uit mijn BBQ op de grond van water gemengd met rook, is dit normaal? Of kan ik hier iets tegen doen?
 
Mooie run hoor!
Over dat druppelen op de grond, ik dek het lege stuk rooster waar de briketten op liggen af met aluminiumfolie.
 
Prachtig verhaal. En mooie foto’s. Ze zeggen dat het relaxed is maar voor een eerste keer is het best wel wat werk. Zeker als je dan ook nog foto’s moet maken. Die druppels heb ik geen ervaring mee. Bij mij zit er een asvanger onder.

F0E8672A-A6E0-4F7D-A9DE-DE3A9F9D2DEB.jpeg
 
Prachtig verhaal. En mooie foto’s. Ze zeggen dat het relaxed is maar voor een eerste keer is het best wel wat werk. Zeker als je dan ook nog foto’s moet maken. Die druppels heb ik geen ervaring mee. Bij mij zit er een asvanger onder.

Bekijk bijlage 17810
DSC01083.JPG



Bij mij ookchter kwam het bij de afdichting van de deksel en de ketel.
 
Lekkere run en gelijk een reden om het nog een keer te doen om de andere rub te proberen 😁
 
Ziet er lekker uit..
Ik heb een zelfde bbq maar geen last van druppels, sluit je deksel wel goed.

Jij zegt dat rook hout gebruiken met de deflectorplaat niet lukt. Gaat prima hoor, gewoon niet te grote chunks er tussen leggen. Voordeel nog meer ruimte op je rooster voor meer ribs.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 
Druppels vocht komt wel vaker voor ik denk dat het komt door condens vorming in het onderste deel van de BBQ is afhankelijk van temperatuur verschillen en lucht vochtigheid als je dan ook nog een bakje (warm)water gebruikt om je temperatuur wat constant te houden wil dat best wel eens gebeuren.
Ik had regelmatig een natte opvangbak op m'n Weber met zulk weer.
 
Dat is een mooie run geweest. Nu wil je nooit meer restaurant spareribs 😉
 
Mooie eerste run op deze nieuwe Q. Altijd fijn als je zelf ook tevreden bent. Lekker gemaakt. 😋
Wat die druppels betreft. Ik onderschrijf de beredenering va Hans.

BTW, had je wat heet water in je lekbak gedaan. ?
 
Laatst bewerkt:
Allereerst gefeliciteerd met je eerste ribbels. Wat zijn ze lekker hé
Vanaf nu durf je ze niet meer in een restaurant te bestellen omdat de kans heel groot is dat het tegenvalt.

Een temperatuur van 120 Is heel mooi hoor. Ribben kunnen best wat hebben. 140 kan ook nog, zijn ze alleen iets sneller klaar. Er bestaat zelfs een beroemde snelle bereidingswijze op hoge temperatuur, de easterwood methode. Zoek er maar eens op hier op het forum.

En die zwarte druppels Is condensatie met rook erin. Heb ik ook weleens gehad. Dan Is of je bbq vochtig geweest, of je brandstof of je hebt een bakje water of zo gebruikt. Dat icm met de relatieve lage bbq temperatuur en de koude buitenlucht kan voor condens zorgen.
 
Keurige eerste run met je ribbels!
Hier ook hoor af en toe condens druppels. Q staat nu altijd op stuk epdm scheelt weer tegels poetsen😁
 
Lekker ribbels niks mis mee had wel een paar botjes willen afkluiven


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk Pro
 
Mooie eerste run op deze nieuwe Q. Altijd fijn als je zelf ook tevreden bent. Lekker gemaakt. 😋
Wat die druppels betreft. Ik onderschrijf de beredenering va Hans.

BTW, had je wat heet water in je lekbak gedaan. ?
Ja had er heet water in gedaan, dan kost het minder energie om het water warm te krijgen .
 
Niks gaat boven eigen gemaakte ribs, heerlijk 😋
 
Lekkere ribbels, ziet er heel lekker uit hoor!
Heb zelf geen ervaring met zwarte druppels, maar denk ook aan condens, door temperatuurverschil.
Ik geef jou een 10 goed gedaan! 🔥 👍
 
mijn weber 57 staat onder een hoes, geen idee of dat iets uit maakt. Als ik een gerecht aan het maken ben op een indirecte manier heb ik altijd een waterbak met kokend water toegevoegd, dus water genoeg in mijn bbq zou je denken. Ook gebruik ik sinds kort ook aluminiumfolie daar waar geen kolen liggen. Dus alle luchttoevoer van de onderzijde moet wel door de kolen. Ik maak gebruik van rookhout en briketten. Zet het rooster op de deksel (altijd) volledig open en knijp alleen het luchtrooster aan de onderkant. Onder staat hij bij mij soms maar een heel klein stukje open. Ik wist in het begin niet goed wat ik met die roosters moest doen om de controle te houden maar nu ik het op deze manier doe is de temperatuur zeer goed controleerbaar. Nog nooit zwarte druppels gehad en het lijkt me ook vervelend want dat zit daarna op je vloer en dat wil je uiteraard niet. Misschien kan je het een keertje op deze manier proberen en ga je verschil merken. Succes met het vinden van een oplossing.

F43154E7-C66A-4ED3-A940-FFD780B02DE0.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan