BasBQ
Beef en Steak

Eerste serieuze Low&Slow: Gerookte ham met honing/mosterd glace

 
 

FelixH

Pitmaster
Berichten
586
Ge?nspireerd door door Nosmo's reportage heb ik een eerste serieuze poging gedaan met Low & Slow.
Om niet gelijk een grote tegenslag te verwerken ben ik klein begonnen met een stukje fricandeau van ongeveer 420 gr.
Ik wilde de receptuur zoveel mogelijk volgen, dus ik heb alles verhoudingsgewijs aangepast.
Waarschijnlijk zullen jullie hard lachen om onderstaande precisie maar ik begin er nog maar net mee, en ben nog erg voorzichtig. :-[

Fricandeau: 419 gr
Leozout: 6 gr (bedankt Frits!!!)
Keukenzout: 24 gr
Bruine bastaard suiker: 28 gr

Heet water: 147 gr
IJsblokjes: 147 gr

Deze ingredienten vormden een mooie brine waarin de fricandeau een nacht heeft gelegen.

foto1_zps59b68a6f.jpg



Vervolgens een dag op een rooster in de koelkast laten drogen.

Gistermiddag was het zover.
Jammer van de regen, maar een zeiltje bood wat onderdak.

De 57cm OTS opgezet in de split grill mode.
Briketten geplaatst volgens de minion phalanx methode in 2 rijen (2*3 hete briketten en 2*3 koude briketten).
Op de briketten is later nog wat rookhout (appel en pruim) gelegd.
Tevens nog een extra blikje met rookhout (met onderin 2 hete briketten).

foto2_zpse07855ec.jpg


De hele sessie duurde bijna 3 uur.
De dome temperatuur is eerste anderhalf uur onder de 90 graden gebleven.
Omdat de kern toen nog maar op 50 graden zat, ben ik hoger gaan stoken (extra hout en briketten).
Toen de kerntemperatuur 68 graden had bereikt heb ik het vlees eraf gehaald en in folie ingepakt om te laten rusten.
temperatuur_zpsc6e84268.jpg


De glace is na 60 en 120 minuten aangebracht.
Het resultaat  zie je hieronder.

foto3_zps9298de8c.jpg


Wegens tijdgebrek de koelkast in en vanochtend weer er uitgehaald om aan te snijden:

foto4_zps906db0e1.jpg


Resultaat is goed van kleur.
Rooksmaak overheerst een beetje en het vlees is iets aan de droge kant.
Maar over het algemeen ..wat mij betreft geslaagd... :)
Broodje ham/kaas smaakte prima.

foto5_zpsb02c296b.jpg



Leerpunten:
Minder hout gebruiken om overheersende rooksmaak te verminderen.
Meer briketten zodat de dome temperatuur in het begin wat hoger ligt.
Extra rookhout in blikje werkt niet; niet meer doen.
Geen foto's meer maken met de telefoon.

Bedankt voor het kijken!
 
mooi stukje fricandeau, voor een eerste keer mag je zeker niet klagen denk ik aan je resultaat te zien
 
Mooie reportage Felix, bedankt voor het delen.

Dat hele preciese kan bij het maken van vleeswaren geen kwaad, het maakt het ook makkelijker om volgende keer veranderingen aan te brengen.

De rooksmaak wordt vaak milder na een paar dagen. Misschien de volgende keer een paar graden eerder eraf halen?
 
Mooie eerste poging.
Ik heb nog een paar aandachtspunten voor je.
De fricandeau is heel mager dus iets sneller droog. Voor dit stuk is 58 tot 60 graden voldoende dan is ie een stuk minder droog.
Voor een gerookte ham is 120 graden ruim voldoende je piek van 160 is echt te hoog. Dat merk je niet direkt aan je kerntemperatuur.
Als je de briketten op een hoopje legt met de warme er boven op gaat het sneller en toch geleidelijk.
Rookhout in een blikje werkt wel maar daarvoor gebruik je snippers en geen stukken bovendien moet het blikje rondom en in de bodem voorzien zijn van gaten zodat de zuurstof er goed bij kan.
 
Ziet er niet gek uit toch?

De volgende keer ga ik ook wat lager zitten met de kerntemperatuur ondanks dat mijn ham niet droog was. Ach en zo blijf je experimenteren, vervelend h??  ;)

 
Leuk verslag om te lezen hoor! En ik ben wel gek op van die hele precieze receptjes, dan hoeft een volgend keer niet iemand het wiel weer uit te vinden. Top dus!

Op naar de volgende ;)
 
Ziet er lekker uit en goed verslag, heel handig die leerpunten. Ik probeer ze ook te benutten wanneer ik weer wat maak, maar dit recept ga ik zeker binnenkort proberen.
 
Leuk verslag om te lezen Felix.

Jammer, dat het nog niet helemaal naar wens is, maar aldoende wordt je wijzer (en wij dus ook)  ;)
Goed excuus om het nog eens te proberen, met alle adviezen.

Mac
 
leuk gedaan! misschien milder rookhout gebruiken, bv cherry of apple?
 
Het ziet er in ieder geval wel lekker uit.
 
Iedereen bedankt voor de reacties!!!
Misschien klonk ik wat kritisch in het verslag; ben sowieso blij met het resultaat en het doen (voorbereiden en uitvoeren) was ook leuk!!

Het is inderdaad een mooi leerproces.
Er is nog een lange ( en LEUKE!!) weg te gaan... ;D

@Bert: die piek van 160 had inderdaad niet gehoeven.
Bedankt voor je tip over het rookhout en de kerntemperatuur.
Waar haal je die info vandaan (of is dat ervaring?)?
 
Terug
Bovenaan Onderaan