BasBQ
Beef en Steak

Eerste pulled pork

 
 
 

KippetjeHaasje

Kooltjesharker
Berichten
137
Pulled pork eerste keer,

Sinds ik lid ben op dit forum lees ik veel over pulled pork, en hoe lekker dat wel niet is.
En beetje lezen zag ik steeds vaker leuke verhalen over pulled pork. Maar dat het veel tijd in beslag nam en het grote hoeveelheden was. Hij kwam al gauw op de wish list to do, maar dan dus wel met excuus voor het maken voor grote groep. Want om nu voor jezelf pp te maken  :p.

Met de Pasen met de familie naar een vakantie huis, en ouders (brasil) hadden een nieuwe otp, op me eigen compact leek me wat lastig. Het excuus en de middelen waren er dus naar de slager. Daar een mooie procureur van 3 kilo gehaald, en als je dan toch bezig bent de nodige sparerib.
De receptuur en bereiding  van noskos zijn http://www.bbq-nl.com/2012/11/wedstrijd-pulled-pork.html aangehouden.
Eerst de rub gemaakt, wat een hoop, gelukkig hield ik nog lekker veel over wat ik oa gebruikte voor de spare ribs.
Procureur in de rub, en nachtje over.
de rub
fvfkIp9N9EbNqWGq_9gR5-xB2cTR0HDPnOYHYa-I-38=w295-h221-p-no
HbIS5Ftsu38Od7-miIs9AlHJrVvrwaLe9pA-xJ7oIGU=w295-h221-p-no


het vlees
Ro2u7qEv0ZMYuYDQAE94LQMZaozIfChVpB4GXDdKps8=w295-h221-p-no
TMxPKjS1R35D-abTPNGs4U7WwcsEa35MI96uqlItHxc=w295-h221-p-no


Ik heb toch best wat gebbqt in me leven maar nog nooit om 7:15 in de ochtend een q aangezet.
Maar zo had ik een kans dat ik met speling rond etenstijd klaar zou zijn. Jaja het is klaar wanneer het klaar is, maar vertel dat maar aan familie als je eerst hebt zitten eisen dat er pp gegeten gaat worden en dan die uitspraak? :-O
Ik had gekozen voor de snake methode had er al over gelezen en leek me een goede manier om temperatuur goed stabiel te houden.
Rflr6nN541e0s6Xt55kKmI4HCCn17G2nuWFfP6e-dbk=w450-h320-p-no


Vlees ging er zo 7:45-8:00 op.
u00qYjtZeAZcDdnacOYThA4vDWDSKlB848ZL8dr4dAU=w450-h320-p-no


Het verliep erg prettig tot ik om 13 zag dat  de temperatuur niet meer zag stijgen al voor een uur :-O, ok? ik had wel wat gelezen over die 'zone' maar die zou toch later komen vlees was maar 64-63c? en het steeg maar niet. Toch maar alvast een glaze erop gaan doen al was het plan eigenlijk pas bij 74. Na een uur nog steeds 62c, nu toch wat zorgen :-/. Me bbq whatsapp met pitbroeders a3aan84 en dennisb opgeroepen, en situatie voorgelegd. Ondertussen stond er al een bezorgde vader in me nek te hijgen die niet bekend staat om geduld en overdosissen van stress hormoon in zulke situaties lijkt aan te maken. Die maar riep je moet bbq temp omhoog doen. Die ik nou net de gehele tijd netjes op 120c hield. Me vader genegeerd en de berustende raad van de broeders aangehouden: "hou vol arthur het komt goed, niet de q temp omhoog". Overigens was de snake op 2/3de dus dat kon nog even.
N1q8QS1hENveACJ58SgFnztJrgw_MGoH_-1BlDv3TKE=w450-h600-p-no


Een uur later inmiddels was kerntemp gezakt we zaten op 59c me vader kreeg het echt benauwt :(.
En ik maar doen alsof ik wist wat ik deed. B-)
AWNCObDChjAzSAuoaA3PyrHNuF9RtMLagM6l4D9AO7Y=w450-h320-p-no


Nu wel alvast snake aangevuld zodat die de weg weer terug kon gaan. Ook het andere vlees moest er nu op spareribs wou ik 3-1-1 doen. En dat waren er ook niet weinig. Samen met broeders bedacht om vanwege bezorgdheid dat vlees zou gaan uitdrogen ondanks frequent appelsap sprayen. Het in de alu gaan wikkelen. 
FE3jOZ9DBsV7WS4aJYnKy6cmemzRECp0RJVZe7ea5Gk=w450-h320-p-no
Mzdw9ZDkxYNWVHW_6xRBcikhd5LZcIMnH0HOoXBkDHA=w450-h320-p-no
Jv-2xLxh1GJTmtbI0y376CnKznFZQBKvdyDyomyN91g=w450-h320-p-no


30 min later kwam toch de verlossende graad stijging en vanaf toen weer rustig omhoog. Dat was 1530
Maar zoals gezegd familie was streng 1800 eten  en zoveel vlees wil je toch wel 45 min laten rusten. Om 1710 op 75. Familie over weten te halen dat bijzonder genoeg was om te wachten, dus wat worstjes erop voor kinderen en de aardappeltjes waren voor de kids al ok?.
sOAlunlBwgiGMRGkh5HjHJjWf_N9kHMwRkSvk9Y9nus=w450-h600-p-no


Dus die hebben dat heerlijk gegeten. Om 18:00 was die 87c en eraf gehaald en 45 min laten rusten.
pRnQE4AIXE3QdpMP6aGPMdxtNVJBHSMR4drVK4kAnho=w450-h320-p-no


Dwarsdoorsnede
4mN3j37SR7JkiWTUnyp-7WZXN-7QXYEPYkLksR-XY8o=w450-h320-p-no


En toen trekken, het trok mooi uit elkaar, en de boel serveren.
eX_g_lSmRrBiB48qjoNzYlcth9Ys_OPpvWQ8x-xrteA=w450-h320-p-no


V5221NCKtLAi74x34StehixjtzaZ_ucROUFdczwe-Kg=w600-h475-p-no


Oh lala wat is dat lekker :D ;) :D, puur genieten iedereen bleef ervan eten. Wat is dat lekker. Was maar goed dat we groot stuk hadden.
Ik vond het succes ondanks de spannende momenten, zo?n eerste keer moet je toch leren te vertrouwen dat je gedaan hebt wat je kon en dan maar kijken. Ik heb de rest van de week van het weinig e wat over was nog heerlijk ervan gesmuld op witte bolletjes.
Ik kan niet wachten om het weer te maken.
Bedankt voor het lezen.
Kippetjehaasje

Ps. dennisb en a3aan84 wederom bedankt voor jullie hulp. :-*
Ps.2 mocht je denken wat staat er nu een hek om die q, dat is me laatste add-on voor q. op die manier zijn kinderen (1 +2 + 3jr) en honden (1+3jr) veilig. is gewoon een puppyren. ;)

 
Het ziet er allemaal heerlijk uit.
Gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Leuk geschreven Art. Ik weet niet hoe het komt maar ik heb ineens zin om pp te maken. Gefeliciteerd met je Knorretje!
 
Wat een mooi verslag en wat een heerlijk goed gevulde Q.


Die puppyren is een goed idee om te onthouden voor in de toekomst.
 
Gefeliciteerd Art met je knor sticker. Goede foto's
 
leuk en mooi verslag, gefeliciteerd met je knor
 
Mooi werk,gefeliciteerd met je knorretje!
 
Mooie sessie!! Knorrie in je zak!!
 
Mooie run, met mooie foto's dus knorrie wel verdient.
En dan ook nog heerlijk gegeten met familie.
 
Gefeliciteerd met KNOR.
Die puppy-ren, was je bang dat KNOR wilde vluchten?
=))
 
Mooie reportage!

En het ziet er heerlijk uit!

Gefeliciteerd met het wandelende speklapje.
 
mooi verslag , ziet er perfect uit..  ;)
 
Super gedaan! De aanhouder wint!
Trouwens bedankt voor de tip mbt de alu folie. Daar heeft een mens nog eens wat aan.

Dat hek is trouwens ook een goed idee. Ik zit altijd met stoelen en weet ik wat te plaren.

PP zag er goed uit!

Proficiat met je knorretje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan