BasBQ
Beef en Steak

Eerste Pulled Pork budget style

 
 
 

sjonniej87

Sprokkelaar
Berichten
28
Het is dan gebeurt, mijn eerste pulled pork! Zo veel gelezen, zo veel gegeten maar nog nooit zelf gemaakt. Nadat de vrouw aangaf zondag naar (mijn) schoonmoeder te gaan heb ik gezegd dat ik al plannen had. Thank god! :)

Enfin, Vrijdag vlees gehaald want zaterdag was wat druk.

Vrijdagavond, het recept van (uiteraard) Noskos in de aanslag begonnen aan de procureur van 2600 gram.
20180518_204236_resized_zpsu1p6uxsh.jpg

20180518_204528_resized_zpsk1lhsifh.jpg


In mijn enthousiasme vergeten een foto te maken toen de rub er op zat. Goed, zo leren we dit voor de volgende keer.

Vrijdag avond, rub er op, injectie erin en goed inpakken in vershoudfolie. Zaterdag een lange dag om uiteindelijk om 01:30 thuis te komen. Na een snelle tevreden blik in de koelkast snel naar bed. De wekker gaat immers om 07.00.
Helaas, 07.00 was toch net te vroeg, want die arme buren gaan anders wakker worden. Uiteindelijk 08.00 de wekker opnieuw en gelijk uit bed!

Snel alle spullen gepakt en naar buiten, de BBQ stond al te roepen om aandacht. Hier komt de uitleg van waarom dit een budget style PP is. Ikzelf hou van heel veel, behalve geld uitgeven. Ik heb dus een BBQ die niet direct geschikt is voor indirect BBQen, vooral vanwege de vele valse luchtgaten. Het dichtdraaien van de roosters heeft niet het effect dat de kolen uit gaan. Toch wat voorbereidingen genomen, namelijk met alufolie verschillende kieren dicht gezet. Elke kier is er 1, dus uiteindelijk scheelde dit al warmteverlies.

Starter aan, en wachten.
20180520_083659_resized_zpsw1liznmz.jpg


Recentelijk een ovenwekker bij de Blokker aangeschaft, hielp mij goed op weg. Ik las hier al ergens dat de dekselthermometer niet betrouwbaar is voor het bakken.

In plaats van logisch nadenken heb ik gelijk na het toepassen van de minion methode het vlees er op gedaan.
20180520_085621_resized_zpsqhbjar1m.jpg


Ook enkele keren een rookbom met houtsnippers er op gedaan. Door het vele roken en de buren die net wakker waren toch de BBQ even verplaatst (ja, met vlees!) naar een ander hoekje van de tuin. Hierdoor konden de buren rustig wakker worden in de tuin zonder dat ze direct weggerookt zouden worden.
20180520_091541_resized_zpsrkyxf5he.jpg


Al met al kwam ik er vrij snel achter dat de temperatuur te hoog was. De kern ging binnen het uur van 4  naar 38 graden. Mijn simpele Aliexpress thermometer met een bluetooth waar je meer tranen van krijgt dan het snijden van 4 uien terwijl je 20 centimeter boven de ui staat en in je ogen wrijft ging al best snel. Wel ontdekt dat de thermometer een app heeft MET schema van de temperatuur. Helaas is deze nadat je op KLAAR drukt (einde van het bereiken van de gewenste temp.) gelijk weg en dus nergens opgeslagen. Weer een les voor de volgende keer.

Eerste stap was de folie aan de voorkant weghalen, de kolendeur kon zodoende toch wat warmte kwijt. De temperatuur zakte snel en was beter onder controle te houden. Al met al daarna niet meer boven de 125 graden uit gekomen. In de toekomst toch maar een slimme meter overwegen.

Na 5 uur wachten en een kerntemperatuur van ongeveer 68 graden was het tijd voor de glaze. Deze nog 2 uur laten liggen en inmiddels was wel duidelijk dat we op het befaamde 'plateau' waren uitgekomen. 2 uur tijd van 68 naar 70 graden. Het was tijd om de boel in te pakken. Hier nog een vlugge foto voordat we gingen inpakken.
20180520_153711_resized_zpsu8i42gop.jpg


Ingepakt en wel en met een geel/bruin gerookte thermometer gingen we verder. De eindsprint. BBQ op 110 graden weten te houden en zo nu en dan een paar kooltjes erbij. Het leven valt niet mee op budget BBQ, je blijft maar bezig. Uiteindelijk begon de telefoon te piepen, 88 graden!
20180520_153907_resized_zpsfefrrmd3.jpg


Uit de folie, in schone folie en de eindsaus maken. Ondertussen was het 17:50, we waren al 10 uur bezig. De vrouw verklaarde mij voor gek (die was inmiddels weer terug).

Net uit het jasje
20180520_174907_resized_zpsadv0kyao.jpg


Een foto VLAK voor het pullen, ik kon niet meer wachten
20180520_185924_resized_zps5vrexkws.jpg


De opbrengst
20180520_190627_resized_zpsbxr3ksf8.jpg


en.... Om 19.08 was het dan eindelijk daar. Zelfgemaakte pulled pork!
20180520_191123_resized_zps8horar00.jpg


Ik hou zelf niet van een zuurtje er op, dus die hebben we achterwegen gelaten. Vlees zelf was heerlijk! Helaas niet een simpele weekendbol van de AH maar een 'luxere' versie die behoorlijk zoete smaak had. Deze ging helaas wat overheersen waardoor het nog niet niet super was. Al met al genoten en was het een fijne ervaring. Overgebleven vlees ligt al in de vriezer, van de week gaat er wat mee naar het werk! :)
Niet om uit te delen uiteraard...  ;)
 
Zier er prima uit ondanks alle probleempjes en je hebt gelijk een goede reden om met al je opgedane ervaring het snel nog een keer te proberen. ;)
Alvast gefeliciteerd met je stickertje. :)
 
Toch goed gegaan en het ziet er lekker uit  :)
 
Gefeliciteerd, ziet er smakelijk uit hoor.
 
Mooi gedaan ondanks de problemen. Maar waar een wil is is een weg. En de wil is sterk bij deze zo te zien. Proficiat met de mooie portie pp.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Ziet er goed uit! En vooral goed dat je observeert en er van leert
 
Zo zie je maar: waar een wil is, is een weg! Ziet er goed uit :)
 
Ik had nog een heel verhaal willen posten over mijn andere (vroegere) hobby, vissen. Ook toen was ik een budgetvisser. Vrienden van mij die ruim 2000 uitgaven aan materiaal e.d., en ik kwam met maximaal 100 euro aan spul. Het gebeurde niet vaak maar zo nu en dan toch wat meer gevangen dan de rest. Uiteindelijk moet je leren om gaan met lager budget spul om hetzelfde resultaat te halen.

Al met al gaan we de wijze lessen van deze keer meenemen en de volgende keer gebruiken! :)
 
sjonniej87 zei:
Ik had nog een heel verhaal willen posten over mijn andere (vroegere) hobby, vissen. Ook toen was ik een budgetvisser. Vrienden van mij die ruim 2000 uitgaven aan materiaal e.d., en ik kwam met maximaal 100 euro aan spul. Het gebeurde niet vaak maar zo nu en dan toch wat meer gevangen dan de rest. Uiteindelijk moet je leren om gaan met lager budget spul om hetzelfde resultaat te halen.

Al met al gaan we de wijze lessen van deze keer meenemen en de volgende keer gebruiken! :)


Hoi Sjonnie.
Voor vissen, bbq-en en heel veel andere hobby's geld "het is niet het materiaal maar de kok (of visser) die het resultaat behaald".
Al moet ik eerlijk toegeven dat je met betere (lees vaak duurdere) spullen wel prettiger werkt.
Enige ervaring met vissen op (karper, feeder, roofvis en zeevisserij). :)

Grts,    Hans.
 
Hans zei:
Hoi Sjonnie.
Voor vissen, bbq-en en heel veel andere hobby's geld "het is niet het materiaal maar de kok (of visser) die het resultaat behaald".
Al moet ik eerlijk toegeven dat je met betere (lees vaak duurdere) spullen wel prettiger werkt.
Enige ervaring met vissen op (karper, feeder, roofvis en zeevisserij). :)

Grts,    Hans.

Hans, dat klopt zeker! Het een en ander hangt met elkaar samen. Ben je niet goed met de BBQ of met de hengels dan kan je nog zo goed materiaal hebben maar de kans op resultaat blijft klein. Zo ook met een BBQ waar je de luchttoevoer beter kan regelen en dus ook beter kan zorgen voor een constante temperatuur (en dus ook langer brandende kolen).

Dat was voor mij de grootste uitdaging, de temperatuur goed te houden. Vanwege valse toevoer van lucht waren mijn kolen constant aan het branden met extra zuurstof.
 
Het is je toch gelukt met een lekker resultaat, en een volgende keer weet je hoe je bbq reageert en waar je op moet letten.
Zal het wel weer beter gaan ;).
 
Miss Piggy?s is twee jaar op rij Europees kampioen geworden op ugly drum smokers. Dus waar het op gemaakt wordt zegt me niet zoveel
 
noskos zei:
Miss Piggy?s is twee jaar op rij Europees kampioen geworden op ugly drum smokers. Dus waar het op gemaakt wordt zegt me niet zoveel

Is ook helemaal niets mis met een UDS, toch.
Ik kreeg laatst een paar gerookte palingen van een kennis die hij gerookt had in een oud olievat met wat gaten onder in en ik moet zeggen dat ik in de winkel en op de markt wel eens veel mindere heb gehad.
Dus wat we al eerder aangaven het is i.d.d. niet het materiaal maar de persoon (met voldoende kennis en ervaring) die de lekkere dingen maakt.
 
Ziet er goed uit
Gefeliciteerd met je knor
 
Lekker hoor, gefeliciteerd met je knor
 
Bedankt allen!
Vandaag PP mee naar het werk, beetje BBQ saus in een bakje en vanmiddag opwarmen. Hopen dat de smaak benaderbaar is hoe het vers uit de BBQ was.
 
Lekker, ook na het opwarmen.
Als het zakje uit de vriezer komt de pp opwarmen in het zakje in een pannetje water (zoals je een rook worstje opwarmt) , heerlijk. ;)

w3CY496l.jpg


Eet smakelijk straks. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan