BasBQ
Beef en Steak

Eerste PP.

 
 

Thijs83

Tondelzoeker
Berichten
16
Na de nodige voorbereidingen heb ik vorige week dan eindelijk mijn eerste Pulled Pork gemaakt van een mooie procureur van 2,6 kg Livar varken. Ik heb het recept van Noskos gebruikt, en het vlees dus de avond van tevoren ge?njecteerd en in de rub gezet. Ik heb gekozen voor de snake-methode, omdat die blijkbaar het meeste wordt gebruikt voor PP. De minion-methode zal ik op een later moment nog eens gaan uitproberen.

Om te beginnen heb ik een snake gemaakt van 60 Ecobrasa-brikketen (2 onder, 2 boven) en ik heb er 10 aangestoken in de brikettenstarter. Tot slot heb ik er nog 3 chunks kersenhout bovenop gelegd.
uC13II8.jpg


En toen kon het vlees erop!
3Zl4B8i.jpg


Na iets meer dan 5 uur heb ik eens in de barbecue gekeken. Ik vond hem er mooi bruin uitzien.
pPXn74i.jpg


Ik heb hem dus lekker ingepakt, maar ik weet niet of ik misschien wat snel was, want de kerntemperatuur bleek na het insteken van de thermometer nog maar 59 graden te zijn.
qYNvtp5.jpg


Een paar uur later dan verwacht was de kerntemperatuur van 91 graden bereikt. Tijd om te prikken dus. Ik wist niet precies hoe dat hoort te voelen en had het gevoel dat sommige stukken misschien n?g zachter konden. Maar ik heb uiteindelijk besloten om toch de gok te wagen.
RuTdGMy.jpg


Omdat ik later dan gepland was begonnen (rond elf uur) en de bereidingstijd wat langer was dan vooraf gedacht (11,5 uur) heb ik besloten om de boel af te dekken en te laten rusten. Het was inmiddels na elven en ik moest de volgende dag weer vroeg op. Daarom heb ik besloten om het vocht uit het aluminiumfolie op te vangen en de boel af te dekken en de volgende dag te gaan pullen, al heb ik inmiddels begrepen dat je dit beter meteen kunt doen.

Ik maakte me de volgende dag een beetje zorgen of de PP nog wel te pullen zou zijn, maar dit bleek uiteindelijk prima te doen (al heb ik natuurlijk nog geen vergelijkingsmateriaal). Ik heb het vlees eerst een uurtje opgewarmd in een voorverwamde oven op 125 graden tot een kerntemperatuur van 44 graden. Daarna ben ik aan de slag gegaan.
edK1l97.jpg


En toen moest alleen de eindsaus er nog bij!
cUjOoY1.jpg


Ik heb gewoon gebruik gemaakt van de thermometer in de deksel en de temperatuur zo'n beetje ieder half uur gecheckt:
uren - temperatuur
0 -  110 graden
0,5 -110 graden
1 -  100 graden
1,5 - 90 graden
2 -  110 graden
2,5 - 110 graden
3 -  100 graden
3,5 - 100 graden
4 -  110 graden
4,5 -  105 graden
5 -  100 graden
6 -  130 graden (kerntemperatuur 59 graden)
6,5-  115 graden
7 -  115 graden (kerntemperatuur 63 graden)
7,5- 115 graden (kerntemperatuur 68 graden)
8 -  120 graden (kerntemperatuur 71 graden)
8,5 - 120 graden (kerntemperatuur 74 graden)
9 -  120 graden (kerntemperatuur 78 graden)
9,5-  120 graden (kerntemperatuur 80 graden)
10 -  120 graden (kerntemperatuur 83 graden)
10,5 -120 graden (kerntemperatuur 86 graden)
11 -  130 graden (kerntemperatuur 88 graden)
11,5 -130 graden (kerntemperatuur 91 graden)

Al met al beviel de snake-methode me uitstekend. De temperatuur was mooi stabiel, al was hij aanvankelijk wat aan de lage kant terwijl alle schuiven al helemaal open stonden. Ik wist dus niet zo goed hoe ik de temperatuur nog omhoog kon krijgen... Toen ik de barbecue na een uur of vijf toch open moest doen om de PP in te pakken heb ik een paar extra kooltjes bij het brandende gedeelte van de snake gelegd om de temperatuur wat omhoog te krijgen. Dat heeft goed gewerkt. De Pulled Pork was uiteindelijk erg goed gelukt, al zeg ik het zelf. Ik ga de volgende keer wel een stuk eerder beginnen!  :p
 
Dat ziet er goed uit. Ik hoop dat mijn eerste PP morgen ook goed gaat komen. Hoop dat die van mij er net zo mooi uit ziet.
 
Lekkerrrr, ziet er prima uit. :)
Snake of Minion?

Eigenlijk is een snake ook een soort van Minion, je begint in beide gevallen nl met het aansteken van 8 a 10 briketten de rest gaat dan geleidelijk  branden gedurende rest van de run daardoor kan je de temperatuur van je Q redelijk constant houden.
Da's wat hr. Minion bedacht heeft. :-?

Alvast gefeliciteerd met je kippetje. <:p
 
Hans zei:
Lekkerrrr, ziet er prima uit. :)
Snake of Minion?

Eigenlijk is een snake ook een soort van Minion, je begint in beide gevallen nl met het aansteken van 8 a 10 briketten de rest gaat dan geleidelijk  branden gedurende rest van de run daardoor kan je de temperatuur van je Q redelijk constant houden.
Da's wat hr. Minion bedacht heeft. :-?

Alvast gefeliciteerd met je kippetje. <:p

Thanx! Ik hoop dat je een knorretje bedoelt, een tokkie heb ik al  ;)

Met een minion bedoelde ik dat de briketten niet in een halve cirkel liggen, maar in een kolenbakje. Maar ik begrijp je punt. Ik heb gelezen dat mensen de temperatuur makkelijker te beheersen vinden bij een snake, dus ik wilde daar maar eens mee beginnen.  :)
 
Thijs83 zei:
Hans zei:
Lekkerrrr, ziet er prima uit. :)
Snake of Minion?

Eigenlijk is een snake ook een soort van Minion, je begint in beide gevallen nl met het aansteken van 8 a 10 briketten de rest gaat dan geleidelijk  branden gedurende rest van de run daardoor kan je de temperatuur van je Q redelijk constant houden.
Da's wat hr. Minion bedacht heeft. :-?

Alvast gefeliciteerd met je kippetje. <:p

Thanx! Ik hoop dat je een knorretje bedoelt, een tokkie heb ik al  ;)

Met een minion bedoelde ik dat de briketten niet in een halve cirkel liggen, maar in een kolenbakje. Maar ik begrijp je punt. Ik heb gelezen dat mensen de temperatuur makkelijker te beheersen vinden bij een snake, dus ik wilde daar maar eens mee beginnen.  :)

Excuus Thijs je hebt helemaal gelijk, domme vergissing  :blush:
Ik denk dat je met de snake de temperatuur goed onder controle kan houden.
Ik gebruik vaak de Minion methode omdat ik op m'n kleine weber niet de ruimte heb om een mooie volledige snake te maken dus vandaar.
 
Gefeliciteerd met je knorretje!
 
proficiat met de knor.
 
Gefeliciteerd met je knor.
Ik heb toch altijd weer respect als iemand het op zn weber voor elkaar krijgt. Komt miss wel omdat ik destijds zo heb afgezien :)
 
Ziet er erg lekker uit

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

 
Mooi dat het gelukt is, gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Bram zei:
Gefeliciteerd met je knor.
Ik heb toch altijd weer respect als iemand het op zn weber voor elkaar krijgt. Komt miss wel omdat ik destijds zo heb afgezien :)


Ben het helemaal met je eens Bram.
Ondanks het feit dat we in een periode leven waarin alles geautomatiseerd  en verbetert  moet worden (gemak dient de mens nietwaar) is het leuk om te zien dat er nog mede genoten zijn die het bbq-en nog gewoon op een eenvoudige Q doen en daarmee hele mooie resultaten boeken en de lekkerste gerechten op kunnen bereiden.  ;) :)

Grts,  Hans.
 
Ziet er lekker uit Thijs en gefeliciteerd met je sticker  :)
 
Bedankt allemaal!

Ik ben inmiddels op mijn vakantie bestemming, vandaar dat mijn reactie wat langer op zich heeft laten wachten  :)
 
Thijs83 zei:
Bedankt allemaal!

Ik ben inmiddels op mijn vakantie bestemming, vandaar dat mijn reactie wat langer op zich heeft laten wachten  :)

Fijne vakantie :)
 
Mooie pulled pork, gefeliciteerd met je knor <:p
 
Terug
Bovenaan Onderaan