BasBQ
Beef en Steak

Eerste PP poging

 

sjdjong

Tondelzoeker
Berichten
3
Laatst mijn half jaar oude WMT57 eens onderworpen aan een dubbele test, eerst het recept wat al enkele maanden op mijn verlanglijstje stond na aankoop van de boeken Smokey Goodness en Het Vuur de Baas: Pulled pork. Vlak daarna ook de BCC gemaakt, maar die zal ik in een apart draadje stoppen. Eerst de weken voorafgaand een paar keer spareribs gemaakt om temperatuur onder controle te krijgen en toen dat eenmaal in de hand was kon de eerste procureur aangeschaft worden! Ik heb het wedstrijdrecept van Noskos gebruikt omdat ik daar uitermate veel vertrouwen in had

aviary_image_1501656076168.jpg


Vervolgens de avond van tevoren gerubt en ge?njecteerd

aviary_image_1501656129994.jpg


De volgende ochtend 0800u begonnen.

20170624_092235.jpg


De temperatuur liep gedurende 4u mooi gestaag op richting inpaktemperatuur.

20170624_134036.jpg


Na het inpakken weer terug op de Q.
Na ongeveer 6u gaf de Grilleye de magische 88gr aan.

Screenshot_20170624_150246.png


Gaarheid gecheckt en vervolgens van de Q af. Na het rusten kon het leuke werk beginnen!

20170624_154215.jpg


20170624_165529.jpg


Na 15min in het zweet gepulled te hebben kon het allerleukste beginnen: het verorberen, het was hemels!

20170624_172858.jpg


Helaas zat er niet veel bark aan. Volgende keer ga ik proberen een betere bark te cre?ren door glaze aan te brengen in de laatste fase. Of moet ik die op een andere manier cre?ren?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Ik had afgelopen weekend dezeflde interne discussie. Mijn idee was namelijk ook om -net als bij spareribs- het stukje vlees op laatste moment nog een leer kort terug op de Q te doen om een nog mooiere bark te cre?ren. Valide reden om snel weer opnieuw PP te proberen.

Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk

 
In de bbq saus zetten voor het inpakken kan toch ook wel een prima bark geven.
Ik doe het meest op die manier , waarom?
Omdat het gewoon in het recept staat. :D !

pBsqZ2Sl.jpg


hTp512Fl.jpg


Mooie donkere bark  :)
 
Dank u wel voor dit heerlijk recept,ik ga dit zeker doen deze zomer.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Bij nader inzien nog eens het recept erbij gepakt uit het boek Het Vuur de Baas. In het boek heeft Noskos de glaze (tbv bark) weg gelaten uit het recept/ de bereiding, terwijl hij die op zijn website wel heeft toevoegd. Iemand (Noskos zelf wellicht ;) ) enig idee waarom de glaze is weggelaten uit het PP recept in het boek. Ben benieuwd :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
Ik pak alleen in als ik echt in tijdnood zit.
4b02b19a8d68df5c736e7c2e03a851d8.jpg
 
Lekker gefeliciteerd met je knor en idd eerst in glace zetten voor je gaat inpakken moet meer Bark opleveren..
 
Kan je geen bark maken door af en toe te bevochtigen? Verschillende recepten geven het aan.
De mijne had ook een bark laatst (maar die heb ik net voor het eind wel even voorzien van een lichte glaze)
 
gadgeteer zei:
Kan je geen bark maken door af en toe te bevochtigen? Verschillende recepten geven het aan.
De mijne had ook een bark laatst (maar die heb ik net voor het eind wel even voorzien van een lichte glaze)


Natuurlijk, maar als je kiest voor inpakken om de bereidingstijd te verkorten hoef je hem niet af en toe te bevochtigen voor een mooie bark.
Maar je kunt het natuurlijk proberen, wellicht wordt je bark nog steviger of dikker.
 
De bark creeer je toch door op het laatst toevoegen van suikers en deze te laten karameliseren? Volgens mij bereik je met inpakken het tegenovergestelde. Je bent dan aan het stoven/stomen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
jmbosch zei:
De bark creeer je toch door op het laatst toevoegen van suikers en deze te laten karameliseren? Volgens mij bereik je met inpakken het tegenovergestelde. Je bent dan aan het stoven/stomen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ik denk dat er verschillende idee?n heersen over wat een bark is.
Door af en toe vochtig te maken lijkt de buitenkant wat krokant te worden (bark?) ontstaat aan het vlees zelf.
Door suikers te gebruiken maak je een laagje om je vlees heen ipv je vlees zelf een bark te geven.

Welke van beide varianten nu echt DE bark is weet ik ook niet, dat beiden lekker zijn lijkt me wel ;)
 
Zeer interessant stukje tekst Hans, thx! De rub doet 't em dus ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk

 
sjdjong zei:
Zeer interessant stukje tekst Hans, thx! De rub doet 't em dus ;)

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


De rub geeft i.d.d. de lekkere smaak aan het vlees zij het alleen aan de oppervlakte tot een paar m.m. in het vlees.
des te langer de rub de tijd heeft om in te werken des te meer smaak je aan je vlees krijgt.
Daarom is het injecteren en wat langer marineren ook een prima optie.
En nu kan je wellicht denken dat vlees zelf ook een smaak heeft, dat is waar maar wij eten het graag lekker gekruid.

 
Terug
Bovenaan Onderaan