BasBQ
Beef en Steak

Eerste PP op de BGE

 

renevw

Vuurmaker
Berichten
65
Goedenavond,

Ik start het verslag al wat vroeg. Dit i.v.m. de voorbereiding en laste minute inwinnen van advies ;).

Op een weber ketle heb en mijn DYS ookla style smoker heb ik vaker pulled pork gemaakt. In beide gevallen toch best bewerkelijk. Of veel aandacht nodig bij het stoken, of ruimte te kort.
Een smoker (kamado) i.c.m. de heatermeter was dan ook de ultieme droom voor deze taak. De BGE is inmiddels al weer een paar maanden een feit. Ik heb er daar en tegen nog steeds geen serieuze low and slow sessie op gedaan (behalve ribbels 3-2-1). Daarnaast is het natuurlijk ook eens tijd om een poging te doen voor een stickertje  :D

Nu is het dus zo ver. Iet wat enthousiast heb ik een 4,5 zware picknic besteld. Vandaag is deze binnen gekomen. Een flink brok bevroren vlees die nu in de koelkast ligt. De planning is dat er zondag gasten komen voor het avond eten met PP op het menu. Het is mij al eerder over komen dat de PP 2 uur langer nodig had, dit wil ik de gasten niet weer aan doen. (Erg ongeduldig, laten we het er maar op houden dat dat komt omdat het altijd zo lekker ruikt :p)

Hier komt dan ook het deel waar ik jullie advies / mening kan gebruiken.
Ik had het als volgt in gedachten.
- PP lig nu rustig te ontdooien (hopelijk gaat dit snel genoeg?)
- Morgen avond PP in de rub (Rub nog nader te bepalen).
- Zaterdag avond 21-22 uur BGE op stoken gereed maken voor 105 graden C en vanaf 22 het vlees er op.
- geschatte gaar tijd, 14-16 uur dus 12-14 uur zondag 's middags klaar.
- Vlees wanneer het klaar is goed inpakken en laten rusten.
- Klein uurtje voor etenstijd (18 uur) weer op de BGE leggen, en dan 18 uur pullen?

In het kort dus mijn vragen:
- Kom ik uit met ontdooien?
- Klopt mijn geschatte gaar tijd een beetje?
- Handige opwarm methode?
- Volgens mij zit dit op een large wel snor maar brandstof over nacht?

Uiteraard volgen er nog foto's van de voorbereiding e.d. en een HM linkje.

Rib Eyes zijn voor een andere keer :)
bYbESjV.jpg
 
Dit ga ik volgen! Sorry geen antwoorden. :)


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ik ben bang dat je met ontdooien voor morgen niet uitkomt.... Rub en evt injectie zou ook zaterdag kunnen.
Wat gaartijd betreft, ga je niet inpakken? Ik denk dat je wel uitkomt met de totale tijd, je zou zelfs nog later kunnen beginnen en een hogere temperatuur (120gr) aan kunnen houden.
Als de gewenste kerntemperatuur bereikt is, butt inpakken in folie en terug in de isobox waarin de postbode hem bracht. Op deze manier blijft-ie nog uren warm. Even terug op de Q heeft weinig zin met een brok vlees van 4,5kg...
Als het goed is hoef je zeker geen kolen bij te vullen

Succes!
 
Hoi Rene,

Ontdooien wordt erg krap. Ik zou hem even een tijdje buiten de koelkast leggen. In ieder geval nooit met warm water gaan klooien. Zoals Ceriel zegt, zou ik iets hoger op temperatuur gaan zitten, en inpakken versnelt enorm. Ik pull zelf wanneer de run klaar is (na een uur rusten) en warm dan eventueel later wel op met een klein scheutje cola oid. Werkt prima. In zijn geheel weer terug op de BBQ is in ieder geval geen goed plan, in een ge?soleerde doos  en dan later pullen is wel een goede optie.

Succes!

Leo
 
Leuk volgers  :D  :p.

En bedankt voor de tips.

Vanmorgen heb ik toch het stuk maar even uit de koelkast gehaald, ik zag het inderdaad somber in.
Ceriel, handig tip van de iso box, tegenwoordig sturen ze echter via Foodnetwork (aparte tak PostNL) en dan zit het vlees in een box die je terug moet geven, had echt ideaal geweest.  :|.

Wat betreft het inpakken, ik heb hier niet zo'n ervaring mee? Wat win ik (bij benadering) aan tijd?

Mijn strategie van 105 graden is dat het juist lang duurt zodat ik (mits ik kan slapen :-O) een beetje nachtrust heb terwijl de bge en HM het werk doen. In de ochtend kan ik evt de temp opvoeren. Door 22-23 uur te starten heb ik voor mijn gevoel genoeg uitloop ingebouwd.

Update:
De picnic in de basis rub van BeS gezet.
Az2J82q.jpg
2HN8OH3.jpg

HEpioJx.jpg

 
Ik zou inderdaad ook eerst pullen en dan, al naar gelang de tijd, de pulled pork even opnieuw doorwarmen. Zo kun je evt. ook nog portioneren en indien gewenst een deel invriezen. (Weet natuurlijk niet hoeveel gasten er komen) succes in ieder geval en eet smakelijk,
 
Ik heb al rekening gehouden dat een deel de vriezer in gaat voor een andere keer :).

Bij deze een update:

- 1800, Is de BGE al voorverwarmd i.v.m. een zalmpje  :D
- 2100, De bge uitgestoft en afgeladen met houtskool (Dammers, tot de vuur ring).
- 2130, bge aangestoken en HM klaar gemaakt.
- 2230, PP gebonden en daar gaat ie!

De beloofd url naar de HM. Let niet op het begin, ik ben aan het klooien geweest met de alarmen.
http://remote.wingport.nl:4445

Wv2FhTq.jpg


Rookhout, 3 stukjes hickory en 2 stukken appel:
N0qjogD.jpg
 
Zo, prima geslapen. De setup heeft zicht prima gehouden vannacht and still going strong!

Vanmorgen 8 uur:
UFw51XB.jpg
 
Komt helemaal goed ;)
 
Update:

Temp sukkelt lekker door zo. Heb de temp wel op 110 gezet.
Verder zat ik met een spray crisis, ik was de appelsap vergeten :-O. Ik heb gekeken wat ik nog in de kast had. Het is een mix van Jack Danials en honing en een beetje water geworden.  Ben benieuwd :).
 
Zo de laatste update. Het was een hele bevalling :), ruim 19 uur! Dit is wel een persoonlijk record. Maar het resultaat was heerlijk!

Conclusie:
- Ik ga dat inpakken toch maar is proberen :).
- Door hoge luchtvochtigheid binnen de BGE kreeg ik op den duur (na rond 14 uur) problemen met de brandstof. De as hoopte op. Hoe ik dit beter kan voorkomen ben ik nog niet helemaal over uit.
- Verder heerlijk resultaat. En blije visite.

YL2CwRg.jpg


ihfFKiN.jpg


x1l0nBV.jpg
 
Lekker hoor, gratz met knorrie!
 
Mooie porc hoor. En een bijzondere run die vergeet je niet snel. Gefeliciteerd

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
Bedankt voor de reacties!
En yes een knorretje!!

Het is inderdaad een run die ik niet zou snel zal vergeten.

Nu maar iets nieuws plannen voor t volgende stickertje  :D
 
Lekker, mooie bark ook! Gefeliciteerd met je knor
 
Terug
Bovenaan Onderaan