BasBQ
Beef en Steak

Eerste poging (warm)gerookte makreel

 
 

dromer1967

Pitmaster
Berichten
537
Ik heb al een tijdje een paar makreelfilets in de vriezer liggen van bbquality. De mrs. is niet zo gek op dat visje, maar omdat ik dit weekend het rijk voor mezelf heb, stond vandaag de makreel op het menu.

Terwijl de ketel naar de 100 graden ging, de filetjes rijkelijk bestrooid met gekruid grof zeezout. Toen de ketel op temperatuur was, flink wat appelhout erop gegooid en de makreel erbij.

gT6ByUM.jpg


Ik had al wat rondgelezen en zag tijden van 30 minuten staan, dus dat heb ik in eerste instantie aangehouden. Na een half uurtje vond ik de kerntemperatuur echter toch wel aan de lage kant. Het is immers geen zalm die er met 45 graden af mag. Ik had voor makreel een kerntemperatuur gevonden van 65 graden.

Na ongeveer een uur was de kerntemperatuur 62 graden en vond ik het wel welletjes. Ik had trek  B-)

ng047UQ.jpg


De visjes er afgehaald en op het bordje.

rCELBwD.jpg


Sowieso gaf het een kick om zelf een makreel te roken in plaats van het kant-en-klaar te kopen.

Natuurlijk zijn er na de eerste keer altijd verbeterpuntjes

  • Ik vond de makreel toch wel wat te gaar naar mijn smaak. Volgende keer een paar graden lager, of gewoon 45 minuten aanhouden
  • Recepten gaven aan rijkelijk bestrooien met zout, maar dat heb ik toch iets te enthousiast gedaan. Het was erg zout. Dus volgende keer toch wat minder  B-)

Maar het was bijzonder lekker en het smaakt zeker naar veel meer. Een heerlijke rooksmaak en het kon naar mijn smaak toch zeker wel concurreren met de winkelmakreel :)

Volgende keer weer. Bedankt voor het kijken.
 
Ondanks het zout ziet het er toch wel errug lekker uit en met een extra biertje erbij zal ie best gesmaakt hebben :D
 
Het ziet er in ieder geval erg lekker uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-T533 met Tapatalk

 
Mooi project, ik zou altijd voor kerntempetatuur gaan i.p.v. tijd.

Meten is weten.
 
Hij ziet er in ieder geval wel lekker uit! Maar als je niet helemaal tevreden bent, heb je een mooie reden om het nog eens te proberen toch? ;)
 
Frits zei:
Mooi project, ik zou altijd voor kerntempetatuur gaan i.p.v. tijd.

Meten is weten.

In principe doe ik dat ook altijd, Frits. Maar ik heb nog geen idee wat een goede kerntemperatuur voor makreel is. 65 graden die ik gevonden heb vind ik eigenlijk al te gaar. En er staat ook regelmatig 70 graden wat dus nog hoger is. Het moet echter ook niet gevaarlijk worden doordat de kerntemperatuur te laag is en daar heb ik bij makreel eigenlijk nog helemaal geen idee van.

@b.asv het gaat ook zeker nog vaker gebeuren  :)
 
Makreel is een roofvis, die zou ik tot zo'n 52?C garen. Althans zo staat het in 'Het vuur de baas' ;)
 
noskos zei:
Makreel is een roofvis, die zou ik tot zo'n 52?C garen. Althans zo staat het in 'Het vuur de baas' ;)
En als het daar in staat moet het wel waar zijn toch? Anders vallen alle zekerheden in mijn BBQ leven wel weg hoor :D :p
 
Al ben ik geen Makreel liefhebber ziet het er watertandend lekker uit.
 
Je zou nog wat hoger in temperatuur kunnen gaan zitten als je het niet ros? wilt eten. Vooraf even pekelen draagt ook bij aan de feestvreugde ;)
 
Dit lijkt mij ook wel lekker toe  :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan